Jump to content

Drivstoffpolering - Bensin og Diesel

John_Kr

Recommended Posts

Hei

Dette er kanskje noe seint å komme med da mange båter allerede er sjøsatt, men denne jobben kan også gjøres i havna. Vet ikke om det er så vanlig å polere (rense) drivstoff i fritidsflåten, men det er åpenbart behov regelmessig, kanskje annethvert år. Å rense drivstoffet og tank er i prinsippet enkelt, man trenger noen slanger, elektrisk drivstoffpumpe og filtersystem. Kobler dette sammen til et rundpumpesystem. Tapper drivstoff fra tanken, kjører dette gjennom filter og direkte tilbake til tanken, kjør gjennom i 1-2 timer. Tapp av vann fra filtrene etter behov. Hvilken type filter, hvilken filtreringsgrad og hvor mange filter man ønsker i dette rundpumpingssystemet må hver enkelt finne litt ut av, men det er vel noen standarder på filter. Jeg kommer til å bygge meg et nytt slikt system for bensin, tror mange havarier av motor og i verste fall havari av båt på sjøen kan unngås med regelmessig gjennomkjøring med dette systemet.

Vil gjerne høre andre som gjør dette regelmessig og hvilke erfaringer de har. Kan gjerne ta imot tips om filtertyper og pumpetyper.   

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Sikkerhetsregler rundt statisk elektrisitet osv skal jeg ta hensyn til, dvs bruke bar komponenter som er ment brukt til bensin, sam jorde dette på en sikker måte. Flammepunkt ditt eller datt er jeg i denne fasen ikke så interessert i, mere prinspippet rundt utførelsen og komponenter.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Tror 130 l/t er nok i massevis. Du skal jo trykke fluiden gjennom et filtersystem. Klar over at det ikke er noe problem med bensinpumper. En gang i forrige årtusen fikk jeg gratis pumper som et oljeselskap (Shell) byttet ut på bensistasjoner. Disse pumene ble byttet på dato, så vidt jeg husker. Vanlige tannhjulspumper med kapslede (Ex-et-eller-annet) 220 V enfas motorer. Pumpene holdt i massevis for det bruket jeg hadde. Var ikke på langt nær utslitt. Mener det var tannhjulspumper. Dette er femti år siden.

Hvis du titter på de nokså store filtrene til Hulda, så filterer hvert av dem 60 liter i timen, max. Og den første videone viser vel tilsvarende filtrene til Hulda i en større utgave. Kanskje de kan filtrere 200 liter i time til sammen. De smågreiene i siste videoene filtrerer kanskje rundt 20- til 40 liter i timen. Så kan man vel diskutere hva som er 'polering'. De nederste videonene er vanlig filtrering, og det er greit nok. I tillegg til skitten som ligger og flyter i drivstoffet, kommer skitten som har festet seg til overflater inne i tanken. Hos oss var det om trent like mye som det som fløt fritt. Og etter ett døgn med utfelling i tønner på kaia, ble alt dieselen, minus 5 cm i bunn av tønnene, pumpet tilbake på kjøltanken. Og etter denne rengjøringen og utfellingen, byttet vi ikke filter før dette ene som er beskrevet i 'byggingen av Hulda'. Så en slik filtreringsprosess fjerner ikke møkka som har festet seg. 

Dette er ikke til forkleinelse for tiltaket beskrevet i denne tråden. Men sats heller på 30 liter i timen enn mer enn 130 liter i timen. Og det er en prosess som med fordel kan gjentas rutinemessig. Og det er hva som nå skjer med Hulda, en tilnærmet kontinuerlig poleringsprosess før filtrering. Igjen, det er ikke normalt å få så mye dritt ned på tanken som det vi fikk. Før, da vi kun fylte i Norge, hadde vi kjørt på ett Separ og ett lite Donaldson i 8 år, ikke noe problem. Og med om lag snitt forbruk 300 liter i året. Det er nå i de senere årene vi har kommet opp i 500 liter/år.

Dieselen blir jo konstant filtrert når motoren går. På min båt er det en hovedtank på 400l og en reservetank på 50l. Dieselen tas normalt fra hovedtanken går gjennom stort forfilter med vannutskiller deretter til filter på motor også dette med vannutskiller og vannalarm. returdieselen går så til reservetanken og overløpet på den går til hovedtanken. På den måten er reservetanken alltid ful av ren diesel. Den har en vannavtapning i bunnen men har aldri fått ut noe vann der. Om mitt forfilter går tett kan jeg bare slå over en vender å ta ren diesel fra resevetanken mens jeg får skiftet forfilter. Når jeg bruker båten varer nå de 400l på tanken ikke mer en en ukes tid så ser nå ikke helt hva jeg skulle oppnå med denne poleringen.

Jeg har ett lignende system som i videoen over.

Har en el.dieselpumpe fra en Audi diesel og et Racor 900 filter.

Tømmer tanken hver vår med dette oppsettet, tørker vekk evt igjenværende skitt/vann i tanken og fyller tilbake via filteret. Om det er polering av diesel eller ikk, vet jeg ikke, men den er ihvertfall filtrert mange ganger før den går i motoren.

Har Racor 500 montert mellom tank og motor, samt at det sitter et spinon filter på motoren.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Bårdp skrev for 1 time siden:

Når jeg bruker båten varer nå de 400l på tanken ikke mer en en ukes tid så ser nå ikke helt hva jeg skulle oppnå med denne poleringen.

Du må ikke føle deg tråkka på fordi om dette ikke gjelder deg ? Dog du beskriver jo et poleringssystem. Det går mange veier frem til et brukbart resultat. Så får en hver finne frem til det som passer for den enkelte. Nå bruker du omtrent like mye diesel i uka som jeg gjør i året, med god vind.

Jeg skjønner godt at man ønsker å kunne rense drivstoffet. Gikk på en smell i fjor. Sjekket ikke tanken og la ut på innkjøringstur med brenn ny utenbordsmotor. Det gikk bra en times tid på sakte fart, men da var vannutskilleren full og motoren stoppet midt ute på sjøen. Det var ille nok å måtte slepes inn til land igjen. Verre var det at motoren måtte på verksted til rens, og slikt tar verdifull tid midt i høysesongen. Tok vel ca. 3 uker før jeg var utpå igjen.

Har man helt ny båt, skulle det ikke samle seg mer vann enn at filteret/vannutskilleren tar seg av oppgaven, og det holder med å sjekke utskilleren med jevne mellomrom - evt. drenere. Har man litt eldre båt er det gjerne flere ting som kan gå litt galt. I mitt tilfelle regner jeg med at det er o-ringen på tanklokket som ikke lenger er tett, og at det sakte har dryppet litt regnvann ned i tanken. Det hjelper heller ikke at filteret sitter veldig kronglete plassert. Vrient å se om det ligger vann i bunnglasset.

Så moralen må vel være å sjekke godt før man sjøsetter. Få sugd litt opp av tanken (bunnen) og fyll på en glass/flaske. Evt. pumpe noen liter gjennom drivstoffsystemet og se om det har samlet seg noe i utskilleren. Selvsagt sjekke utskilleren relativt ofte i begynnelsen når man har sjøsatt.

Når det gjelder filter, så er det vel 10 micron som er vanlig. Regner med at pumpen som benyttes bør tilpasses filterets kapasitet. Lager man seg en rigg er det greit å ha kontroll på gnistkilde. Selve pumpen er vel safe hvis den er beregnet på bensin/diesel. Gnist oppstår i bryter/evt på batteripol hvis man gjør det på redneck-måten. Greit å ha litt avstand/god lengde ledning.?

Sitat

Du må ikke føle deg tråkka på fordi om dette ikke gjelder deg ? Dog du beskriver jo et poleringssystem. Det går mange veier frem til et brukbart resultat. Så får en hver finne frem til det som passer for den enkelte. Nå bruker du omtrent like mye diesel i uka som jeg gjør i året, med god vind.

Deler av året bruker jeg båten til å pendle til jobben. Da kjører jeg og kona 200 nm i uka bare til jobben så da går det nå litt diesel. Men klart har en en båt med flere tusen liters dieseltanker og en bruker mindre en 400l i året må jo det som er på tankene vedlikeholdes. Har erfaring med dette fra nødaggregat installasjoner hvor tanker på 10-20.000l diesel blir stående år etter år. Årlig rundseparering og kjøring gjennom servulosefiltre sørger for at drivstoffet er brukbart når det plutselig trenges.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...