Båtsmannen67 Startet 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2018 Hei, Hat nettop tatt opp seilbåten for første gang. Jeg var liten erfaring med båter og lurer på om noen kan titte raskt på bildene for å se om det er noe som er galt/mangler. -Har fått påpekt at gjennomføringen kanskje må byttes, stemmer dette? -Det henger en «fille» ned ved utgangen til drevet? Hvordan bør jeg feste denne? -Det ser ut til at det mangler noe på drevet. Se skrue. Takk på forhånd! Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Gjennomføringen tør jeg ikke mene noe om, men det er ikke så godt å si noe uansett basert på det bildet. Et bilde av samme gjennomføring på innsiden kan kanskje være opplysende. Bilde to er bare en gummipakning som skal holde ulumskheter ute, ganske vanlig at disse løsner. Gjelder å skrape og pusse godt før den limes på igjen. Har du flaks sitter den neste gang, ellers ingen krise. Jeg pleier å bruke Tec7, men det finnes sikker andre ting som er minst like bra. Siste bildet bekymrer litt mer. Der skal det nok være en sinkanode, og disse bør med fordel byttes før de er helt spist opp. Sitér dette innlegget Link to post
Båtsmannen67 Svart 11.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Takk for raskt svar! På bilde under ser du begge gjennomføringen fra samme rom. Hva koster en sinkanode og er det enkelt å bytte det selv? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Å bytte anode er noe av det enkleste og billigste du kan gjøre på en båt. Skaff rett anode, skru ut skruen som sitter der, børst overflaten på underlaget den skal festes til med en stålbørste for å få god kontakt, og skru fast anoden. Det er ikke så ofte det går galt med skroggjennomføringer, men om noe først går skikkelig galt kan resultatet bli ille. Det viktigste er at den er solid nok og sitter godt nok fast til at du ikke opplever katastrofale sammenbrudd ved at hele moroa knekker sammen. Punkt to på lista er å sørge for at det ikke lekker. Tredje punkt er å kunne lukke ventilen. Klarer ikke umiddelbart se noe på bildene dine som tilsier at denne skroggjennomføringen må byttes umiddelbart, mest fornuftige her er kanskje å høre om det var noen spesiell grunn til at forrige eier var skeptisk til gjennomføringen. Sitér dette innlegget Link to post
Båtsmannen67 Svart 11.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Sikkert dumt spørsmål, men hvordan finner jeg ut hvilken som skal være der? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Euklid skrev for 1 time siden: Tredje punkt er å kunne lukke ventilen. Klarer ikke umiddelbart se noe på bildene dine som tilsier at denne skroggjennomføringen må byttes umiddelbart, mest fornuftige her er kanskje å høre om det var noen spesiell grunn til at forrige eier var skeptisk til gjennomføringen. Ved kjøp av "ny" båt med gjennomføringer som er litt "sånn der" så ville jeg nok byttet først som sist. De ser jo litt "hårete" ut i grunnen ;-) Ang gummien som henger rundt drevet så leste jeg et sted et tips om å skjære til et par finerplater som du stempler av mot bakken så du får lagt press på limet over natta. Og om du søker her inne på "groe propell" eller noe i den dur så finner du tråder om ulike måter å unngå groe på propellen. Den beste måten sålangt er vel å høyglanspolere propellen. Det kan være en fin kosejobb når du har rette utstyret og metoden. --- Til sammen tre "kosejobber" dette. Kan bli litt arbeid med gjennomføringene om du bytter de nå. Er mange tråder om det her inne. Og det er noe fint med å gjøre ting selv og å oppleve at det fungerer, mestring i det også og en lærer mye underveis. Bare å pepre på med spørsmål her inne, ingen spørsmål er for dumme og det er veldig kompetente folk her inne som gjerne hjelper. Og forøvrig, gratulerer med seilbåt . Det blir sikkert litt plunder og heft til å begynne med men hold ut, belønningen ved å lære å seile er stor og varer resten av livet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Når gummi muffen rundt drevet ser så sliten ut, bør belgen sjekkes grundig også. Volvo sier skifte hvert 7 år, men de fleste lar det gå lengre tid for egen regning og risiko. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 10 hours ago, Båtsmannen67 said: Sikkert dumt spørsmål, men hvordan finner jeg ut hvilken som skal være der? Ideelt sett ved å finne ut hva slags seildrev og propell du er oppsatt med. Men jeg ville ikke være veldig overrasket om denne passer: https://www.maritim.no/orbitrade-zinc-anode-kit Sitér dette innlegget Link to post
Zaz Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Type drev kan du sannsynligvis se på typeskiltet på drevet, på den delen som er inne i båten (synes også det ser ut som Volvo Penta 110s eller 120s eller noe liknende?). Type drev sier riktignok ikke noe entydig om type propell. En kan se om det står noe på propellen (type/serienummer stanset inn) som båtbutikken kan tolke, men som Euklid antar jeg også at VP-anodene vil passe. Lurer på om det finnes noen VP-propeller som bare har en av disse anodene og noen som har to (og vet ikke om disse da har like mål)? Heldigvis ikke så dyrt å bare teste det ut. Evt bare spørre tidligere eier hva han har pleid å kjøpe... (I tillegg finnes det fra VP en tobladet foldepropell med 3-delte anoder, de passer ikke her.) Sinkringen mellom drev og propell er forresten også en offeranode som må byttes av og til når det er for mye tæring, hos meg trengs ikke dette hver sesong. For å bytte denne må propellen tas av. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Pass på når du stoffer drevet og IKKE få stoffing på de nye zinkene. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hulda Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 (redigert) Litt vanskelig å se, men for meg ser det ut som at anoden foran propellen ikke har fungert som beskyttelse for drevet. Bytt den anoden og sørg for at den nye anoden har god elektrisk kontakt med drevet. Sjekk med mulitimeter hvis tvil, det skal være full kontakt. Ventilene ser lurvete ut, bytt dem. Redigert 12.Mai.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtsmannen67 Svart 13.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Skal prøve å få bestilt hjelp fra et servicesenter til å bytte begge gjennomføringene, men hvilken pris kan jeg forvente å betale? Hvor lang tid pleier dette vanligvis å ta? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Bytte gjennomføringer gjlr du enkelt selv. Ta mål av de du har, kjøp nye i kompositt, locktite553 og tec7. Slip av utsiden på de gamle (sitter nok godt, husk sprut kan skade gelcoat på egen og andres båt), bank de ut. Inn med nye. Bruk tec7 rundt flensen og locktite på gjengene. Sitér dette innlegget Link to post
Båtsmannen67 Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Har kjøpt nye sinkanoder nå. De er todelt, og den ene passer ikke i 100%, jeg kan få festet den men som bilde viser, går den noe på utsiden. Mister den effekten sin, eller kan jeg la den være slik? Node nr 2 passer fint, men gjengene i propellen er ødelagt her. Kan jeg smøre noe tek-7 på skruen slik at den sitter for denne gang? Sitér dette innlegget Link to post
Zaz Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Ser litt ut som om den er satt på feil vei? Mulig det bare ser sånn ut på bildet. Fungerer nok som anode uansett. Men en bør jo ikke lime på anoder sånn at det er lim mellom kontaktflatene, da mister en effekten. Mulig å sjære nye gjenger? Kan være vanskelig hvis hullet ikke går så langt inn... Sitér dette innlegget Link to post
Båtsmannen67 Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Den må sitte feil vei for å i det hele tatt treffe hullet. Tenkte ikke å lime kontaktflaten, men hellet skruen fast i stjålet da den ikke fester. Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 (redigert) Ta med propell til et verksted og få satt inn helicoil i gjengene.. De fleste fikser det kjapt. Alternativ er å borre opp og gjenge med neste dimensjon skrue. Noe som har en klar ulempe; Du husker ikke dette neste gang du skal bytte Zink, du har heller ikke med det riktig borr for å borre opp den anoden du har kjøpt så da tenker du at jeg tar med borr ned til båten neste gang (x antall ganger). Noe som fører til at det blir en enslig tur til heimen/ eller butikken for å hente det ene borret, noe som da vil skje rett før krana skal ta båten... Det første bildet, med gjennomgang ser litt "rart" ut, ser ut til at den gjennomgangen har vært med i støpeform ifra dag null, på denne båten. (Pga den sitter inni gelcoat, ikke oppå, ser det ut som?). Sitter nok godt. Bør nok vurdere å bytte den. Zink i gamle messinglegeringer har en tendens til å forsvinne. Du vil finne en zinkanode som vil passe bedre, helt sikkert (Ta med propell til butikken?) ? Men det er en Zinkring der, rundt drevet, så den har blitt byttet i løpet av nyere tid, iallefall. Bør byttes/ eller pusses ned på overflaten. Den gummiflapsen rundt drevet er en sak som ikke har uendelig levetid, og det er normalt at de kan se slik ut. Og irriterende. Og når de er slik, så er det nokså plundrete å få limt de tilbake på plass, så den bør nok byttes. Er normalt ikke den største krisa å seile uten, men det ser liksom litt (mye) bedre ut. Sånn fra fiskens side (litt mindre turbulens også). Redigert 14.Mai.2018 av sandman1 (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.