Jump to content

Familie på 4 søker sin første båt(Skjærgårdsjeep?) . Tips?

Familiepå4

Recommended Posts

Hei, 

Vi er en familie på 4(2 voksne og 2 barn, 7 og 4 år) som søker etter sin første båt. 

Vi trenger noe som er enkelt å komme oss ut i på sjøen, Skjærgårdsjeep? 

Det må føles trygt å være i den. 

Være grei plass på dekk, fint med mulighet for å sette opp et bord og sitte greit rundt. 

Fint om det er mulighet til å kunne legge seg ned og sole(?) seg i båten. 

Båten skal være grei å kunne bade fra. 

Og litt fisking er jo en fordel. 

Om det skulle bli regn, så kan det jo være greit å kunne ta opp en kalesje. 

Min 16fot(?)

Ikke behov for å overnatte i den. 

Trenger ikke å gå 30+ knop. 

Sett for meg max kr 100.000 inkludert henger. 

Stor fordel om det finnes noe i Vest Agder området. 

Noen som kan komme med noe tips til hva vi kan se etter, i denne jungelen av båter.. 

Eksempler på små Bowridere innenfor prisklassen.

Bella Excel 512 (17 fot): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=119800065

Ryds 515 GTX (17 fot): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=119857645

Jeg tittet på bowrider før jeg endte opp med en gammel klassiker: Draco 2100, som var i samme prisklasse som den du ser på (med 8 år gammel motor). Med en passe stor DC, har du mulighet til å skifte ombord, du får en god sofa innendørs, og ikke minst: du får mulighet til å legge barna ombord før dere putrer hjem etter en hyggelig kveld på skjæran.

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)

Her er tre små skjærgårdsjeeper som kan passe prismessig:

http://www.livetombord.se/artiklar/e-tester/20170829/test-pioner-14-active-linder-sportsman-445-max-buster-s1/

Og her er en hobbyside om skjærgårdsjeeper med masse info om båttypen (tips: sjekk innholdsfortegnelsen først)

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Jeg ville som flere her er inne på droppet tanken på skjærgårdsjeep først som sist. Har selv gått fra nevnte båttype (GH V20) til daycruiser (Finnmaster 68) og går aldri tilbake. 

Det ser ut til at du er hjemmehørende på Sørlandet? Da er du kjent med at det blåser hunder og katter fra Sør-Vest stort sett hele tiden. I tillegg skifter været ofte. 

Vi ble rett og slett lei av å søke ly for regnbyger som typisk  plutselig dukket opp... i tillegg sitter stort sett kun to personer i le av vinden.

Med barn på 7 og 4 år er det viktig at de får en god og trygg opplevelse av å være på sjøen, selv når solgangsbrisen gjør seg gjeldende.

Jeg hadde absolutt heller gått for en daycruiser rundt 18 - 20 fot, med en skjærgårdsjeep på ca 16 for vil du bli kastet hit og dit i relativt små bølger, noe jeg ville unngått for barnas skyld... (Redde barn - sint kone - utrivelig ombord - bye bye båtliv...) :-) Uttern D55 kan kanskje være noe? Her har du relativt høyt fribord som gir sikkerhet for barna, samtidig har de muligheter til å ligge i kabinen å hygge seg under transportetappene.

Ser at flere her anbefaler båter med innenbords motor, ikke noe feil med det, men tenk over totalkostnaden ved båtvalg. Innenbords motor gir vesentlig høyere servicekostnader. Gitt at du skal bruke rundt 100k på båt er det kjedelig å bruke 15-20% av kjøpesummen på servicekostnader hvert år.

Lykke til med båtvalget!

G

GVH1979 skrev for 1 time siden:

Innenbords motor gir vesentlig høyere servicekostnader.

Det er korrekt om du benytter verksted. Da kommer det nok 1-2 timer ekstra fra mekanikere. Jeg valgte nyere motor og gammel båt da jeg gjør service selv og rekvisita for innenbords og utenbords er temmelig likt: Bytte olje, gearolje og impeller en gang i blant. 

For meg ville totalpakken med en utenbords motor og båt fra 1995 blitt dyrere. Men det er opp til hver enkelt å finne ut av. En 35 år gammel båt kan være god som gull! De ble bygd solid og vil vare i mange år til om de behandles godt! Det kan forsåvidt sies om hvilken som helst båt da...

Hva med noe ala dette?    Familievennlig og god beskyttelse mot vær og vind.   

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=99749194

Tror ikke jeg ville satset på gammel daycruiser med innenbords som helt fersk båteier..    Men kjøper man noe som er 15-20 år gammelt så kan man risikere å måtte plages litt uansett hva man kjøper 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei og takk for mange svar!

Noen tilleggs fakta, jeg ønsker ikke noe gammelt som det er stor sjanse for at jeg må skru på, derfor hadde jeg sett for meg at utenbordsmotor var det jeg trengte. 

Jeg har jo tenkt litt på daycruiser/bowrider, men for meg så ser de så små ut, altså man må opp i flere fot enn en skjærgårdsjeep for å få samme plass. Fordel er jo at man får en liten kabin som ungene kan være i.

Vi(fruen og unger) kommer nok stort sett til å være på sjøen når det er pent vær, og vil ha kort avstand hjem om det skulle bli dårlig vær. En fordel er at den går godt i sjøen, at man ikke blir klissvåt ved noen bølger. 

Vel, jeg har en 20-fots skjærgårdsjeep. Den kaster ikke så mye vann, men regner det kan i beste fall 2 gjemme seg bak vindskjermen uten å bli gjennomblaut de første 10 minuttene. Resten av besetningen må tåle å få smake elementene. Klart det kan bli ufyselig.

En skjærgårdsjeep er ikke dermed en kun en godværsbåt. Jeg er ute i all slags vær, men kler meg deretter. Jeg har en slik båt fordi det er det jeg vil ha... ingen kalesje, puter osv. En enkel åpne båt. Men man skal være klar over at styrekonsollen som regel står midt i båten. Dermed blir dekksplassen ganske spredt... foran og bak konsollen - og derav ingen store åpne flater. På en bowrider eller daycruiser er jo styring, vindskjerm osv lengre fram og man får dermed et større sammenhengende åpent areal. Dessuten kan flere gjemme seg bak vindskjermen, eller kanskje til og under dekk foran. Jeg liker enkelheten med en skjærgårdsjeep, men som familiebåt ville jeg valgt noe annet. 

At det ikke blir vannsprut fra en båt på 16 fot, skal godt gjøres. I en bowrider sitter man derimot bak vindskjermen som vil ta i mot mye av dette. I en 16-fots skjærgårdsjeep, må man være forberedt på å få en kalddusj. I en bowrider sitter man mer og kjører, mens man i en skjærgårdsjeep gjerne står.

Lykke til med valg av båt.

Hvis man ikke bruker daycruiseren til overnatting, så bruker man opp halve båten til et dyrt oppbevaringsrom for bagger. Bowrideren og skjærgårdsjeepen er sånn sett mye mere anvendelig til dagsturer siden man kan sitte foran vindskjermen.

Det nevnes her at man er mere beskyttet i en bowrider og enn en skjærgårdsjeep. Det er forsåvidt riktig, men skjærgårdsjeepen har andre fordeler.

Personlig liker jeg skjærgårdsjeep bedre enn bowrider siden man får en mere "åpen" båtopplevelse. Man får fort følelsen av å sitte oppi en brønn med bowrider. I tillegg er det mere sosialt å kjøre skjærgårdsjeep siden man kan sitte ved siden av hverandre. I bowrider blir man sittende på hver sin side av båten. Men det er jo smak og behag.

Skibsplast 555 VS har en smart løsning. Det likner på en DC, men har løsningene til de gode gamle snekkene med skjerm. Der er skjermen trekt helt frem og du får god plass inne i båten. Sofaen fremme er på nivå med resten av båten og kan brukes til å sove på (ungene).

Nå er riktignok 555VS og 555HT utenfor prisleiet, men er det noe andre som har samme løsning? 

Familiepå4 skrev for 18 timer siden:

jeg ønsker ikke noe gammelt som det er stor sjanse for at jeg må skru på, derfor hadde jeg sett for meg at utenbordsmotor var det jeg trengte

Nesten samme kriterium som meg, men jeg ønsket så ny motor som mulig. Jeg ønsket driftssikkerhet. Endte opp med en gammel båt med 8 år gammel motor.

For meg var det likegyldig om det var innenbords- eller utenbords motor.

Jeg hadde 3 skjærgårdsjeeper før jeg fikk barn. Da kjøpte jeg daycruiser og angrer ikke. 

Utfordringen er budsjettet. Vanskelig å finne en kurant nyere daycruiser under 100000..

for å komme med et tips. Om det blir skjærgårdsjeep, prøv å Finn en med stor solseng foran. Det var alltid favorittplass i min båt. Jeg hadde sessa key Largo 19. Forøvrig en veldig kurant båt:) men liten vindskjerm så blir fort litt kaldt for de andre enn meg...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...