Fjellkile Startet 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2018 Vi har akkurat kjøpt en Fjord 24weekender med en saltvannskjølt ford 351w. Motoren har gått ca50t etter overhaling, så fortsatt blank olje. Den har stått på land i en årrekke, men starter fint og maler som en katt.? Jeg ser at det er endel utvendig tering på eksos manifoldene, og den hostet litt rustvann når jeg startet den opp nå nylig. Men ingen tegn til lekasje. Spørsmålet mitt er, hva bør jeg gjøre før motoren er klar for sesongen. Bør manofoldene byttes, eller er det noen form for rens av kjølekanaler jeg kan gjøre for å åpne og fjerne eventuelle tette kanaler? Bør olje og filter skiftes, selvom det er lite brukt? Bør plugger bensinfilter osv byttes selv om det ser bra ut, og fungerer? Vil gjerne komme i kontakt med noen kyndige på denne motoren, og setter pris på tips som leder til rett mann/dame/firma ? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Har hatt en sånn motor i sikkert snart 10 år i båten. Ser ikkje heilt at spørsmåla dine trenger noe spess kunnskap om akkurat denne da de er av meir generell karakter. Men kan nå gi mine 2 cent likevel. -Bør olje og filter skiftes, selvom det er lite brukt? nei ingen grunn til, som du sier så er olja fortsatt blank. -Bør plugger bensinfilter osv byttes selv om det ser bra ut, og fungerer? nei du sier jo den maler som en katt så om det ikkje har stått vann i systemet så er det ingen grunn til å bytte filter. Plugger trenger ikkje byttes om de ser fine ut eller ikkje har overslag. Man kan alltids- men det høres ikkje ut som det er nødvendig. -Bør manofoldene byttes, eller er det noen form for rens av kjølekanaler jeg kan gjøre for å åpne og fjerne eventuelle tette kanaler? Første del der er umulig å svare på. Alle slike ser fine ut til de plutselig en dag lekker. Siste del så bli svaret ja. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellkile Svart 12.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Takker så mye for input, knurrbart, og ja, du har rett om det generelle spørsmålet ? ?? Jeg spurte et lokalt Volvo penta verksted om de ante noe om deler til denne motoren og om det eventuelt er Volvo komponenter som kan matche... (Manifolder/sjøvannspumpe osv) Da fikk jeg blankt nei..men etter det jeg skjønner her på forumet så har Volvo marinisert mang av disse motorene, så jeg synes det var virket underlig. Kan knurrbart bekrefte eller avkrefte dette? Legger til noe bilder av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Hadde en slik for lenge siden. Volvo penta A240 het den. Eksosen kosta rundt 12.000kr såvidt eg husker. Leter du på nett finner du "Ford marine" til en helt annen pris. Min eksos kosta ca 4000kr levert på døra. Manifolder og risere. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellkile Svart 12.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Det var veldig interresant Fjorland, takk? Jeg synes det til tider kan være vanskelig å helt finne frem i jungelen av informasjon, så jeg slenger ut litt flere spørsmål her. Forstår jeg det rett da at VP AQ240 er basert Ford 351 windsor? Hva er Ford og hva er VP på disse maskinene, og hvilken årstall til og fra var det? Burde ikke et oppegående VP verksted sitte inne med denne informasjonen? VP AQ270... er den basert på Ford, Chrysler, Chevrolet eventuelt noe annet, eller har den flere baser? Er det 240/270 etc ytelsen i HK eller noe annet? Fjordland skrev for 1 time siden: Hadde en slik for lenge siden. Volvo penta A240 het den. Eksosen kosta rundt 12.000kr såvidt eg husker. Leter du på nett finner du "Ford marine" til en helt annen pris. Min eksos kosta ca 4000kr levert på døra. Manifolder og risere. Det var jo litt forskjell på prisen? Er nok verdt å skaffe nye, så en slipper bekymringen om... Lekker det snart?? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Halwa-22 skrev 25 minutter siden: Forstår jeg det rett da at VP AQ240 er basert Ford 351 windsor? Ja meir enn basert, det er en 351w Hva er Ford og hva er VP på disse maskinene, og hvilken årstall til og fra var det? -76 &77 Det er hovedsaklig de eksterne aggregater som kommer fra Volvo. Ellers er det vel f.eks spesifisert en marinekam. Burde ikke et oppegående VP verksted sitte inne med denne informasjonen? Jo absolutt og heile delekatalogen ligger jo inne i systemet når du sier du har en aq240 istedenfor en 351 windsor, for det aner det nok ikkje hva er. \ VP AQ270... er den basert på Ford, Chrysler, Chevrolet eventuelt noe annet, eller har den flere baser? Nei alle er Chevrolet utenom noen få som er ford. Er det 240/270 etc ytelsen i HK eller noe annet? ja alle utenom noen få har nummeret etter ytelsen, meir eller mindre. Det var jo litt forskjell på prisen? Er nok verdt å skaffe nye, så en slipper bekymringen om... Lekker det snart?? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Halwa-22 skrev 34 minutter siden: Er det 240/270 etc ytelsen i HK eller noe annet? som oftest , hk på veiv mener jeg? (de nyeste motorene har vel betegnelse basert på syl.volum?) , men står det feks AQ240/280 , så betyr det at det er et 280 drev Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fjordland Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Ford laget motoren, VP laget klistermerker. 100% Ford dette. Kjøp deler til Ford 351w marine? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Kjøpte "racing eksos" til min. 4" istedet for 3" som er originalt. Det passer ikkje på bukkhornet som er 3", men ville ikkje ha eksos gjennom drevet på min. Syntes det er for trangt for eksosen å passere gjennom drevet. Laget 2x4" eksos i hekken på båten. Med litt div hjemmemekka lyddemping ble det ganske stiligt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellkile Svart 12.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Suverent? Tusen takk knurrbart, fjorland og Iver for masse gode svar og info, fantastisk med så mye kompetanse på et sted. Nå begynner skattejakten etter deler ? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Trenger du så masse deler da? var den ikkje nyoverhalt sa du Sitér dette innlegget Link to post
Fjellkile Svart 13.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Det stemmer knurrbart, men det er 10år siden. (kun 50timer bruk etter dette) Mulig de har brukt samme manifold og raisere siden de har mye overflaterust, også er det litt småplukk som impeller, noen slanger osv ? kommer nok med fler spørsmål om litt? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Du får tilgang til sprengskisse på nett med priser og evt tilgang, både generelt og lokalt over alt du skulle lure på om deler ved å gå inn på volvo penta og velge en forhandler i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.