Jump to content

Knekt styrefinne Mercury 115EFI hvordan reparere?(bilder)

Fred89

Recommended Posts

Hei, 

sjøsatte båten sist Søndag helt klar for sesongen nypolert,stoffet, service på motor etc. 

Idag fikk jeg en litt lei telefon fra en kar som hadde vært borti påhengern min med sin kabincruiser da han skulle i slippen med båten sin, jeg vet ikke hvordan det har skjedd men han har knekt en bit av styrefinnen på motoren min, jeg er evig takknemmelig for at han tok seg bryet med å ringe meg og vil ordne opp. 

Men spørsmålet mitt er, er dette noe som er enkelt å fikse? Bør jeg sette den inn på verksted for og få de til å vurdere om det er noe annet i undervannshuset som er ødelagt? 

For meg ser det ut som finnen er støpt rett på undervannshuset?

Dette er en Mercury 115EFI 2005

Ønsker littinnspill fra dere her inne 

legger med noen bilder av hvirdan det ser ut.

CB38FD08-6244-43BB-9E5E-B94891A8A68B.jpeg.3154e1f48c641864bb32913a8b0321c6.jpegF57EDF4D-78B6-47E8-8E32-9650419412A8.jpeg.fc37a3d80e0397c03129acbad244c486.jpeg

virker som at det er meningen nedre del av finnen skal ryke før det blir skade på resten av gir / motor så mest sannsynlig er det ikke mer skade om du ikke ser noe.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

På bildet ser det ut som om propellen har fått seg en smell også, så da kan evt aksling være skjev. Jeg ville ha fått den på verksted med en gang, om det er skjevheter kan vibrasjonene føre til flere skader. Det beste hadde vært om du fikk nytt undervannshus, aksling og propell. Alt annet blir flikking.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har vært ute å testet båten idag, oppførte seg som normalt og merket ikke noe vibrasjoner. Den krenget litt mer en vanlig til babord side, men om det var pågrunn av vind/sjø det er jeg ikke sikker på, men om styrefinnen er litt bøyd til ene siden vil dette ha så stor effekt på kjøringa at hele båten kan krenge til ene siden? 

Å skifte undervannshus som Index skriver virker litt drøyt, da skaden ikke er kritisk for funksjonen til motor. Om det hadde vært kritiske skader på propell så hadde man sett større skader og avskallning av lakk og metall på propellen. Nederste del av styrefinne på undervannshus knekker lett ved belastning sideveis. Om det ikke er dypt vann så kan du jo prøve og se om du kan finne resten av finnen og lime den på med Loctite lim for metall og lime den på og pusse og lakkere. Har gjort det selv med hell.

Eureka skrev 20 minutter siden:

Nå ødelegger jeg nok tråde din TS , men vær klar over at han med stor sannsynlighet ikke har erstatningsansvar. Du er klar over det? 

Du må bruke din forsikring. Og om du er heldig, tar han din egenandel. 

?

Om det skal brukes forsikring her så er det vel hans ansvarsforsikring som skal brukes i alle tilfeller? 

Han har jo et atnsvar da han har vært i båten min, hvis jeg kommer borti bilen din på en parkeringsplass så er det jo jeg som har erstatningsansvar enten om det brukes forsikring eller ei. 

Dette har i utgangspunktet ikke så mye betydning for saken på dette tidspunkt da han har vært grei å ringt meg for han ønsker å gjøre opp, så jeg og han skal nok bli enige om noe vi begge kan leve med. 

Det viktigste nå er å finne ut hvor mye dette har å si for min motor.

Nei, det er ikke likens. Bil er unntaket fra all forsikring. 

Han skal ha vært grovt uaktsom for å ha ansvar. 

Dette er et klassisk eksempel på missforståelsen rundt forsikring. Derfor poengterer jeg det i denne tråden, for svært mange tenker ikke over det, eller er klar over det. 

Jeg nevner det også fordi det har vært eksempler på slike saker her i forumet, hvor skadevolder plutselig blir klar over dette, og snur. 

Igjen, jeg vil ikke avspore, bare gjøre deg klar over det. Om han vil betale, står han fritt til det. 

Du får kjøpt løse finner til å sveise på.

https://www.ebay.com/itm/Replacement-Skeg-Weld-Install-Mercury-V6-and-Mercruiser-TH-Marine-RS-4-DP-/110924158354

Finnes i flere varianter så det bør gå greit å finne en som passer. Finnes også syrefaste som kan boltes fast, men syrefast og alu er ingen god kombinasjon.

Påsveiset ny finne gjort skikkelig bør være en fullgod løsning, er det forsikringssak så er det bare å levere på verksted. 

Redigert av Too Much (see edit history)

Tviler på at det er nødvendig å gjøre så mye med det. 

Har en lite skjevhet i min finne. Jeg verksted har sjekket og ingen andre skader. Ville dog sjekket propell og aksling. Det er der potensiale for stygg skade er her. Litt kast i aksling og du har vann i girhuset iløpet av kort tid og dermed havari ganske kjapt. 

Finna tror eg kanskje ikke eg hadde brydd meg om.... Båten blir ikke liggende skjevt med skjev finne, det mest ekstreme som vil kunne skje er at den svinger litt når du "kjører beint" men dette vil du neppe merke. 

Er det knekt veldig mye av den så vil jo vannstrømmen til propellen bli dårligere og man får vel redusert effekt, lettere kavitasjon osv? 

Eureka skrev 51 minutter siden:

Salgsverdien/ salgbarheten gjør det noe med uansett

Det er dette jeg anker på, båten virker til å oppføre seg fint selv om finnen er knekt, men det potensiell kjøper i fremtiden vil jo forhandle på pris siden det ser ut som jeg har grunnstøtt med den.

Tror jeg skal følge rådet til Too Much her å bestille meg en erstatningsplate og få et verksted til å bytte den ut :)

Meget godt poeng eureka... 

Eg fikk min båt 35000 billigere enn selger skulle selge den for til en østlending som angret. Han såg skade på finnen. 

Det østlendingen og selger derimot ikke visste var at skaden var sjekket ut av verksted. Så for meg var det krute godt! 

Sikkert lurt å utbedre det. Men i praksis få konsekvenser for bruken. 

Pusse den og lakke enden så det ser normalt ut ??

Guest Avmønstret#

Jeg hadde meldt det til forsikringsselskapet mitt og hørt hva de mente om saken, særlig om jeg var usikker på evt. andre skader på motoren osv pga dette. Da får du, får en håpe, en proff vurdering og reperasjon. 

Glem det greiene med at han som var uheldig og skadet båten din skal "hjelpe til" på en eller annen måte. Fiks det selv og fiks det ordentlig, så kan du jo ta en telefon til vedkommende og høre når regninga foreligger. Ikke forvent noe iom at det er ditt eget ansvar.

Husk å legge til evt. fremtidig tap av fri egenandel fordi du har brukt forsikringa osv i regnestykket, dette kan forsikringa hjelpe deg med. 

Og som Eureka påpeker, på sjøen så er det "hver mann sin båt". Håper du har forsikringa i orden ? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...