Bitteliten Startet 31.Juli.2005 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2005 Bortsett fra at den norske er rød og koster 7 kroner literen og den svenske koster 12 svenske kroner jeg lurte på en sak vedr svenskedieselen. Jeg fylte en del i Sverige i sommer - og syntes at den svenske dieselen luktet mindre og var mindre feit enn den norske. Den norske er jo farget - men er den svenske dieselen renere? Har blitt fortalt at enkelte opplever at båtene går dårligere på svensk diesel enn norsk diesel - stemmer det? Jeg merket ikke noe - men det er jo mulig at elektronikken i D6 motoren min justerer motoren til dristoffet. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 31.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2005 Som du ser har svensk miljødiesel egenvekt på kun 820. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2005 Vil det si at den er finere rafinert? Gir den mindre effekt på motorene også? Jeg syntes det luktet mer parafin enn diesel av svenskedieselen. Sitér dette innlegget Link to post
Actros Svart 31.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2005 Hei. Som mangeårig trailersjåfør har jeg tanket noen tusen liter svenskdiesel. Jeg merket at bilen gikk dårligere, hadde høyere forbruk (opptil en halv liter pr mil), og det ble mere røyk av eksosen, så at det er dårligere kvalitet på den svenske dieselen i forhold til den norske kan jeg skrive under på. Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 1.August.2005 Link til dette innlegget Svart 1.August.2005 Bortsett fra at den norske er rød <{POST_SNAPBACK}> "Avgiftsfri" diesel har da vitterlig vært grønn flere år nå.......? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 1.August.2005 Link til dette innlegget Svart 1.August.2005 "Avgiftsfri" diesel har da vitterlig vært grønn flere år nå.......? <{POST_SNAPBACK}> Er det problem å bruke avgifts belagt diesel, og evt blande denne med avgifts fri ? Er ikke så mange liter i timen jeg forbruker, og av og til ville det vært mer praktisk å ta med en 20 liters kanne fra nærmeste Bensinstasjon, enn å reise lange omveier for å tanke på en marina. Er vel i praksis samme diesel, bare forskjellig pris, eller ?? Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
joelle Svart 1.August.2005 Link til dette innlegget Svart 1.August.2005 Du får avgifts fri diesel på di fleste bensin stasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 1.August.2005 Link til dette innlegget Svart 1.August.2005 Du får avgifts fri diesel på di fleste bensin stasjoner. <{POST_SNAPBACK}> Åhh.. Må man ikke ha løyve o.l for å fylle det da (ellers kunne jo hvem som helst fylt det på bilen sin ?? ) . Men er det greit å blande avgifts fri og avgifts belastet Diesel, er det andre forskjeller på dem enn prisen ? Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Jens_P Svart 1.August.2005 Link til dette innlegget Svart 1.August.2005 Men er det greit å blande avgifts fri og avgifts belastet Diesel, er det andre forskjeller på dem enn prisen ? <{POST_SNAPBACK}> Ingen problemer, "avgiftsfri" diesel er vanlig diesel tilsatt fargestoff som gjør det mulig å kontrollere hvilken type du har på tanken. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
index Svart 1.August.2005 Link til dette innlegget Svart 1.August.2005 Åhh.. (ellers kunne jo hvem som helst fylt det på bilen sin ?? ) . Erik. <{POST_SNAPBACK}> Det kan man jo også, men blir man tatt med fargerester i tanken så vanker det skyhøye bøter... Vet om flere transportselskaper som har fått bøter i hundretusenkronersklassen for dette.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tomgott Svart 1.August.2005 Link til dette innlegget Svart 1.August.2005 7000 i bot fyste gang du blir tatt og so dobbler dei det kvar gong etter det. Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 1.August.2005 Link til dette innlegget Svart 1.August.2005 Jeg fyller som regel avgiftsfri diesel til båten på vanlig bensinstasjon. Til min lille snekke er det ok å ta med en 20 liter i ny og ne. Er ofte litt billigere også. Men det er klart at om man har en båt som bruker en del drivstoff er jo dette tungvint. Ellers så kan jeg anbefale tilsetningsstoffet "Hammerdown". (diskutert i mange tråder her tidligere) Min Yanmar har blitt MYE lettere å starte, ryker mindre+ at dieselsystemet virker renere enn tidligere. Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Lotus Svart 1.August.2005 Link til dette innlegget Svart 1.August.2005 Siden man kjøper diesel i liter og ikke i kilo, er egenvekten alfa og omega. Motoren sprøyter inn en viss mengde diesel i sylinderene, avhengig av gasspådrag, også denne målt i liter. Er denne dieselen lettere, inneholder den mindre energi. Det betyr at du bruker mer av den. Det betyr ikke at dieselen er av dårligere kvalitet. Det er den altså ikke. Så litt synsing: Jeg tror også at miljødieselen i noen tilfeller ryker mindere, da man får en magrere blanding, men det gjør antagelig ikke noe utslag når sylinderen inneholder mer enn nok luft til en fullstendig forbrenning uansett. Mener bestemt at den grønne dieselen du fyller, egentlig er autodiesel med egenvekt 835. Nå står det riktignok 845 i tabellen jeg la inn, men den er gammel. Noen får rette hvis jeg skulle ta feil av egenvekta. Dieselen er visstnok det samme som fyringsolje klasse 1 fordi det ikke er verdt bryet å skille på produktene. Forskjellen i effekt er tilnærmet forskjellen i egenvekt. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 1.August.2005 Link til dette innlegget Svart 1.August.2005 7000 i bot fyste gang du blir tatt og so dobbler dei det kvar gong etter det. <{POST_SNAPBACK}> Ville ikke gamblet på det. I fjor stod det å lese i lokalavisa om en uførepensjonist som hadde vært så uheldig å fylle avgiftsfri diesel på sin ombyggede tankbil (For anledningen ombygd til mobilt lydstudio med studioet inne i tanken). Pumpen var veldig dårlig merket og det skjedde visstnok daglig at folk fylte fra feil pumpe pga for dårlig merking. Forskjellen for pensjonisten var at han var så uheldig å bli observert samtidig som han fylte fra feil pumpe. Boten det var snakk om var i størrelsesorden veldig stor. Mener det var 60 000,-, hvilket vedkommende ikke hadde råd til og stod i fare for å miste både gård og grunn. Fikk ikke med meg hvordan saken sluttet. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 1.August.2005 Link til dette innlegget Svart 1.August.2005 (redigert) Vet ikke hvordan det er med "svenskediesel", men en i havna har begynt å fylle vanlig avgiftsbelagt diesel i stedet for avgiftsfri diesel på båten. Han på påstår at båten går bedre og motoren går penere. Noen som forklare dette? Motoren er en VP aqad 41a, og toppturttall øker med mer enn 100 o/min, og går som nevnt penere. Har også hørt at forhandlere har problemer med at avgiftsfri diesel gjør at båtene ikke oppnår den fart som kunden er er lovet. Om det har med densitet eller ennet å gjøre vet jeg ikke, men forskjell er det i hvertfall i følge flere kilder. Redigert 1.August.2005 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomgott Svart 1.August.2005 Link til dette innlegget Svart 1.August.2005 Det va en på jobben so vart tatt. Det kan ver at politiet behandler saken ulikt slik dei har gjort med so mange andre saker. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 1.August.2005 Link til dette innlegget Svart 1.August.2005 Det va en på jobben so vart tatt. Det kan ver at politiet behandler saken ulikt slik dei har gjort med so mange andre saker. <{POST_SNAPBACK}> Det kan virke som det er åpent for lokale fortolkninger av botens størrelse. Mener å ha lest/hørt at botens størrelse også vil variere om det er en privatperson eller om det er til inntekts ervervelse man forbryter seg. Spesielt transportnæringen har mye å spare på å fylle avgiftsfri, og da settes bøtene deretter. Men det merkelige i saken jeg refererte til var hvordan myndighetene fant det rimelig å legge nivået på boten opp mot det transportnæringen får, all den tid det var snakk om en uførepensjonist som skulle en tur med bobilen sin. Det var dette debatten gikk rundt i avisen. Men nå er vi utenfor tema for tråden, så vi får vel gi oss. Tenkte bare det var greit å opplyse at man risikererer en klekkelig bot ved å bruke feil diesel på riktig kjøretøy, eller omvendt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.