El-gravo Startet 10.Mai.2018 Del på Facebook Startet 10.Mai.2018 (redigert) Når jeg svinger med motor i gang går styringen tregt , så kommer det et knepp og rattet går av seg selv . Kan så fungere som normalt en vei (høres ut som pumpa slår inn) for så og bli har og treg igjen. Ingen faste punkt hvor det slipper eller går tregt. Ved motor avslått er den jevn hard hele veien både til styrbord og babord. Dette er sjekket : Reim er strammet , oljenivå er ok , ingen lekkasjer. Ved åpning av påfylling lokk til servopumpa er det 0 sirkulasjon i pumpa. Er det noen ventiler som kan henge ? Eller er det pumpa som er havarert over vinteren i opplag ? På forhånd takk for svar. Har denne typen styring. https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-64-19613.aspx Redigert 10.Mai.2018 av El-gravo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy 32 Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Du har vel en oljepåfylling/lufteskrue på rattpumpa også? Hvor du topper med denne oljen og svinger helt til styrbord og til babord noen ganger for å få ut lufta..Ikke uvanlig at man må etterfylle litt der.. Sitér dette innlegget Link to post
El-gravo Svart 10.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Hei . Takk for svar. Er ikke sikker , har denne typen styring. https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-64-19610.aspx Skal ut i båten nå så da skal jeg sjekke dette nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
kalle_08 Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Kan bremseskruen (10) være strammet for hardt? Sitér dette innlegget Link to post
El-gravo Svart 10.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 (redigert) Hvis du mener den under ratt stammen har jeg prøvd det uten hell. Er ok rett etter oppstart for så og bli hardere og hardere. Har også løsnet retur slange til servo pumpe og satt den i en flaske . Kom ca 1 liter olje dit på noen få sekunder , så det må vel tyde på at pumpe er inntakt? Redigert 10.Mai.2018 av El-gravo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Din beskrivelse tilsier at det burde være luft problemer i styringa tror jeg ville begynt med det og så kan du se på servopumpe og olje etter på. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Brigg Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 El-gravo skrev for 10 timer siden: Hei . Takk for svar. Er ikke sikker , har denne typen styring. https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-64-19610.aspx Skal ut i båten nå så da skal jeg sjekke dette nærmere. Linken viser en vire-styring. Da er vel systemet bygd opp av en vire-forbindelse mellom ratt og servo og hydraulisk videre fra servo til ror? Kan problemet ligge i styresnekka ved rattet og at denne er slitt? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Vrod Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 El-gravo skrev for 11 timer siden: Når jeg svinger med motor i gang går styringen tregt , så kommer det et knepp og rattet går av seg selv . Kan så fungere som normalt en vei (høres ut som pumpa slår inn) for så og bli har og treg igjen. Ingen faste punkt hvor det slipper eller går tregt. Ved motor avslått er den jevn hard hele veien både til styrbord og babord. Dette er sjekket : Reim er strammet , oljenivå er ok , ingen lekkasjer. Ved åpning av påfylling lokk til servopumpa er det 0 sirkulasjon i pumpa. Er det noen ventiler som kan henge ? Eller er det pumpa som er havarert over vinteren i opplag ? På forhånd takk for svar. Har denne typen styring. https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-64-19613.aspx Hvilken styring har du? Denne er hydraulisk med servo. Lenger ned referer du til en teleflex vaier styring så du har kanskje to styringer en ute og en inne? Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
000 Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Ville starte med å sjekke bevegelsen på ventilen bake ved syllinderen. Den som slår inn/ ut servovirkningen og retning. Den fungerer som vist på videoen. Den han drar i der er der strømpa til styringen er festet. Sitér dette innlegget Link to post
El-gravo Svart 11.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2018 Takk , det skal jeg sjekke ? Sitér dette innlegget Link to post
El-gravo Svart 11.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2018 Brigg skrev for 17 timer siden: Linken viser en vire-styring. Da er vel systemet bygd opp av en vire-forbindelse mellom ratt og servo og hydraulisk videre fra servo til ror? Kan problemet ligge i styresnekka ved rattet og at denne er slitt? Når servo er koblet ut funker alt bra, litt tung men ok så problemet ligger i servopumpe eller ventil blokka som beskrevet i et annet svar her. Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 11.Mai.2018 Del på Facebook Svart 11.Mai.2018 El-gravo, Jeg har en nesten tilsvarende styrefeil hos meg, at det er noe motstand før rattet går videre... Hos meg er det servopumpa som må byttes ifølge en erfaren mekaniker. Jeg har en noe eldre AQAD41A m 290DP og på den motoren så er det en servopumpe som Volvo benytter på sine (sikkert eldre..) biler. Det betyr at det bør være mulig å finne en brukt servopumpe på hoggeren og prøve om det blir bedre / annerledes. Vet ikke om en bilservo er mindre slitt enn en båtservo, men det kan jo være et enkelt forsøk som ikke bør koste for mye. Jeg har for øvrig også en wirestyring fra ratt til styrearmen/servopumpa, men jeg har ikke demontert den for å sjekke om det er den som kniper / gir noe slakk. Jeg fristes mere av å montere inn hydraulisk styring... :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.