Jump to content

Mercruiser V8 starter ikke - null gnist


Banderaz

Recommended Posts

Hei,

Fersk båteier. Mercruiser V8, med Thunderbolt IV tenningsmodul.

Startet fint på land (skulle bare turne motor i forbindelse med montering av drev, startet på sekundet)

Fikk den lagt ut i dag med kranbil, men nå starter den ikke.

Måler spenning frem på coil. Også testet å bytte denne, uten at det ble noe mer gnist av den grunn.

 

Kan noen hjelpe meg med feilsøking av tenningsmodul og andre feilkilder før kjøp av modul gjøres? Mye penger om det ikke er den som er årsak :)

 

Har sjekket bryteren på gearet, og den kobles sammen når den står i gear, og er åpen når den står i fri. 

 

Er det noen måte å sjekke selve modulen?

 

Takknemlig for alle gode råd :)

IMG_2079.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Seasu skrev 1 time siden:

Har du sjekket at det ikke er nødstoppen ?

Ja, bensinpumpa stopper når jeg trykker inn den.
Når jeg setter på tenning hører jeg pumpa gå hele tiden. 

 

Håper jeg kunne måle på en eller annen måte på modulen eller andre steder, å se symptomer ut i fra det :)

Modulen som sitter under rotor i fordeleren, kan den være synderen kanskje? Noen som kan svare på om den bare er å bytte, uten å ta ut hele aksel?

Redigert av Banderaz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem. Tenningssensor under rotor på disse er magnet i stål. Min var helt irret (samme med innsiden på fordelerlokket). Byttet rotor og sensor (de nye sensorene er epoxyforseglet) og fordelerlokk, ny coil og nye pluggledninger. Startet på første forsøk. Herk å få av rotor da de er limt med lock-tite. Vi måtte dra som f.. for å få den opp. Bruk to stk flattjern og bend rett opp. Rotor vil trolig knekke, men ny skal inn uansett..

 

NB: husk dødmannsknappen og at gir står i fri.

 

PS: Aksel må ikke ut ved bytte av rotor, men du ut i friskluft for å sverte og erge deg over at den sitter hardt!!

Sjekk også at Circuit Breaker (rød stor sikring) ikke er utløst..

Redigert av Fjord21DC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...