Jump to content

Kjølevannet forsvinner, Volvo AQD40B


jan

Recommended Posts

Hei!har en volvo aqd40b som kjølevannet forsvinner på,ingen utvendige lekkasjer,tror det går i eksosen merker en liten eim av frostveskeduft innimellom bakerst i båten.Oljen er fin og svart,ikke noe trykk i påfyllingstanken,ryker helt som normalt,hørt om trykktesting men det lokaliserer vel ikke prob..nøyaktig?problemet er ikke(enda)så stort ,da jeg kan kjøre vel å lenge(ca 15timer)før jeg etterfyller ca 3-4 liter,men han tømmer påfyllingstanken fort,virker som det stagnerer litt etter det..ville jeg merka lukta hvis det gikk via forbrenningskammeret?(toppakning?)ville vel også fått trykk da?.Varmeveksler?Turbo?..vet det er maange ting det kan være men er det noe jeg kan utelukke her med de beskrivelser dere har fått?..Til slutt noen med erfaring med "radiatortettninggsmiddel"bare å helle på og så er det potte tett:)?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

ikke enkelt å finne ut av nei :nonod:

 

Hvordan er temperaturen på motoren ? hvis du har en trykklekkasje er det ofte den stiger endel, kokepunktet vil således være lavere (normalt rundt 120 grader). Sjekk at lokket til varmeveksleren holder tett, du kan få kjøpt lekkasjefinner på boks, alt. en flaske med zalovann, da vil du se boblene.

Det kan jo tenkes at du har et rusthull e.l. i varmeveksler, da må den trykktestes på verksted.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Heisan,tempraturen på motoren er normal,virker som den er stabil, til og med når jeg presser den med fullt turtall(kortere tidsrom) overstiger den ikke 90grader..Alt utvendig på motoren er potte tett,ja blir vel til å trykktesta varmeveksleren..etterhvert..vinterprosjekt.hvis ikke det skjer en dramatisk forverring :confused:

Link to post
Share on other sites

Overskuddsvannet i ekspansjonstanken "forsvinner" sannsynligvis ut i en slange som står øverst i ekspansjontanken koblet til turboen, slik er det på min 41-motor.

Se under oljepåfyllingslokket på motoren - er det en lys kremaktig olje der, er det mest sannsynlig toppakningen som er gåen. :confused:

Link to post
Share on other sites

Overskuddsvannet i ekspansjonstanken "forsvinner" sannsynligvis ut i en slange som står øverst i ekspansjontanken koblet til turboen, slik er det på min 41-motor.

Se under oljepåfyllingslokket på motoren - er det en lys kremaktig olje der, er det mest sannsynlig toppakningen som er gåen.  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke en sånn slange jeg,under oljelokket er det ikke spor etter vann...noen som har prøvd radiatortett?

Link to post
Share on other sites

...noen som har prøvd radiatortett?

<{POST_SNAPBACK}>

Radiatortett kan være et sjansespill, da du risikerer at den tetter til steder som ikke skal være tette. For eksempel delvis gjengrodde, små kjølekanaler. Så jeg ville heller satset på å like godt reparere feilen først som sist. Jeg har brukt radiatortett noen ganger på gamle bilmotorer, men dette er etter min mening kun å anse som en midlertidig reparasjon. Og på en kostbar båtmotor ville jeg ikke vurdert å bruke det engang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har ikke en sånn slange jeg,under oljelokket er det ikke spor etter vann...noen som har prøvd radiatortett?

<{POST_SNAPBACK}>

Da ser det ut som du kan ha en lekkasje i kjølekappa på eksosmanifolden, du får krysse fingrene for at det er en pakning som er defekt - manifolden koster "skjorta" jeg byttet min i fjor.

Jeg ville trykktestet eksosmanifolden, det er ikke veldig stor jobb, men gjør det før lekkasjen får utvikle seg da får du vann i sylinderne - da får du motorhavari!!!

 

Husk at vannet trenger inn i sylinderne når motoren står gjennom åpne eksosventiler!!

 

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å bruke "radiatortett"

Redigert av boolle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Heisan,da kommer jeg med ei tilbakemelding ang.kjølevannstapet på motoren..Etter råd fra forumsmedlemmer fikk jeg låne meg en trykketester,kobla den på og kunne raskt konstatere at det susa og bobla fra turboen,så også at det kom vann ut eksosen,demonterte og trodde selvfølgelig det var turbopakningen mot manifold,men den gang ei,viste seg å være selve turbinen som lakk vann inn i eksosdelen..Endte opp med ny bytteturbo..alle problemer løst og en del kr.fattigere :blush: Kunne selvfølgelig kjøpt bare turbinen,men la jeg til ca3000 ekstra fikk jeg ny turbo med garanti :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...