Jump to content

Regler rundt forfilter for diesel i motorrom

Kjellg

Recommended Posts

I dag så har jeg et Racor forfilter for diesel med bunn i metall. Har lyst til å se hva som legger seg i filteret og med den jeg har i dag så ser jeg ikke noe. Vet det finnes gjennomsiktige i plast eller glass, men mener jeg var borti noen regler om at det ene var lov og ikke det andre. Noen som vet? Men på den annen side, er plast eller glass like holdbart som metall?

Redigert av Kjellg (see edit history)
Hulda skrev 27 minutter siden:

Separ leverer plastbolle, slik jeg har. Vet ikke hva de andre leverer. 

Separ leverer alle varianter, plastbolle, plastbolle med varmeskjold, og metallbolle.

En får kjøpt deler løst, så vil en bytte fra plastbolle til metall er ikke det noe problem.

Forøvrig synes jeg denne regelen er høl i hue, men det er en annen sak.

Har gjennomsiktig bunn i mine racor både i forrige båt og nåværande båt, på lik linje med mange tusen andre båter.   Har igrunn ikkje tenkt så mykje over det, men eg har vert klar over at det finnes andre filterbunner for installasjon i maskinrom.   Sjølvsagt ønsker eg ikkje eksplosjonsarta brann om uhellet skulle være ute.  Fleire båter har drivstofftanker i plast og inspeksjonsluker i plast, og gummislanger på drivstofflinje, så det verkar litt rart at den koppen er forbudt.    Er det kanskje krav om dieseltank i adskilt rom vist det er rotasjonsstøpt plasstank? 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Kan det ha något med klassningsregler att göra?

Men våra båtar är ju uansett inte klass-pliktiga.

Jag har tagit bort mina Separ-plåtskålar under plastkopparna.

Tycker att det är viktigare att man lätt kan se om det börjar samla sig något skräp där.

Och som skrivs ovan, det finns ju  brännbara gummislangar i motorrummet på vägen till motorerna....

Uten å sjekke med ISO standard for drivstoff og motor så var dette et av mange nye krav for CE godkjent fritidsbåt. Andre får gooooogle ? 

Da Norske båtbyggere måtte tilpasse seg  så var dette en ting som kanskje virket litt ulogisk. 

Mener at det var fare for at det ble knust som var forklaringen.......

Plast tank kan heller ikke stå i motor rom uten skjerming men det holder med ei finerplate mot motor.

Om alle båtbyggere har fulgt alle standarder er en annen sak.......

med forbehold om dårlig hukommelse

Knude.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Aha, da skjønner jeg litt mere. Jeg har faktisk plasttanker og de står i motorrom, så står det ei litt mindre finerplate framfor tanken som kanskje dekker 3/4 av tanken ? 

Jaja, kanskje jeg ser om det er noen i plast eller glass å få kjøpt rimelig og vurdere hva jeg selv føler med å skifte koppen ut. Er jeg redd for å knuse det så har jeg heldigvis mulighet til å flytte filteret litt. 

Hulda skrev 14 minutter siden:

Mye å få kjøpt der ute i cyber. Mitt ene Separ kommer fra USA, nesten halv pris av hva de koster i Norge. Og produksjonslandet i dette tilfellet var Tyskland. Halve kloden rundt til halve prisen.

Har oppdaget det. For et par år siden så hjalp jeg en kompis med å få tak i en varmeveksler til en yanmar. Fant en i USA til en helt annen pris en i Norge, men de solgte bare til kunder i USA eller sitt område. Løsningen var da å ordne seg en postadresse i USA gjennom Jetcarrier. Varen ble først sendt adressen i USA og de videresendte varmeveksleren. Fungerte som ei kule det. Husker ikke hvordan sluttprisen ble i forhold til Norge, men forskjellen var i hvertfall veldig stor. 

Så det er rart at mange ting er så dyrt i Norge. 

Skiftet ut et skikkelig gammelt forfilter med utskiller noen år tilbake. Filteret stod i motorrommet. Utstyrt med stålkopp under selv om den typen og leveres med glass.

Var innom et større båtverksted for jobben.

Fikk da montert en større type(husker ikke navnet i farten) med utskiller. Var stålkopp på den og uten jeg ba om det. Står i motorrommet var svaret.

Ellers ser jeg det selges utskillere med vannfølere med alarm hvis man vil gardere seg.

Vannet dukker gjerne opp underveis med mye bevegelse og da er det vel ingen som er i motorrommet?

Vi har hatt tråd(er?) her tidligere hvor en ukjent alarm for trådstarter har dukket opp på dashbordet hvor det viste seg å være alarm for vann. Så noen motorfabrikanter har allerede tatt høyde for dette.

Eksempel på forfilter som kan utstyres med både stålkopp og vannføler. Finnes sikkert andre og der ute, var bare den jeg fant sånn i farten.

http://www.aramas.no/products/racor-500-fgmam

Og her er ekstrautstyr:

http://www.aramas.no/categories/racor-ekstrautstyr

Redigert av Gudrun (see edit history)

Stilig ? Kanskje vannalarm og den vakuum saken hadde egentlig løst hele utfordringen min. Den vakuum tingen var veldig fin. Da ser man jo når filteret begynner å tette seg. Mulig jeg må flytte hele filteret litt ned for å få plass, men det er ikke noe problem. Må bare sjekke at stengekranen fungerer først ? I dag står filteret med høyde på øverste del av tanken. Dette må jeg sjekke ut og det vil også løse et irriterende moment jeg har med at jeg må fylle filteret manuelt ved filterskifte. 

Dette må vurderes. Takk gutter! 

Hulda skrev for 5 timer siden:

Mye å få kjøpt der ute i cyber. Mitt ene Separ kommer fra USA, nesten halv pris av hva de koster i Norge. Og produksjonslandet i dette tilfellet var Tyskland. Halve kloden rundt til halve prisen.

Tja Separ, Willibrord Lösing Filtertechnik Tyskland har kanskje produksjon i Kina de også.

Det eneste vi kan være sikre på er at vi blir lurt, det spørs bare hvor mye vi blir lurt...

Se her:

https://www.aliexpress.com/item/Diesel-engine-300FG-SEPAR-SWK2000-5-FUEL-WATER-SEPARATOR-ASSEMBLY/32820419834.html?spm=2114.10010108.1000013.5.4761d67bbTNXv4&traffic_analysisId=recommend_2088_3_90158_iswistore&scm=1007.13339.90158.0&pvid=5c1d1641-0206-4362-8b20-f5a4901c62aa&tpp=1

Står det 'Made in Germany', så tror jeg på det. Filteret du referer til over, er lillebroren til de jeg har. Og det er slett ikke sikkert at det er et dårligere produkt. Jeg har en tendens til å vurdere pris kontra kvalitet, og har lett for å la prisen veie tyngst. Må inrømme det.

Prisene som Gudrun referer til er nokså høye (vakuummeter). Hos Hydroscan koster tilsvarende rundt 500 kroner (Moss). Det instrumentet jeg har kommer som vanlig fra søppelcontaineren offshore. Men nå begynner jeg for alvor å gå tom for gratisdeler. Siste innreise var jo i slutten av oktober 2013. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...