Jump to content

40 hk Johnson 86mod starter ikke. Funnet løs ledning (bilder)


Roger og Olina

Recommended Posts

Kweelhouse skrev for 1 time siden:

Det er vel ikke så mange alternativer i forhold til lengden på ledningen. 

På nederste bildet la jeg merke til at bolten under ledningen har noe som ser ut til knekt kabelsko

Det er nettopp det som er så irriterende, nemlig det du skriver med tanke på lengden. For jeg finner ingen sted. Det kan se slik ut på bilde ja. Men det er ikke det (dessverre) Det går en ledning inn på den om du zoomer deg inn...

Link to post

Etter det skjemaet går avbildet ledning i samme ledningsbunt til Vro pumpen og går til ingenting... skal kun ha en svart gummistrømpe over den knivkabelskoen. Men har du husket dødmannssnoren?  Hva skjer egentlig når du prøver å starte den? Går starteren  rundt? Er det original fjernstyringsboks  med til den? Sikker på at spaken står i fri?  Sjekket den glasssikringen som står på motoren?

Redigert av Nordsjøfarer (see edit history)
Link to post
Nordsjøfarer skrev for 3 timer siden:

Etter det skjemaet går avbildet ledning i samme ledningsbunt til Vro pumpen og går til ingenting... skal kun ha en svart gummistrømpe over den knivkabelskoen. Men har du husket dødmannssnoren?  Hva skjer egentlig når du prøver å starte den? Går starteren  rundt? Er det original fjernstyringsboks  med til den? Sikker på at spaken står i fri?  Sjekket den glasssikringen som står på motoren?

 

Hei og takk for svar. Ja, jeg har husket dødmannssnoren ? Når jeg forsøker å starte den, så går den rundt på starteren. Kommer ett par poff etter å ha kjinnet en stund. Det er alt. Jeg har byttet bensin, plugger og sjekket at det er gnist. Det er orginal fjernstyringsboks. (hadde på en 30 hk tidligere) så der er det bare plukk and play. Forsøkte også å ta ut hovedkabelen og starte den kun via starteren. ikke snakk om. Det som er så rart, at den startet på første forsøk når den sto på land. Har også forsøkt å starte den i tiltet posisjon. Ja, spaken står i fri (ellers går ikke startmotoren rundt) og glass sikringen har jeg også sjekket...  Så jeg satset liksom på denne løse ledningen at den skulle til noe. For det var en løs kabelsko (samme som er på bilde) på den og i enden av den var det litt kabel.-. Så jeg er litt rådløs her som du skjønner...

Har i tillegg koblet ut og inn VRO pumpen, endret rettning på den røde bryteren på bensinpumpen, men da renner den bare over..

Når jeg ser på tegningen, så går det ut fire kabler på pluggen til VRO. På min går det ut tre. Selv om den kan se ut at den løse ledningen er grå, så er den nok skitten. Så tror den er mer lysegul...

Redigert av Roger og Olina (see edit history)
Link to post
Roger og Olina skrev for 22 timer siden:

endret rettning på den røde bryteren på bensinpumpen, men da renner den bare over.

 

denne fungerer som en manuell primer  - pøser på med bensin , så må slåes av temmelig fort ellers blir det som du sier , renner bare over. 

 

Kan skje at pluggene druknes og at de kan gi gnist i friluft men ikke når de står i og det blir kompresjon. 

Om det er at den har fått for mye bensin så har jeg hatt hell med å koble fra bensinslangen , slik at den får "gå seg tørr" 

 

Har du prøvd å følge den brune ledninga og se hvor den går ? Kunne se litt ut som at den gikk til coilene..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 48 minutter siden:

 

denne fungerer som en manuell primer  - pøser på med bensin , så må slåes av temmelig fort ellers blir det som du sier , renner bare over. 

 

Kan skje at pluggene druknes og at de kan gi gnist i friluft men ikke når de står i og det blir kompresjon. 

Om det er at den har fått for mye bensin så har jeg hatt hell med å koble fra bensinslangen , slik at den får "gå seg tørr" 

 

Har du prøvd å følge den brune ledninga og se hvor den går ? Kunne se litt ut som at den gikk til coilene..? 

 

Takk for gode tips ivar. Jeg tror den ledningen er mer gul enn brun. Men den er skitten. Mener å ha funnet ut at den gikk til VRO som er koblet ut. Så den har nok ingen fungsjon. Ja, jeg merket det at det flommet over og jeg lot den da gå seg tørr... Men hvorfor skulle det ikke være gnist når det er kompresjon?

Link to post
Kweelhouse skrev 1 time siden:

Ok, hvis den ikke starter på startgass så tror jeg det er for lite strøm til pluggene. Sjekk tilstand på tenningskabel og hvordan det ser ut på coil siden. Evt bytte tenningskabler, koster en 50 lapp for nye på biltema. 

 

Det skader ikke å forsøke det.. Skal sjekke det ut i kveld ?

Link to post

Hei på deg. Har faktisk holdt på noen timer i dag. Denne løse ledningen, er jeg ganske sikker på er jord til VRO som er koblet fra. Det kommer noe smell av og til når jeg forsøker å starte. Så da slo det meg om det kunne være vann i bensinen. Bensinen er fra i fjor og selv om kanna var 3/4 full, så skal en ikke utelukke kondens.

Det er fin, blå knist. Men den drukner veldig fort. Så jeg er litt usikker på hvilken rettning denne røde "vippebryteren" på bensinpumpa skal stå. Jeg har nå satt den vendt mot forgasserne.

Men uansett, så må jeg nok ta av forgasserne og sjekke flotørkammer og gjøre dem rene... Så får vi se da...

Link to post

Den bensinkrana er primeren og skal stå bakover vekk fra forgasseren(e) den aktiveres enten med startnøkkel eller manuelt ved å åpne den hvis du er strømtom  eller du får forgasserfeil ute på bøljan  blå og kan karre deg hjem...  Ellers kan dødmannssnoren/kretsen lage mye krøll ved ukontakt. På amerikanske Omc forum nevnes ofte kilen i veiva mot svinghjulet nevnt.. det har vist forekommet at denne har knekt med påfølgende tenning helt på bærtur  da svinghjulet kan havne hvor som  helst... Ellers så må man bare gå over alt av elektroniske/elektriske koblinger og sjekke de for irr/brudd osv...  prøvd nye tennplugger?  

Link to post
Nordsjøfarer skrev for 17 timer siden:

Den bensinkrana er primeren og skal stå bakover vekk fra forgasseren(e) den aktiveres enten med startnøkkel eller manuelt ved å åpne den hvis du er strømtom  eller du får forgasserfeil ute på bøljan  blå og kan karre deg hjem...  Ellers kan dødmannssnoren/kretsen lage mye krøll ved ukontakt. På amerikanske Omc forum nevnes ofte kilen i veiva mot svinghjulet nevnt.. det har vist forekommet at denne har knekt med påfølgende tenning helt på bærtur  da svinghjulet kan havne hvor som  helst... Ellers så må man bare gå over alt av elektroniske/elektriske koblinger og sjekke de for irr/brudd osv...  prøvd nye tennplugger?  

 

Joda, jeg fant det ut i går faktisk.. Etter å ha brukt mange timer og nesten skrudd motoren i biter... Den får inn vann i en av cyl :-( Så denne motoren kan jeg bare gi opp. Det blir for mye jobb å skulle bytte dette og sikkert kostbart også. Så denne får skrotnissen overta dessverre... Kjedelig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...