Jump to content

Treg og hakkete styring Volvo Penta AD41B med 290drev

El-gravo

Recommended Posts

Når jeg svinger med motor i gang går styringen tregt , så kommer det et knepp og rattet går av seg selv . Kan så fungere som normalt en vei (høres ut som pumpa slår inn) for så og bli har og treg igjen. Ingen faste punkt hvor det slipper eller går tregt. Ved motor avslått er den jevn hard hele veien både til styrbord og babord. 

Dette er sjekket : Reim er strammet , oljenivå er ok , ingen lekkasjer. Ved åpning av påfylling lokk til servopumpa er det 0 sirkulasjon i pumpa.

Er det noen ventiler som kan henge ? Eller er det pumpa som er havarert over vinteren i opplag ? 

På forhånd takk for svar. 

Har denne typen styring. https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-64-19613.aspx

Redigert av El-gravo (see edit history)
El-gravo skrev for 10 timer siden:

Hei .

Takk for svar.

Er ikke sikker , har denne typen styring. https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-64-19610.aspx 

Skal ut i båten nå så da skal jeg sjekke dette nærmere.

Linken viser en vire-styring. Da er vel systemet bygd opp av en vire-forbindelse mellom ratt og servo og hydraulisk videre fra servo til ror?

Kan problemet ligge i styresnekka ved rattet og at denne er slitt?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

El-gravo skrev for 11 timer siden:

Når jeg svinger med motor i gang går styringen tregt , så kommer det et knepp og rattet går av seg selv . Kan så fungere som normalt en vei (høres ut som pumpa slår inn) for så og bli har og treg igjen. Ingen faste punkt hvor det slipper eller går tregt. Ved motor avslått er den jevn hard hele veien både til styrbord og babord. 

Dette er sjekket : Reim er strammet , oljenivå er ok , ingen lekkasjer. Ved åpning av påfylling lokk til servopumpa er det 0 sirkulasjon i pumpa.

Er det noen ventiler som kan henge ? Eller er det pumpa som er havarert over vinteren i opplag ? 

På forhånd takk for svar. 

Har denne typen styring. https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-64-19613.aspx

Hvilken styring har du? Denne er hydraulisk med servo. Lenger ned referer du til en teleflex vaier styring så du har kanskje to styringer en ute og en inne?

Nå kommer sommeren?

Brigg skrev for 17 timer siden:

Linken viser en vire-styring. Da er vel systemet bygd opp av en vire-forbindelse mellom ratt og servo og hydraulisk videre fra servo til ror?

Kan problemet ligge i styresnekka ved rattet og at denne er slitt?

Når servo er koblet ut funker alt bra, litt tung men ok så problemet ligger i servopumpe eller ventil blokka som beskrevet i et annet svar her. 

El-gravo,

Jeg har en nesten tilsvarende styrefeil hos meg, at det er noe motstand før rattet går videre... Hos meg er det servopumpa som må byttes ifølge en erfaren mekaniker. Jeg har en noe eldre AQAD41A m 290DP og på den motoren så er det en servopumpe som Volvo benytter på sine (sikkert eldre..) biler. Det betyr at det bør være mulig å finne en brukt servopumpe på hoggeren og prøve om det blir bedre / annerledes. Vet ikke om en bilservo er mindre slitt enn en båtservo, men det kan jo være et enkelt forsøk som ikke bør koste for mye.

Jeg har for øvrig også en wirestyring fra ratt til styrearmen/servopumpa, men jeg har ikke demontert den for å sjekke om det er den som kniper / gir noe slakk. Jeg fristes mere av å montere inn hydraulisk styring...

:-) steinar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...