Jump to content

Rugged hodelykt som tåler sjø?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Hodelykt er noe av det jeg bruker mest ombord i båten. Plenty av mørke kroker og skap hvor jeg har behov for å se hva jeg driver med :)

Er ute etter tips til en god lykt som tåler å være på havet! har prøvd et par fra led lenser uten å  blitt imponert. Siste jeg kjøpte var Biltema lykt til 300 kroner. Den er helt ræva! Så og si ødelagt første uka, og lyset var heller ikke noe særlig. Setter pris på at dere deler deres erafringer :)

• 5 måneder senere...

hvor mye lys trenger du? (dvs antall lumen) 

har hatt noen led lensere  - greie til sitt bruk men veldig holdbare er de ikke. 

Lupine har noen fine, små men dyre lykter m feks Piko.  Men de er sikkert litt overkill mtp lysstyrke 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Lupine Pico er knallbra, lett og sterk, du får dem med fjernkontroll som gjør det raskt å blende ned. Jeg har fjernkontrollen inne i hansken når jeg er på land, der den brukes mest. I tillegg kan du justere lysstyrken mye, også via fjernkontroll. Jeg har batterikontroll på min. Nice!

Den virker solid, og det bør den jo være, den er ratet til IP68 og IK09 (impact, DVS at den bla skal tåle fall fra 2m i tillegg til at den skal være vanntett ned til 2m.). Likevel: jeg vet ikke hvor mye juling den tåler i praksis. Den koster så mye at jeg behandler den meget pent...

Du kan få lykten i den fargen du ønsker. Tror huset var i aluminium.

https://www.lupine.de/products/headlamps/piko-rx

Jeg har hatt en del hodelykter, og de fleste har vært søppel. Lupine er den beste jeg har hatt. Men det betyr ikke at den er den rette for deg.

Redigert av PerUlv (see edit history)

Viktigste er egentlig ikke lysstyrken! Men holdbarhet og batteritid. Er vel kanskje naturlig at sterkere lys gir kortere batrteritid? Synes det er så trist å forbruke lykter på løpende bånd fordi dem ikke tåler å være på havet. Utrolig dyre disse Lupine, så jeg må nok spare litt før jeg tar steget helt dit :) Men Lupine er behørig notert!

denne er jo ipx7 og grei pris og ikke ekstrem lysstyrke 
https://www.xxl.no/silva-ninox-3-hodelykt/p/1153460_1_style

en annen ting å tenke på er betjening ,  noen lykter jeg har prøvd har vært rett og slett knotete å bruke , med mye trykking for å få ønsket lysstyrke feks.   Og noen lykter jeg har hatt slår seg på i lomma slik at batteriene er oppbrukt når lykta skal brukes 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...