Jump to content

Skifte fra Furuno til Simrad ekkolodd, hva med svingeren?


Gudrun

Recommended Posts

Satt akkurat i båten og nøt litt kaffe.

Begynte å tenke litt på det gamle Furunoloddet jeg har og hvordan det evt vil kunne byttes med et nytt uten å måtte skifte svinger.

 

Når jeg studerer lappen som henger på kabelen til svingeren klarer jeg akkurat å tyde "50/200" .. Det er 10 pinner i kontakten på kabelen. Loddet som står i i dag et LCD lodd. Skal til med fiskeri som er nede på 150-200 meter så jakter bløt bunn som er heller dårlig å se på dagens lodd..

 

Snakket med en selger av Simradlodd på en båtmesse og vedkommende sa de solgte overgangskabler hvor det var bare å klippe av den gamle "Furunokontakten" og koble til den nye kontakten.

Noen som har erfaring med dette?

 

Ja lediggang er som kjent roten til alt vondt.. heheheheh ?

Link to post
Share on other sites

Det kommer alt ann på hvilken svinger det er. Men er det en så sitter bak på båten eller limt fast innvendig, ja så hadde jeg kjøpt nye.

Men er den av typer som går gjennom bunden av båten, så er det sikkert vært å sjekke om du får en overgangs kabel.

De fleste bruker Airmar svinger. 

Det enkleste er evt å kontakte Simrad direkte her

https://www.simrad.com/www/01/NOKBG0237.nsf/AllWeb/76A8B9C7E8373160C12573850075C01B?OpenDocument

Men er den svinger som sitter der veldig gammel, så ville jeg ha byttet, sjøl om du må på land. Tar jo ikke lange tid å ta ut den gamle å montere inn nye. Har vært veldig stor utvikling de senere år på ekkolodds fronten. SÅ vil du nyte godt av disse, ja da bør du ha en moderne svinger.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Takker for gode svar!

Beklager sein tilbakemelding...:saint:

 

Har et problem når simradloddet nå skal tas i bruk. Er et S2009.

I menyen er frekvens på gammel svinger lagt (50kh.)inn og kablene er koblet ihht til skjema.

Både dybde og gain er stilt på auto.

Men finner ikke bunn. Er ca 2-2,5 meter der jeg ligger nå.

For grunt, eller?

På nye tv'er kan man kjøre en "selvtest" for å finne hvor feil kan ligge, men finner ikke noe på en slik sak..

Forslag?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...