Fred89 Startet 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2018 Hei, sjøsatte båten sist Søndag helt klar for sesongen nypolert,stoffet, service på motor etc. Idag fikk jeg en litt lei telefon fra en kar som hadde vært borti påhengern min med sin kabincruiser da han skulle i slippen med båten sin, jeg vet ikke hvordan det har skjedd men han har knekt en bit av styrefinnen på motoren min, jeg er evig takknemmelig for at han tok seg bryet med å ringe meg og vil ordne opp. Men spørsmålet mitt er, er dette noe som er enkelt å fikse? Bør jeg sette den inn på verksted for og få de til å vurdere om det er noe annet i undervannshuset som er ødelagt? For meg ser det ut som finnen er støpt rett på undervannshuset? Dette er en Mercury 115EFI 2005 Ønsker littinnspill fra dere her inne legger med noen bilder av hvirdan det ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 virker som at det er meningen nedre del av finnen skal ryke før det blir skade på resten av gir / motor så mest sannsynlig er det ikke mer skade om du ikke ser noe. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fred89 Svart 10.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Jeg var der ikke da det skjedde, men jeg er redd han kan ha vært borti propell også, jeg skal kjøre meg en tur i helga og kjenne etter evt vibrasjoner. Men en annen ting er jo hvor mye har dette å si når jeg skal selge båten igjen? Det ser jo ut som jeg har grunnstøtt motor slik det ser ut nå ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 (redigert) På bildet ser det ut som om propellen har fått seg en smell også, så da kan evt aksling være skjev. Jeg ville ha fått den på verksted med en gang, om det er skjevheter kan vibrasjonene føre til flere skader. Det beste hadde vært om du fikk nytt undervannshus, aksling og propell. Alt annet blir flikking. Redigert 11.Mai.2018 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fred89 Svart 11.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Har vært ute å testet båten idag, oppførte seg som normalt og merket ikke noe vibrasjoner. Den krenget litt mer en vanlig til babord side, men om det var pågrunn av vind/sjø det er jeg ikke sikker på, men om styrefinnen er litt bøyd til ene siden vil dette ha så stor effekt på kjøringa at hele båten kan krenge til ene siden? Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Å skifte undervannshus som Index skriver virker litt drøyt, da skaden ikke er kritisk for funksjonen til motor. Om det hadde vært kritiske skader på propell så hadde man sett større skader og avskallning av lakk og metall på propellen. Nederste del av styrefinne på undervannshus knekker lett ved belastning sideveis. Om det ikke er dypt vann så kan du jo prøve og se om du kan finne resten av finnen og lime den på med Loctite lim for metall og lime den på og pusse og lakkere. Har gjort det selv med hell. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Nå ødelegger jeg nok tråde din TS , men vær klar over at han med stor sannsynlighet ikke har erstatningsansvar. Du er klar over det? Du må bruke din forsikring. Og om du er heldig, tar han din egenandel. ? Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 12.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Eureka skrev 20 minutter siden: Nå ødelegger jeg nok tråde din TS , men vær klar over at han med stor sannsynlighet ikke har erstatningsansvar. Du er klar over det? Du må bruke din forsikring. Og om du er heldig, tar han din egenandel. ? Om det skal brukes forsikring her så er det vel hans ansvarsforsikring som skal brukes i alle tilfeller? Han har jo et atnsvar da han har vært i båten min, hvis jeg kommer borti bilen din på en parkeringsplass så er det jo jeg som har erstatningsansvar enten om det brukes forsikring eller ei. Dette har i utgangspunktet ikke så mye betydning for saken på dette tidspunkt da han har vært grei å ringt meg for han ønsker å gjøre opp, så jeg og han skal nok bli enige om noe vi begge kan leve med. Det viktigste nå er å finne ut hvor mye dette har å si for min motor. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Nei, det er ikke likens. Bil er unntaket fra all forsikring. Han skal ha vært grovt uaktsom for å ha ansvar. Dette er et klassisk eksempel på missforståelsen rundt forsikring. Derfor poengterer jeg det i denne tråden, for svært mange tenker ikke over det, eller er klar over det. Jeg nevner det også fordi det har vært eksempler på slike saker her i forumet, hvor skadevolder plutselig blir klar over dette, og snur. Igjen, jeg vil ikke avspore, bare gjøre deg klar over det. Om han vil betale, står han fritt til det. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 (redigert) Du får kjøpt løse finner til å sveise på. https://www.ebay.com/itm/Replacement-Skeg-Weld-Install-Mercury-V6-and-Mercruiser-TH-Marine-RS-4-DP-/110924158354 Finnes i flere varianter så det bør gå greit å finne en som passer. Finnes også syrefaste som kan boltes fast, men syrefast og alu er ingen god kombinasjon. Påsveiset ny finne gjort skikkelig bør være en fullgod løsning, er det forsikringssak så er det bare å levere på verksted. Redigert 12.Mai.2018 av Too Much (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Tviler på at det er nødvendig å gjøre så mye med det. Har en lite skjevhet i min finne. Jeg verksted har sjekket og ingen andre skader. Ville dog sjekket propell og aksling. Det er der potensiale for stygg skade er her. Litt kast i aksling og du har vann i girhuset iløpet av kort tid og dermed havari ganske kjapt. Finna tror eg kanskje ikke eg hadde brydd meg om.... Båten blir ikke liggende skjevt med skjev finne, det mest ekstreme som vil kunne skje er at den svinger litt når du "kjører beint" men dette vil du neppe merke. Er det knekt veldig mye av den så vil jo vannstrømmen til propellen bli dårligere og man får vel redusert effekt, lettere kavitasjon osv? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Salgsverdien/ salgbarheten gjør det noe med uansett Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 12.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Eureka skrev 51 minutter siden: Salgsverdien/ salgbarheten gjør det noe med uansett Det er dette jeg anker på, båten virker til å oppføre seg fint selv om finnen er knekt, men det potensiell kjøper i fremtiden vil jo forhandle på pris siden det ser ut som jeg har grunnstøtt med den. Tror jeg skal følge rådet til Too Much her å bestille meg en erstatningsplate og få et verksted til å bytte den ut :) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Meget godt poeng eureka... Eg fikk min båt 35000 billigere enn selger skulle selge den for til en østlending som angret. Han såg skade på finnen. Det østlendingen og selger derimot ikke visste var at skaden var sjekket ut av verksted. Så for meg var det krute godt! Sikkert lurt å utbedre det. Men i praksis få konsekvenser for bruken. Pusse den og lakke enden så det ser normalt ut ?? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Jeg hadde meldt det til forsikringsselskapet mitt og hørt hva de mente om saken, særlig om jeg var usikker på evt. andre skader på motoren osv pga dette. Da får du, får en håpe, en proff vurdering og reperasjon. Glem det greiene med at han som var uheldig og skadet båten din skal "hjelpe til" på en eller annen måte. Fiks det selv og fiks det ordentlig, så kan du jo ta en telefon til vedkommende og høre når regninga foreligger. Ikke forvent noe iom at det er ditt eget ansvar. Husk å legge til evt. fremtidig tap av fri egenandel fordi du har brukt forsikringa osv i regnestykket, dette kan forsikringa hjelpe deg med. Og som Eureka påpeker, på sjøen så er det "hver mann sin båt". Håper du har forsikringa i orden ? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Jeg klarte å kjøre av finnen i høy fart en gang da det ble litt grundt. Mener å huske verkstedet tok 1300kr for å sveise på ny finne. Det var på en yamaha 70hk fra slutten av nittitallet. Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 13.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Takker for alle gode svar her. jeg skal sjekke pris med et par verksteder her i morgen også tenker jeg at vi blir enige om oppgjøret å lar det gå utenom forsikringsselskapet, har testet båten en del nå og alt virker som det skal ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.