JObåt Startet 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2018 Hei. Jeg har en evinrude e-tec 30 hk med elstart og trim fra styrekonsoll. Motor er ca tre/fire år gammel. Motoren har også mulighet for å startes med snor, men jeg får ikke det til. Motoren er strøken og starter lett elektrisk. Må tenningen være på? Brukes speeden som vanlig eller trenger denne strøm? Hvordan tilte ned motoren hvis batteriet er flatt. Grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer startbooster som sikkerhetsutstyr, men kan egentlig slippe det siden motoren har snorstart... Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 ...hva sier instruksjonsboka? Tenning må stå på.., som når du triller i gang bilen... (gjør man det lenger..?) Sitér dette innlegget Link to post
JObåt Svart 9.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Finner ikke noe om det i boka. Hvis tenningen må stå på så hjelper ikke det noe hvis batteriet er tomt? Så batteribooster, starthjelp kommer man ikke utenom uansett altså? Snorstart er kanskje bare redningen hvis startmotor er gåen. Motorer med elstart må altså ha strøm også for å starte manuelt? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 ....iht manualen er det bare å dra i snora...Tenning er også å kople strømkretsen så motoren kan fyre når du drar i snora. Med flatt batteri virker ikke tilt. Får du ikke start på motor med å vri på nøkkel og dra i snora, og nødstopp er på plass, bensin på tanken osv, så er det vel en tur til verksted.. Sitér dette innlegget Link to post
JObåt Svart 9.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 OK. Ja har lest manualen, men den sier bare "trekk i snora". Nøkkelen har ikke noe "tenning på" posisjon. Det er bare to posisjoner: stopp og start mener jeg. Ikke som på en bil hvor man kan ta på tenningen uten å starte motoren. Skal teste neste gang: Ha i dødmannsknapp og nøkkel i, pumpe bensin og dra i snora. Eventuelt koble fra batteriet og vrid om nøkkelen mens jeg drar i snora. Men det klarer man jo ikke hvis man er alene i båten . Ellers er motoren i fin form og starter lett elektrisk. Jeg vil bare lære meg hvordan den startes manuelt hvis batteriet skulle ta kvelden eller noe annet svikter. Det er motstand i snora og motoren sviver rundt den tenner bare ikke... Så det er nok noe jeg mangler. Kanskje nøkkelen må være i f. eks. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 nøkkelen har 2.5 hakk. av, på og start, etter start går den automatisk tilbake til på ikke ha gass når du skal starte, da går motor i nødmodus og går ikke over 1500-2000rpm. etec har svært mange sensorer Sitér dette innlegget Link to post
JObåt Svart 12.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Hadde en tur i båten i dag og testet ut det Grønngylt sa. Og det stemte. Nøkkelen kan settes i tenning på uten at startmotor sviver. Hadde i dødmannsknapp og motoren startet etter et par drag. Takk for hjelp. Prøvde ikke med å koble fra batteriet da. Får ta det neste gang... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.