gt19 Startet 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2018 God kveld, båtfolk. Vi har nå solgt båten vår, og er på leting etter større båt. Og ved større båt, kreves det større motorkraft. Vi ønsker båt med utenbordsmotor, og på båter over 27 fot, er det noen som har to motorer. Jeg har kun erfaring med enkel motormontasje, så prøver å tilegne meg litt kunnskap om dobbel motormontasje. Vi bruker båten mye til fisking, og fisker ofte uten å ha motorene i gang. Når man skal flytte til en nærliggende lokasjon, synes jeg det virker unødvendig å fyre i gang begge motorene for kun kortere distanse, men kan det være skadelig for den motoren som ikke er i gang om den ikke er tiltet opp av sjøen? Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
Solseng Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Så lenge det bare kjøres sakte med en motor, ser jeg ikke noe problem med det. Hvis du skal dra båten i plan, ville jeg brukt begge motorene. Motoren som ikke er i bruk tar ikke skade av å være nedtiltet ved sakte kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
gt19 Svart 11.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Takk for svar, Solseng. Så ved planingsfart, kan motoren som ikke er i bruk ta skade, og burde tiltes opp? Konkret, hvilke skader kan motoren få? Ser f.eks redningsskøytene noen ganger sleper i forholdsvis stor fart(ikke planingsfart), så ved slep burde utenbordsmotor(-er) tiltes opp av vannet? Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
mikaels Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 (redigert) Drevet vars motor inte är igång får inte kylning korrekt eftersom motorns kylvatten normalt sett kyler drevets nedre växel. Om du ska köra ett längre tag kan det vara klokt att ta loss propellrarna. Redigert 11.Mai.2018 av mikaels (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Med en gang en båt med dobbelinstallasjon skal gå i planefart med en motor, blir det stor belastning på den ene motoren som er i gang. Dette gir slitasje utover det normale. Så hvis du skal over i planefart, ville jeg konsekvent brukt begge. Å få båten i plan og holde plan er det mest energikrevende for motorer generelt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Riktig som solseng sier. Dobbell installasjon gjør at motorene er satt opp med tyngre propeller en de ville vært ved singel installasjon.. i planingsfart vil det bli for tungt. Om det skader en moderne outboard er jeg usikker på. Produsentene tenker som regel på det meste.. Sitér dette innlegget Link to post
gt19 Svart 11.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Takk for gode svar, alle tre. Da tar man det rolig, om bare den ene er i bruk. Hva når man er under slep, spesielt over lengre distanse, burde man tilte opp utenbordsmotoren(-e), gjelder uansett enkel eller dobbel motorinstalasjon? Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
Solseng Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 (redigert) Hvis man er under slep, tilter man opp motorene. Utenbordsmotorer nede i vannet skaper drag/friksjon. Men hvis du vil dørge etter makrell, så trenger du ikke trimme opp ene motoren. Anyway: En utenbordsmotor tar ikke skade av å bli slept i nedtiltet tilstand. Ei heller av å trimmes opp og ut av vannet. Det er bare bortkastet drag/friksjon. Redigert 11.Mai.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Det kan være skadelig å kjøre en for tung båt med to motorer med feil propeller. I plan med en motor er galskap, dersom båten i det hele tatt kommer i plan. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Bertramsen Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Uansett kan du bare sette den motoren som ikke brukes i gir, så vil ikke propellen gå rundt engang. Om du skal sette den i forover eller bakk er det for sent for meg å tenke ut nå, men sett den i det giret som gjør at propellen ikke går rundt i forover. :) Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Tenker høgt... det trengs ein mengde energi for å utføra eit stykke arbeid. Vil det løna seg forbruksmessig å ha ein maskin arbeidande tungt vs 2 som arbeider lettare? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
chrisrik Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Sjeldenutpå skrev 15 minutter siden: Tenker høgt... det trengs ein mengde energi for å utføra eit stykke arbeid. Vil det løna seg forbruksmessig å ha ein maskin arbeidande tungt vs 2 som arbeider lettare? Teoretisk mest effektivt er vel én motor, med étt vannvittig digert blad og lavt turtall. Har jeg hørt, fra noen som har studert hydrodynamisk lære... I praksis avhenger det av type båt, lastmengde og fart samt vær og vind. Det er min påstand og derfor vanskelig å si. Er båten lett - én motor. Er båten tung - to motorer. Det er vel "utgangspunktet" for vurderingen. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Mouche Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/eivind-amble-en-eller-motorer Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
glalaks Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Mange båter er jo litt undermotorisert og kommer ikke i plan samme hvor hardt man prøver om man har litt mye last. Om en motor klarer å dra båten opp i plan ser jeg ikke helt hvordan det skulle slite mere på motor enn en annen båt med en stk litt liten motor..? Min gamle skjærgårdsjeep klarte ikke å plane med 4 stk i båten. Men vi prøvde på alle mulige måter..? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.