Roger og Olina Startet 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2018 Kjøpte meg en eldre motor. Starter med en gang hos selger. Fikk den hjem og det er ikke snakk om at den vil starte. Så ser jeg at det er en løs ledning der. Men jeg vet ikke hvor den skal? Så tips hvor denne skal, mottas med takk. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Hei! Sjekk den under gummistrømpa på den brune ledningen om det ikke er en kobling der som har kenkt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 13.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Takker for godt forslag. Har sjekket der. Burde kanskje ha skrevet det.. Mvh, Roger Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Det er vel ikke så mange alternativer i forhold til lengden på ledningen. På nederste bildet la jeg merke til at bolten under ledningen har noe som ser ut til knekt kabelsko Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 13.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Kweelhouse skrev for 1 time siden: Det er vel ikke så mange alternativer i forhold til lengden på ledningen. På nederste bildet la jeg merke til at bolten under ledningen har noe som ser ut til knekt kabelsko Det er nettopp det som er så irriterende, nemlig det du skriver med tanke på lengden. For jeg finner ingen sted. Det kan se slik ut på bilde ja. Men det er ikke det (dessverre) Det går en ledning inn på den om du zoomer deg inn... Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Nordsjøfarer Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 (redigert) Etter det skjemaet går avbildet ledning i samme ledningsbunt til Vro pumpen og går til ingenting... skal kun ha en svart gummistrømpe over den knivkabelskoen. Men har du husket dødmannssnoren? Hva skjer egentlig når du prøver å starte den? Går starteren rundt? Er det original fjernstyringsboks med til den? Sikker på at spaken står i fri? Sjekket den glasssikringen som står på motoren? Redigert 14.Mai.2018 av Nordsjøfarer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 (redigert) Nordsjøfarer skrev for 3 timer siden: Etter det skjemaet går avbildet ledning i samme ledningsbunt til Vro pumpen og går til ingenting... skal kun ha en svart gummistrømpe over den knivkabelskoen. Men har du husket dødmannssnoren? Hva skjer egentlig når du prøver å starte den? Går starteren rundt? Er det original fjernstyringsboks med til den? Sikker på at spaken står i fri? Sjekket den glasssikringen som står på motoren? Hei og takk for svar. Ja, jeg har husket dødmannssnoren ? Når jeg forsøker å starte den, så går den rundt på starteren. Kommer ett par poff etter å ha kjinnet en stund. Det er alt. Jeg har byttet bensin, plugger og sjekket at det er gnist. Det er orginal fjernstyringsboks. (hadde på en 30 hk tidligere) så der er det bare plukk and play. Forsøkte også å ta ut hovedkabelen og starte den kun via starteren. ikke snakk om. Det som er så rart, at den startet på første forsøk når den sto på land. Har også forsøkt å starte den i tiltet posisjon. Ja, spaken står i fri (ellers går ikke startmotoren rundt) og glass sikringen har jeg også sjekket... Så jeg satset liksom på denne løse ledningen at den skulle til noe. For det var en løs kabelsko (samme som er på bilde) på den og i enden av den var det litt kabel.-. Så jeg er litt rådløs her som du skjønner... Har i tillegg koblet ut og inn VRO pumpen, endret rettning på den røde bryteren på bensinpumpen, men da renner den bare over.. Når jeg ser på tegningen, så går det ut fire kabler på pluggen til VRO. På min går det ut tre. Selv om den kan se ut at den løse ledningen er grå, så er den nok skitten. Så tror den er mer lysegul... Redigert 14.Mai.2018 av Roger og Olina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Hei! Prøv å start motoren med en plugg i.......og prøv så den andre. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 15.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Kweelhouse skrev for 21 timer siden: Hei! Prøv å start motoren med en plugg i.......og prøv så den andre. Nå har jeg forsøkt dette også uten noe resultat.. Det er gnist og pluggene blit våte ? Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Har du flere bilder rundt motoren? Har du prøvd å løfte håndtaket for å gi gass i fri? Den pleier også å justere tenninga så den blir lettere å starte. Det kan også være du har en primer (en slags choke), kan du dytte inn nøkkelen et hakk? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Roger og Olina skrev for 22 timer siden: endret rettning på den røde bryteren på bensinpumpen, men da renner den bare over. denne fungerer som en manuell primer - pøser på med bensin , så må slåes av temmelig fort ellers blir det som du sier , renner bare over. Kan skje at pluggene druknes og at de kan gi gnist i friluft men ikke når de står i og det blir kompresjon. Om det er at den har fått for mye bensin så har jeg hatt hell med å koble fra bensinslangen , slik at den får "gå seg tørr" Har du prøvd å følge den brune ledninga og se hvor den går ? Kunne se litt ut som at den gikk til coilene..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Roger og Olina Svart 15.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 ivar skrev 48 minutter siden: denne fungerer som en manuell primer - pøser på med bensin , så må slåes av temmelig fort ellers blir det som du sier , renner bare over. Kan skje at pluggene druknes og at de kan gi gnist i friluft men ikke når de står i og det blir kompresjon. Om det er at den har fått for mye bensin så har jeg hatt hell med å koble fra bensinslangen , slik at den får "gå seg tørr" Har du prøvd å følge den brune ledninga og se hvor den går ? Kunne se litt ut som at den gikk til coilene..? Takk for gode tips ivar. Jeg tror den ledningen er mer gul enn brun. Men den er skitten. Mener å ha funnet ut at den gikk til VRO som er koblet ut. Så den har nok ingen fungsjon. Ja, jeg merket det at det flommet over og jeg lot den da gå seg tørr... Men hvorfor skulle det ikke være gnist når det er kompresjon? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 det skal mer til for å få god gnist under høyt trykk og med luft/bensinblanding Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kweelhouse Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Har du prøvd med startgass? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 15.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Kweelhouse skrev for 1 time siden: Har du prøvd med startgass? Jepp, har forsøkt med det også... Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 10 hours ago, Roger og Olina said: Jepp, har forsøkt med det også... Ok, hvis den ikke starter på startgass så tror jeg det er for lite strøm til pluggene. Sjekk tilstand på tenningskabel og hvordan det ser ut på coil siden. Evt bytte tenningskabler, koster en 50 lapp for nye på biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Kweelhouse skrev 1 time siden: Ok, hvis den ikke starter på startgass så tror jeg det er for lite strøm til pluggene. Sjekk tilstand på tenningskabel og hvordan det ser ut på coil siden. Evt bytte tenningskabler, koster en 50 lapp for nye på biltema. Det skader ikke å forsøke det.. Skal sjekke det ut i kveld ? Sitér dette innlegget Link to post
Nordsjøfarer Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Hei, hvordan går det? Fått start? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Hei på deg. Har faktisk holdt på noen timer i dag. Denne løse ledningen, er jeg ganske sikker på er jord til VRO som er koblet fra. Det kommer noe smell av og til når jeg forsøker å starte. Så da slo det meg om det kunne være vann i bensinen. Bensinen er fra i fjor og selv om kanna var 3/4 full, så skal en ikke utelukke kondens. Det er fin, blå knist. Men den drukner veldig fort. Så jeg er litt usikker på hvilken rettning denne røde "vippebryteren" på bensinpumpa skal stå. Jeg har nå satt den vendt mot forgasserne. Men uansett, så må jeg nok ta av forgasserne og sjekke flotørkammer og gjøre dem rene... Så får vi se da... Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Dram den med ren bensin i sylinderene Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 alphaman skrev 4 minutter siden: Dram den med ren bensin i sylinderene Nja, vet ikke hvor lurt det er i og med at den drukner lett.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Nordsjøfarer Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Den bensinkrana er primeren og skal stå bakover vekk fra forgasseren(e) den aktiveres enten med startnøkkel eller manuelt ved å åpne den hvis du er strømtom eller du får forgasserfeil ute på bøljan blå og kan karre deg hjem... Ellers kan dødmannssnoren/kretsen lage mye krøll ved ukontakt. På amerikanske Omc forum nevnes ofte kilen i veiva mot svinghjulet nevnt.. det har vist forekommet at denne har knekt med påfølgende tenning helt på bærtur da svinghjulet kan havne hvor som helst... Ellers så må man bare gå over alt av elektroniske/elektriske koblinger og sjekke de for irr/brudd osv... prøvd nye tennplugger? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Nordsjøfarer skrev for 17 timer siden: Den bensinkrana er primeren og skal stå bakover vekk fra forgasseren(e) den aktiveres enten med startnøkkel eller manuelt ved å åpne den hvis du er strømtom eller du får forgasserfeil ute på bøljan blå og kan karre deg hjem... Ellers kan dødmannssnoren/kretsen lage mye krøll ved ukontakt. På amerikanske Omc forum nevnes ofte kilen i veiva mot svinghjulet nevnt.. det har vist forekommet at denne har knekt med påfølgende tenning helt på bærtur da svinghjulet kan havne hvor som helst... Ellers så må man bare gå over alt av elektroniske/elektriske koblinger og sjekke de for irr/brudd osv... prøvd nye tennplugger? Joda, jeg fant det ut i går faktisk.. Etter å ha brukt mange timer og nesten skrudd motoren i biter... Den får inn vann i en av cyl :-( Så denne motoren kan jeg bare gi opp. Det blir for mye jobb å skulle bytte dette og sikkert kostbart også. Så denne får skrotnissen overta dessverre... Kjedelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.