John_Kr Startet 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2018 Hei Dette er kanskje noe seint å komme med da mange båter allerede er sjøsatt, men denne jobben kan også gjøres i havna. Vet ikke om det er så vanlig å polere (rense) drivstoff i fritidsflåten, men det er åpenbart behov regelmessig, kanskje annethvert år. Å rense drivstoffet og tank er i prinsippet enkelt, man trenger noen slanger, elektrisk drivstoffpumpe og filtersystem. Kobler dette sammen til et rundpumpesystem. Tapper drivstoff fra tanken, kjører dette gjennom filter og direkte tilbake til tanken, kjør gjennom i 1-2 timer. Tapp av vann fra filtrene etter behov. Hvilken type filter, hvilken filtreringsgrad og hvor mange filter man ønsker i dette rundpumpingssystemet må hver enkelt finne litt ut av, men det er vel noen standarder på filter. Jeg kommer til å bygge meg et nytt slikt system for bensin, tror mange havarier av motor og i verste fall havari av båt på sjøen kan unngås med regelmessig gjennomkjøring med dette systemet. Vil gjerne høre andre som gjør dette regelmessig og hvilke erfaringer de har. Kan gjerne ta imot tips om filtertyper og pumpetyper. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
TrikkerN Lønning Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Bare husk at det er vesentlig forskjell for utstyr til bensin kontra diesel. ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Bare husk på at med bensin så er selv statisk elektrisitet livsfarlig. Ellers kan det kanskje være greit å gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 ☝️Det var nettopp det jeg tenkte på, samt tenntemperaturen er halvert i forhold til diesel. ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 TrikkerN Lønning skrev 12 minutter siden: ☝️Det var nettopp det jeg tenkte på, samt tenntemperaturen er halvert i forhold til diesel. ? Halvert ??? Diesel har vel flammepunkt på rundt + 60 grader... Bensin har flamme punkt på godt under/kaldere - 40 grader... Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Tenntemperatur er noe annet.... Dog har han like feil. Tenntemperatur for bensin er 400 grader mens for diesel 225.... Tenntemperatur er den temperaturen det selvantenner på. Og har ingen sammenheng med flammepunkt, som er den temperaturen væsken damper av slik at den kan antennes ved gnist eller flamme.... Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 12.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Sikkerhetsregler rundt statisk elektrisitet osv skal jeg ta hensyn til, dvs bruke bar komponenter som er ment brukt til bensin, sam jorde dette på en sikker måte. Flammepunkt ditt eller datt er jeg i denne fasen ikke så interessert i, mere prinspippet rundt utførelsen og komponenter. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Ida Marie III Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 (redigert) ??? Redigert 12.Mai.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Når vi jobbet med slikt offshore, gikk alt på trykkluft. Kanskje en tanke å bringe inn. Mulig at el. pumpemotor kan bli utfordrende. Om man ikke velger mekanisk løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Neppe problem å få tak i pumpe som fint tanker bensin. Men kan nok koste litt.... Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 12.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Tenkte jeg skulle kjøpe ei pumpe som har kapasitet på 130l/t, men kanskje dette er lite, bør kanskje være mye mere. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Hulda Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Tror 130 l/t er nok i massevis. Du skal jo trykke fluiden gjennom et filtersystem. Klar over at det ikke er noe problem med bensinpumper. En gang i forrige årtusen fikk jeg gratis pumper som et oljeselskap (Shell) byttet ut på bensistasjoner. Disse pumene ble byttet på dato, så vidt jeg husker. Vanlige tannhjulspumper med kapslede (Ex-et-eller-annet) 220 V enfas motorer. Pumpene holdt i massevis for det bruket jeg hadde. Var ikke på langt nær utslitt. Mener det var tannhjulspumper. Dette er femti år siden. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Dette er en ide som jeg også har tenkt en del på etter en motorstans forrige sommer. Har to dieseltanker på ca 180 liter. Ved å kun fylle på den ene tanken, og så pumpe diesel fra denne tanken via et filtersystem og til tanken som motoren henter diesel fra, burde jeg få rimelig god kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 (redigert) Har du ikke sett 'byggingen av Hulda', siste par postingene??? Noe av problemene vi hadde var at vi fikk om bord så mye dritt at bytte av filtre ble en umulighet. Mulig det er vanskelig å få så dårlig diesel i Norge. Redigert 12.Mai.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 12.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 filmsnutt med dieselsystem, litt vann kanskje ... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 12.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Lage noe slikt; Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Hulda Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Hvis du titter på de nokså store filtrene til Hulda, så filterer hvert av dem 60 liter i timen, max. Og den første videone viser vel tilsvarende filtrene til Hulda i en større utgave. Kanskje de kan filtrere 200 liter i time til sammen. De smågreiene i siste videoene filtrerer kanskje rundt 20- til 40 liter i timen. Så kan man vel diskutere hva som er 'polering'. De nederste videonene er vanlig filtrering, og det er greit nok. I tillegg til skitten som ligger og flyter i drivstoffet, kommer skitten som har festet seg til overflater inne i tanken. Hos oss var det om trent like mye som det som fløt fritt. Og etter ett døgn med utfelling i tønner på kaia, ble alt dieselen, minus 5 cm i bunn av tønnene, pumpet tilbake på kjøltanken. Og etter denne rengjøringen og utfellingen, byttet vi ikke filter før dette ene som er beskrevet i 'byggingen av Hulda'. Så en slik filtreringsprosess fjerner ikke møkka som har festet seg. Dette er ikke til forkleinelse for tiltaket beskrevet i denne tråden. Men sats heller på 30 liter i timen enn mer enn 130 liter i timen. Og det er en prosess som med fordel kan gjentas rutinemessig. Og det er hva som nå skjer med Hulda, en tilnærmet kontinuerlig poleringsprosess før filtrering. Igjen, det er ikke normalt å få så mye dritt ned på tanken som det vi fikk. Før, da vi kun fylte i Norge, hadde vi kjørt på ett Separ og ett lite Donaldson i 8 år, ikke noe problem. Og med om lag snitt forbruk 300 liter i året. Det er nå i de senere årene vi har kommet opp i 500 liter/år. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Dieselen blir jo konstant filtrert når motoren går. På min båt er det en hovedtank på 400l og en reservetank på 50l. Dieselen tas normalt fra hovedtanken går gjennom stort forfilter med vannutskiller deretter til filter på motor også dette med vannutskiller og vannalarm. returdieselen går så til reservetanken og overløpet på den går til hovedtanken. På den måten er reservetanken alltid ful av ren diesel. Den har en vannavtapning i bunnen men har aldri fått ut noe vann der. Om mitt forfilter går tett kan jeg bare slå over en vender å ta ren diesel fra resevetanken mens jeg får skiftet forfilter. Når jeg bruker båten varer nå de 400l på tanken ikke mer en en ukes tid så ser nå ikke helt hva jeg skulle oppnå med denne poleringen. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Jeg har ett lignende system som i videoen over. Har en el.dieselpumpe fra en Audi diesel og et Racor 900 filter. Tømmer tanken hver vår med dette oppsettet, tørker vekk evt igjenværende skitt/vann i tanken og fyller tilbake via filteret. Om det er polering av diesel eller ikk, vet jeg ikke, men den er ihvertfall filtrert mange ganger før den går i motoren. Har Racor 500 montert mellom tank og motor, samt at det sitter et spinon filter på motoren. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Bårdp skrev for 1 time siden: Når jeg bruker båten varer nå de 400l på tanken ikke mer en en ukes tid så ser nå ikke helt hva jeg skulle oppnå med denne poleringen. Du må ikke føle deg tråkka på fordi om dette ikke gjelder deg ? Dog du beskriver jo et poleringssystem. Det går mange veier frem til et brukbart resultat. Så får en hver finne frem til det som passer for den enkelte. Nå bruker du omtrent like mye diesel i uka som jeg gjør i året, med god vind. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Jeg skjønner godt at man ønsker å kunne rense drivstoffet. Gikk på en smell i fjor. Sjekket ikke tanken og la ut på innkjøringstur med brenn ny utenbordsmotor. Det gikk bra en times tid på sakte fart, men da var vannutskilleren full og motoren stoppet midt ute på sjøen. Det var ille nok å måtte slepes inn til land igjen. Verre var det at motoren måtte på verksted til rens, og slikt tar verdifull tid midt i høysesongen. Tok vel ca. 3 uker før jeg var utpå igjen. Har man helt ny båt, skulle det ikke samle seg mer vann enn at filteret/vannutskilleren tar seg av oppgaven, og det holder med å sjekke utskilleren med jevne mellomrom - evt. drenere. Har man litt eldre båt er det gjerne flere ting som kan gå litt galt. I mitt tilfelle regner jeg med at det er o-ringen på tanklokket som ikke lenger er tett, og at det sakte har dryppet litt regnvann ned i tanken. Det hjelper heller ikke at filteret sitter veldig kronglete plassert. Vrient å se om det ligger vann i bunnglasset. Så moralen må vel være å sjekke godt før man sjøsetter. Få sugd litt opp av tanken (bunnen) og fyll på en glass/flaske. Evt. pumpe noen liter gjennom drivstoffsystemet og se om det har samlet seg noe i utskilleren. Selvsagt sjekke utskilleren relativt ofte i begynnelsen når man har sjøsatt. Når det gjelder filter, så er det vel 10 micron som er vanlig. Regner med at pumpen som benyttes bør tilpasses filterets kapasitet. Lager man seg en rigg er det greit å ha kontroll på gnistkilde. Selve pumpen er vel safe hvis den er beregnet på bensin/diesel. Gnist oppstår i bryter/evt på batteripol hvis man gjør det på redneck-måten. Greit å ha litt avstand/god lengde ledning.? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Sitat Du må ikke føle deg tråkka på fordi om dette ikke gjelder deg ? Dog du beskriver jo et poleringssystem. Det går mange veier frem til et brukbart resultat. Så får en hver finne frem til det som passer for den enkelte. Nå bruker du omtrent like mye diesel i uka som jeg gjør i året, med god vind. Deler av året bruker jeg båten til å pendle til jobben. Da kjører jeg og kona 200 nm i uka bare til jobben så da går det nå litt diesel. Men klart har en en båt med flere tusen liters dieseltanker og en bruker mindre en 400l i året må jo det som er på tankene vedlikeholdes. Har erfaring med dette fra nødaggregat installasjoner hvor tanker på 10-20.000l diesel blir stående år etter år. Årlig rundseparering og kjøring gjennom servulosefiltre sørger for at drivstoffet er brukbart når det plutselig trenges. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.