jan Startet 31.Juli.2005 Del på Facebook Startet 31.Juli.2005 Hei!har en volvo aqd40b som kjølevannet forsvinner på,ingen utvendige lekkasjer,tror det går i eksosen merker en liten eim av frostveskeduft innimellom bakerst i båten.Oljen er fin og svart,ikke noe trykk i påfyllingstanken,ryker helt som normalt,hørt om trykktesting men det lokaliserer vel ikke prob..nøyaktig?problemet er ikke(enda)så stort ,da jeg kan kjøre vel å lenge(ca 15timer)før jeg etterfyller ca 3-4 liter,men han tømmer påfyllingstanken fort,virker som det stagnerer litt etter det..ville jeg merka lukta hvis det gikk via forbrenningskammeret?(toppakning?)ville vel også fått trykk da?.Varmeveksler?Turbo?..vet det er maange ting det kan være men er det noe jeg kan utelukke her med de beskrivelser dere har fått?..Til slutt noen med erfaring med "radiatortettninggsmiddel"bare å helle på og så er det potte tett:)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 31.Juli.2005 Del på Facebook Svart 31.Juli.2005 Hei, ikke enkelt å finne ut av nei Hvordan er temperaturen på motoren ? hvis du har en trykklekkasje er det ofte den stiger endel, kokepunktet vil således være lavere (normalt rundt 120 grader). Sjekk at lokket til varmeveksleren holder tett, du kan få kjøpt lekkasjefinner på boks, alt. en flaske med zalovann, da vil du se boblene. Det kan jo tenkes at du har et rusthull e.l. i varmeveksler, da må den trykktestes på verksted. JOH Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jan Svart 31.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2005 Heisan,tempraturen på motoren er normal,virker som den er stabil, til og med når jeg presser den med fullt turtall(kortere tidsrom) overstiger den ikke 90grader..Alt utvendig på motoren er potte tett,ja blir vel til å trykktesta varmeveksleren..etterhvert..vinterprosjekt.hvis ikke det skjer en dramatisk forverring Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordutsikt Svart 31.Juli.2005 Del på Facebook Svart 31.Juli.2005 Overskuddsvannet i ekspansjonstanken "forsvinner" sannsynligvis ut i en slange som står øverst i ekspansjontanken koblet til turboen, slik er det på min 41-motor. Se under oljepåfyllingslokket på motoren - er det en lys kremaktig olje der, er det mest sannsynlig toppakningen som er gåen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jan Svart 1.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2005 Overskuddsvannet i ekspansjonstanken "forsvinner" sannsynligvis ut i en slange som står øverst i ekspansjontanken koblet til turboen, slik er det på min 41-motor. Se under oljepåfyllingslokket på motoren - er det en lys kremaktig olje der, er det mest sannsynlig toppakningen som er gåen. <{POST_SNAPBACK}> Har ikke en sånn slange jeg,under oljelokket er det ikke spor etter vann...noen som har prøvd radiatortett? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 1.August.2005 Del på Facebook Svart 1.August.2005 ...noen som har prøvd radiatortett? <{POST_SNAPBACK}> Radiatortett kan være et sjansespill, da du risikerer at den tetter til steder som ikke skal være tette. For eksempel delvis gjengrodde, små kjølekanaler. Så jeg ville heller satset på å like godt reparere feilen først som sist. Jeg har brukt radiatortett noen ganger på gamle bilmotorer, men dette er etter min mening kun å anse som en midlertidig reparasjon. Og på en kostbar båtmotor ville jeg ikke vurdert å bruke det engang... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordutsikt Svart 1.August.2005 Del på Facebook Svart 1.August.2005 (redigert) Har ikke en sånn slange jeg,under oljelokket er det ikke spor etter vann...noen som har prøvd radiatortett? <{POST_SNAPBACK}> Da ser det ut som du kan ha en lekkasje i kjølekappa på eksosmanifolden, du får krysse fingrene for at det er en pakning som er defekt - manifolden koster "skjorta" jeg byttet min i fjor. Jeg ville trykktestet eksosmanifolden, det er ikke veldig stor jobb, men gjør det før lekkasjen får utvikle seg da får du vann i sylinderne - da får du motorhavari!!! Husk at vannet trenger inn i sylinderne når motoren står gjennom åpne eksosventiler!! Jeg hadde ikke tatt sjansen på å bruke "radiatortett" Redigert 1.August.2005 av boolle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jan Svart 31.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2005 Heisan,da kommer jeg med ei tilbakemelding ang.kjølevannstapet på motoren..Etter råd fra forumsmedlemmer fikk jeg låne meg en trykketester,kobla den på og kunne raskt konstatere at det susa og bobla fra turboen,så også at det kom vann ut eksosen,demonterte og trodde selvfølgelig det var turbopakningen mot manifold,men den gang ei,viste seg å være selve turbinen som lakk vann inn i eksosdelen..Endte opp med ny bytteturbo..alle problemer løst og en del kr.fattigere Kunne selvfølgelig kjøpt bare turbinen,men la jeg til ca3000 ekstra fikk jeg ny turbo med garanti Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 31.August.2005 Del på Facebook Svart 31.August.2005 Ja se der er du på sjøen igjen! Flott at du gir tilbakemelding på årsaken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.