Jump to content

BMC 2.5 vann i sylinder?

Hakke Peiling

Recommended Posts

Hei,

Leste en tråd her og ble overrasket over kvalitet og kunnskap blant medlemmene, så prøver med mitt nyoppdagede problem.

Kjøpte en Hanto 24 i fjor med en BMC 35 dieselmotor og når jeg skulle prøve å starte den i går, stod den bom. Tankene sveiv, mye bedre enn motoren men fikk summet meg såpass til å sjekke oljen. Den var grå. Det har tydeligvis kommet vann inn i motor og sannsynligvis også inn i sylindrene siden den ikke vil gå rundt. Hørte klikket fra starteren (innslaget), men motoren ville ikke røre seg en tomme.

Båten stod i ferskvann i fjor og ble tatt opp fra ferskvann. Båten har varmeveksler og det var frostveske der i fjor. Men det ser ut til å ha lekt fra radiatoren, for kan ikke se noe væske nedi den. Det la jeg merke til i fjor høst også, selv etter at jeg etterfylte med et par desiliter, tenker jeg det var.

Det kom også vann i bunnen av båten under motoren med et oljelag på toppen i fjor sommer. Kjørte vel en 30-40 timer og måtte tømme ut vann et par ganger da det kom opp til akselen. Kunne se at det dryppet litt fra koppen på akselen, ser fettet til akslingen er.  Det har vel rent på undersiden av akslingen fra et sted lengre fremme.Så det lekker visst noe vann og olje en plass. Tenkte at det kanskje var bunnpakningen som var lekk? Leste en plass at det var omtrent den eneste plassen det kunne lekke olje på disse motorene. Kan ikke se noe oljesprut på noen av sidene. 

Tankene har løpt litt vilt her, men jeg prøvde å tenke minst mulig negativt. Kan vann i kjølesystemet fra vanninntak utenfra ha frosset i vinter og isen presset seg opp i sylinderne? Aner ikke hvordan systemet der virker, men tenker jo at kjølevannet utenfra kun kjøler ned eksosen og ikke motoren, for det gjør vel blandingen av frostvæske/vann i det interne kjølesystemet? 

Etter en natts søvn, tenkte jeg følgende:

1. Få ut vannet fra sylinderne.
    a) Skru ut "pluggene" (glødeplugger?) eller hva det heter (dieselmotor) og kjøre starteren? Eller er det en annen måte å få ut det vannet på (om det er der)? 
2. Tappe ut olja og erstatte med ny.
3. Fylle noe i sylindrene gjennom hullene som glødepluggene har stått i? Olje?

3. Prøve å starte? 

Takknemlig for veiledning.

Oppdatering.

Nå har jeg tenkt litt og husket da at jeg demonterte radiatoren i fjor høst for å fikse tuten der en fyller på vann. Da er jo kanskje problemet at det har lekt vann fra radiatoren og inn i motoren på en måte? Grønn som jeg er, så skiftet jeg jo ikke pakningen.

Noen som vet noe om dette kan være årsaken?

Og så fikk jeg endelig tak i en elektrisk pumpe på Jula som jeg fikk ut mesteparten av olja med, for den jeg kjøpte på Biltema hadde for tykk slange så den kom ikke ned i oljepeile hullet. De hadde en lik på Jula til en litt høyere pris som også hadde en tynnere slange, men jeg valgte den elektriske ?

Men oljen er jo ikke varm, så pumpen og den tynne slangen hadde problemer med den grå blandingen av olje/vann, så det er nok litt slikt igjen i bunnpanna. Hvordan få dette ut?  Går det an å komme til en bunnplugg? Kan jeg spyle gjennom motoren med noe? Parafin? (ikke le)

Jeg prøvde starteren for å se om den ville turne, men fremdeles bare et klikk. Ingen bevegelse, men jeg turnet den da med skiftenøkkel. Hva kan det være? Lav batterispenning? Nå er jo glødepluggene ute.... Vil ikke starteren kunne dra motoren rundt da? Husker at i fjor, når jeg skulle starte var den slik, og glødepluggene måtte ha spenning og varmes opp i ca ett minutt før starteren ville dra motoren rundt. Det må jo være en kobling der som sjekker om glødepluggene er varme, eller?

Her er mange newbee spørsmål, men flott om noen vil hjelpe litt ?

Hei

Hvis glødepluggene er ute og du klarer og tørne motor to  heile tørn (viktig). så ligger ligger problemet ein aen plass.

Da kan det vare startmotor eller lite strøm til denne.

Det du skriver om at du måtte gløde før den ville tørne var merkelig.

Dete forklarer ikkje hvor vannet i olja kommer frå. men da ser du om du har vann over stemplene

Redigert av tedd (see edit history)

Nå tørna jeg den ikke to hele omdreininger, så skal gjøre det. Det kom ikke noe vann ut når jeg tørna den, men det var bare en halv omdreining.

Jeg trodde det var vanlig at den ikke skulle tørne før den var gløda i 40 sekunder. Merkelig at den gjør det etterpå. Men det er et annet problem.

Jeg fikk ikke ut all det grå olje/vann gramset, for slangen ble for tynn for den tjukke søla. Skal jeg bare gjøre rein oljefilter, helle på ny billig olje, prøve å få starte (for å få oljen varm?), og så tømme den for olje og fylle på ny?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...