Jump to content

Kan det være skadelig å kjøre med bare en motor ved dobbel utenbords motormontasje.

gt19

Recommended Posts

God kveld, båtfolk. 

Vi har nå solgt båten vår, og er på leting etter større båt. Og ved større båt, kreves det større motorkraft. Vi ønsker båt med utenbordsmotor, og på båter over 27 fot, er det noen som har to motorer. 

Jeg har kun erfaring med enkel motormontasje, så prøver å tilegne meg litt kunnskap om dobbel motormontasje. 

Vi bruker båten mye til fisking, og fisker ofte uten å ha motorene i gang. Når man skal flytte til en nærliggende lokasjon, synes jeg det virker unødvendig å fyre i gang begge motorene for kun kortere distanse, men kan det være skadelig for den motoren som ikke er i gang om den ikke er tiltet opp av sjøen? 

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Takk for svar, Solseng. 

Så ved planingsfart, kan motoren som ikke er i bruk ta skade, og burde tiltes opp? Konkret, hvilke skader kan motoren få? 

Ser f.eks redningsskøytene noen ganger sleper i forholdsvis stor fart(ikke planingsfart), så ved slep burde utenbordsmotor(-er) tiltes opp av vannet? 

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Med en gang en båt med dobbelinstallasjon skal gå i planefart med en motor, blir det stor belastning på den ene motoren som er i gang. Dette gir slitasje utover det normale. Så hvis du skal over i planefart, ville jeg konsekvent brukt begge. Å få båten i plan og holde plan er det mest energikrevende for motorer generelt.

Takk for gode svar, alle tre. Da tar man det rolig, om bare den ene er i bruk. 

Hva når man er under slep, spesielt over lengre distanse, burde man tilte opp utenbordsmotoren(-e), gjelder uansett enkel eller dobbel motorinstalasjon? 

Hvis man er under slep, tilter man opp motorene. Utenbordsmotorer nede i vannet skaper drag/friksjon. Men hvis du vil dørge etter makrell, så trenger du ikke trimme opp ene motoren.

Anyway: En utenbordsmotor tar ikke skade av å bli slept i nedtiltet tilstand. Ei heller av å trimmes opp og ut av vannet. Det er bare bortkastet drag/friksjon.

Redigert av Solseng (see edit history)

Det kan være skadelig å kjøre en for tung båt med to motorer med feil propeller. I plan med en motor er galskap, dersom båten i det hele tatt kommer i plan.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Sjeldenutpå skrev 15 minutter siden:

Tenker høgt... det trengs ein mengde energi for å utføra eit stykke arbeid.   Vil det løna seg forbruksmessig å ha ein maskin arbeidande tungt vs 2 som arbeider lettare?   

Teoretisk mest effektivt er vel én motor, med étt vannvittig digert blad og lavt turtall. Har jeg hørt, fra noen som har studert hydrodynamisk lære...

I praksis avhenger det av type båt, lastmengde og fart samt vær og vind. Det er min påstand og derfor vanskelig å si.

Er båten lett - én motor. Er båten tung - to motorer. Det er vel "utgangspunktet" for vurderingen.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Mange båter er jo litt undermotorisert og kommer ikke i plan samme hvor hardt man prøver om man har litt mye last. Om en motor klarer å dra båten opp i plan ser jeg ikke helt hvordan det skulle slite mere på motor enn en annen båt med en stk litt liten motor..? Min gamle skjærgårdsjeep klarte ikke å plane med 4 stk i båten. Men vi prøvde på alle mulige måter..?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...