Jump to content

Fjerne bunnstoff og primer, er dette (bilde) bra nok før ny primer?

Knut85

Recommended Posts

misfarging kan også tas kjemisk , feks med syrebaserte midler som gelcoat cleaner / vannlinjerens / felgrens mfl. 

tenker du å få på ny primer + bunnstoff? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Er fersk når det gjelder båt pus. Har skrapet av bunnstoff og begynt og pusse ned. Holder dette med pussing før jeg vannslipe? Eller må jeg pusse enda mer ned og få det helt hvitt...

Kommentar fra moderator: Har slått sammen to tråder om samme emne.

litt misfarging er ikke farlig der det skal på primer/bunnstoff, viktigere da at det avfettes og slipes slik at sparkelen får godt feste 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Litt forskjellig hva fabrikantene anbefaler, fra 3 strøk og oppover. Sjekk hva som står på boksen.

Flere produsenter leverer primer i 2 farger, gjør det enklere å se at strøkene dekker.

Du må bruke 2-komponent epoksy-basert primer.
Se også på boksen hvor lang tid det maksimalt kan gå før første strøk med bunnstoff, venter man for lenge må primeren mattes ned..

Alt av bunnstoff og gammel primer må fjernes, så lenge du ikke er helt sikker på at primeren er 2-komponent.
Gelcoat'en må mattes ned skikkelig for å sikre at primeren sitter, ikke finere papir enn 80.
Og til slutt renses med aceton.

Ja vel,da får jeg lese når jeg har kjøpt inn. Okay, 2-komponent er vel det som sitter best ja så går for det.  Alt gammelt bunnstoff og primer er krapet vekk nå og er slett å fint og har begynt å pusse godt med 120 papir(håper det holder). Hvor er det best og kjøpe primer og bunnstoff. Og hvor lenge skal det tørke etter skraping og pussing før jeg kan legge på nytt? Antagelig blir ikke båten satt på vannet i år siden motor er under ovehalling. Kansje best og vente med primer og bunnstoff til den skal sjøsettes?

Knut85 skrev 25 minutter siden:

begynt å pusse godt med 120 papir(håper det holder)

Jeg hadde ikke tatt sjansen, det verste som kan skje er at den nye primeren delvis flaker av, da får man en veldig stor jobb...
Den nye primeren skal sitte på i båtens levetid.

Primeren dekker så godt at grovt papir ikke har noen som helst betydning. Gjør heller ingenting om du skulle slipe gjennom gelcoat'en noe steder.

Knut85 skrev for 5 timer siden:

Høres bra ut ? hvor mange lag med primer burde jeg ha før bunnstoffet?

Jeg var i samme dilemmaet da jeg renoverte bunnen på dracojolla mi. Du kan lese om det i linken du finner i signaturen min. Mulig det hadde fungert med enkomponent primer, men jeg gjorde ikke en gang den vurderingen. Dersom det er mattslipt og helt fettfritt biter epoxyprimer veldig bra på underlaget. Som Ingar også sier er det heller ingen grunn til å slipe med fint papir før du primer. Etter tre lag med primer og bunnstoff har de rillene forsvunnet for lenge siden!

9 hours ago, Ingar said:

Litt forskjellig hva fabrikantene anbefaler, fra 3 strøk og oppover. Sjekk hva som står på boksen.

Det er vel tykkelsen på det skiktet man søker å bygge opp som er det viktigste, ikke antall strøk. Kommer vel også an på temperatur, pensel eller rulle, hvor tykt man legger på/stryker ut osv så å oppgi et absolutt svar i antall strøk tror jeg er veiledende og ikke et fasitsvar med to streker under?

Og så kan man sikkert diksutere nok en gang viktigheten av å bruke tokomp epoxyprimer, eller ikke.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...