Jump to content

Tidevannstabeller for norske havner


OT-flyktning

Recommended Posts

Ser ut at dette ikke har vært oppe ennå.

 

Jeg etterlyser en kompakt tidevannstabell til å ha i båten. Den trengs av og till når en skal fortøye til fast brygge, ligge på grunnt vann etc.

 

Jeg vet at det finnes mange kjekke PC-programmer, en årlig almanak (sp?) med tilhørende bruksanvisning og kanskje andre ting også (nyere GPS-er har vel det også innbygget).

 

Min tabelle skal være på maks 2 A4-sider (forside og bakside) og skal vise tidspunktet for flo og for fjære BARE TIL MITT område. Den trenger IKKE å vise hvor høy vannstanden kommer til å bli (bare når den er høyest) og det holder i grunnen også med en nøyaktighet på 30 minutter.

 

De siste 2 sesongene hadde jeg en hjemmesnekret Excel-tabell som kunne synkroniseres vha Aftenpostens opplysninger, men den var litt unøyaktig: tror det var opp til 1.5 timer når jeg tok stikkprøver utover sesongen. Jeg tok bare utgangspunkt i den daglige forskyning pga månens omløpstid rund jorden.

 

Har noen et tips hvor man kunne få tak i slikt? Kan noen av de diverse programmene skrive ut en slik tabell?

 

Hvis vi fant en smart løsning kunne disse tabellene ligge evt på medlemssidene og blir oppdatert der - eller våre dataguruer lager noe automatikk. Men har vi noe å begynne med?

Link to post
Share on other sites

Statens kartverk Sjø gir hvert år ut en tidevannstabell. Denne inneholder tabeller for alle 14 såkalte primærhavner (klokkeslett og høyde), samt korreksjonsfaktorer (miutter og høyde) for såkalte sekundærhavner. For primærhavnene er det 4 mnd. pr. A4-side, dvs. du dekker et år på 3 sider.

 

Ut fra tilgjengelig informasjon i denne er det nok relativt enkelt å lage en komprimert tabell for eget bruk, for de(t) område® en trenger, og ev. laminere den. Men jeg tror neppe Statens Kartverk tillater at i bruker deres trykksak som grunnlag for å lage tabeler for allmen distribusjon på nettet?

 

Det skal også finnes en (hendig?) fiskeralmanakk som gis ut årlig, og som inneholder blant mye annet inneholder tidevannsopplysninger. Formatet på denne kjenner jeg ikke.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Som sagt er jeg klar over at det finnes både det ene og det andre. Men alt krever at du først setter deg ned å gjennomfører noen riktignok ganske enkle beregninger.

 

Denne Excelsaken kunne en sikker enkelt ombygge til til Javascript og er heller ikke rammet av noen rettighetskonflikter, men som skrevet før: resultatet er noen ganger i løpet av sesongen lit for unøyaktig.

Link to post
Share on other sites

Hei

Det er muligens ikke svar på ditt dirkete spørsmål, men jeg bruker et lite freeware (gratisprogram) på min bærbare. Dette kan jeg til enhver tid taste inn posisjon på, og dermed komme ut med nøyaktig oversikt over flo og fjære akkurat hvor jeg er. Har brukt det i flere år, og er godt fornøyd.

For gratis nedlasting kan du sjekke: http://www.wxtide32.com/

 

Hilsen

Øyvind

Link to post
Share on other sites

For et par år siden var jeg på et foredrag der en i fra Havforskningsintituttet i Bergen viste et Norgeskart med tidevannets bevegelse i løpet av dagen. Dette var vist med en fargeskala som skiftet farge etter høyden på tidevannet. De hadde samme type dataanimerte kart for havstrømmer, og kunne blant annet vise virkningene av et eventuellet atomutslipp i barentshavet, eller et lokalt oljeutlipp på vestlandet.

 

I alle fall så virker det som de har solide menger med data liggende på lager, og kanskje det hadde vært mulig låne noe av dtette til en tidevannstabell?

Link to post
Share on other sites

Sett igang!  :cool:

 

Nei, denne saken som jeg har laget er noe meget begrenset - se tråden lenger oppe. Tilsyvende og sist en tabelle av datoer og klokkeslett hvor det legges til 12t og 24minutter  (eller hvor mye det var) for å komme til neste tidspunkt. Men mere trenger ikke jeg  :cool:

 

(Jeg kom opprinnelig frem til formelen ved å slå opp månens nøyaktig omløpstid, men oppdaget nå at Almanakken foreslår noe lignende: legg til en konstant verdi til 'måne i sør' tidspunktet pluss litt som er avhengig av ditt sted og voila...)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...