Jump to content

Daycruiser 23-27 fot, maks 800k, ny eller brukt båt?

Megler_1982

Recommended Posts

Jeg er ny på båtfronten og vurderer en daycruiser rundt 23-27 fot. Jeg har sett på Bayliner og stingray, men har nå blitt litt usikker. Er dette typisk båtmerke i budsjett klassen?  Ville heller en brukt windy eller lignende vært et bedre valg?.  Jeg er opptatt av at det er kvalitet og kan gjerne gå for noe brukt.. jeg har rundt 500-800.000 som jeg kan bruke. Hva vil dere anbefale av bedre kvalitet som jeg burde se på? 

Takker for alle svar. 

Nå har vi vel alle forskjellige preferanser men for min del er Bayliner og stingray bårer jeg blar fort forbi når jeg ser på båter. En ikke for gammel brukt båt av kurant merke og med kurant dieselmotor kan jo være et mye bedre kjøp en noe nytt. Er du heldig kjøper du en slik båt her den i 5 åt til trefotssyken tar deg og selger den for det samme som du kjøpte den for.

5-800.000 er jo litt penger. Jeg ville prøvd å spesifisere ønsker og bruksområde litt mer. En daycruiser er som tittelen sier: En dagstur-båt hvor man ikke trenger å tenke på overnatting og denslags. I prisklassen har jeg siklet litt på en Formula på Finn, men da er det innebords, og det vil jeg ikke ha uansett. Så litt mer høyttenking skader ikke :smiley:

Jeg endte opp med en brukt 2015 Askeladden C75, med Suzuki 250. Var ute etter en oppgradering av Yamarin 64DC, og så etter moderne «nordiske» båter med utenbordsmotor. Familie på 4, primærbehov turer i Oslofjorden og vannsport. Stod til slutt mellom den og Finnmaster T7, men synes totalpakken på Askeladden var bedre. Mye dårlige designløsninger på en del T7 som folk har valgt seg, som fastmontert elektrisk bord og merkelige seteløsninger.

Dog synes jeg alle de vanlige «nordiske» 24-25 foterne med utenbords er ganske like, og jeg tror man blir superhappy uansett. Pris, utstyr og kvalitet er røffli likt.

Takker for svar:) jeg er vel i utgangspunktet ute etter en båt som passer bruken min pt. Det vil være dagsturer rundt i Oslo fjorden, små øyer, bading og grilling. Blir meg, min samboer og sønn på 5 mnd samt familie, venner som ønsker å låne den når vi er bortreist. 

Ellers så kan jeg lite om båter og har alltid satt pris på kvalitet og design og betaler gjerne det lille ekstra. Sikkert ikke noe galt med de «rimeligere» merkene som utifra det jeg har skjønt kan være typ  Bayliner, stingray på den amerikanske siden.  er selv opptatt av kvalitet på bilfronten og har jo egne preferanser i dag hvor jeg kjører Porsche og Audi uten at det betyr så mye på båtfronten. Men jeg har som sagt et budsjett å gå etter, så jeg skjønner selv at jeg ikke bare kan velge og vrake. 

Jeg synes selv at det er stor forskjell utseendemessig på de nordiske båtene og amerikanske. Hva er å foretrekke? 

Og bør jeg heller gå for noe brukt?  Men en klasse som er litt høyere opp? Og hvor mange år tilbake er innafor? 

Takker for alle svar:)

summer_1982 skrev for 8 timer siden:

Takker for svar:) jeg er vel i utgangspunktet ute etter en båt som passer bruken min pt. Det vil være dagsturer rundt i Oslo fjorden, små øyer, bading og grilling. Blir meg, min samboer og sønn på 5 mnd samt familie, venner som ønsker å låne den når vi er bortreist. 

Ellers så kan jeg lite om båter og har alltid satt pris på kvalitet og design og betaler gjerne det lille ekstra. Sikkert ikke noe galt med de «rimeligere» merkene som utifra det jeg har skjønt kan være typ  Bayliner, stingray på den amerikanske siden.  er selv opptatt av kvalitet på bilfronten og har jo egne preferanser i dag hvor jeg kjører Porsche og Audi uten at det betyr så mye på båtfronten. Men jeg har som sagt et budsjett å gå etter, så jeg skjønner selv at jeg ikke bare kan velge og vrake. 

Jeg synes selv at det er stor forskjell utseendemessig på de nordiske båtene og amerikanske. Hva er å foretrekke? 

Og bør jeg heller gå for noe brukt?  Men en klasse som er litt høyere opp? Og hvor mange år tilbake er innafor? 

Takker for alle svar:)

Vi bruker båten vår slik du beskriver dine ønsker, og er storfornøyd med vår Ibiza 760T. Har bare positivt å si om kvaliteten og sjøegenskaper. Veldig stabil. Du får mye fint for budsjettet ditt, og det kommer naturligvis an på personlige preferanser også.

Windy synes jeg er flotte båter, men 26 Kharma er ganske smal og da blir sittegruppen og løsningen om bord litt trang. Min er 2,80 bred og det merkes godt med en veldig romslig og sosial sittegruppe. Ser også ut som Askeladden har truffet spikeren på hodet med sin C83, men denne går kanskje litt over budsjett.

Er ikke veldig kjent med disse amerikanske, men kan ikke si at de jeg har tittet litt på frister noe særlig.

Lykke til med valg av båt!

ranger1000 skrev 1 time siden:

Vi bruker båten vår slik du beskriver dine ønsker, og er storfornøyd med vår Ibiza 760T. Har bare positivt å si om kvaliteten og sjøegenskaper. Veldig stabil. Du får mye fint for budsjettet ditt, og det kommer naturligvis an på personlige preferanser også.

Windy synes jeg er flotte båter, men 26 Kharma er ganske smal og da blir sittegruppen og løsningen om bord litt trang. Min er 2,80 bred og det merkes godt med en veldig romslig og sosial sittegruppe.

Enig med deg i dette. Et poeng for noen, slik som f.eks. meg, er at båter som 26 Kharma kan fraktes lovlig på egen tilhenger, mens 760T er såpass bred at den havner utenfor den grensa med relativt romslig margin. Hvis dette ikke er relevant for trådstarter, ville jeg nok gjerne hatt en noe bredere båt enn Kharmaen, ja. Den ekstra plassen kommer godt med. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...