Jump to content

Forskjell på svensk og norsk diesel?


Bitteliten

Recommended Posts

Bortsett fra at den norske er rød og koster 7 kroner literen og den svenske koster 12 svenske kroner jeg lurte på en sak vedr svenskedieselen. Jeg fylte en del i Sverige i sommer - og syntes at den svenske dieselen luktet mindre og var mindre feit enn den norske. Den norske er jo farget - men er den svenske dieselen renere? Har blitt fortalt at enkelte opplever at båtene går dårligere på svensk diesel enn norsk diesel - stemmer det? Jeg merket ikke noe - men det er jo mulig at elektronikken i D6 motoren min justerer motoren til dristoffet.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Som mangeårig trailersjåfør har jeg tanket noen tusen liter svenskdiesel. Jeg merket at bilen gikk dårligere, hadde høyere forbruk (opptil en halv liter pr mil), og det ble mere røyk av eksosen, så at det er dårligere kvalitet på den svenske dieselen i forhold til den norske kan jeg skrive under på.

Link to post
Share on other sites

"Avgiftsfri" diesel har da vitterlig vært grønn flere år nå.......?

<{POST_SNAPBACK}>

Er det problem å bruke avgifts belagt diesel, og evt blande denne med avgifts fri ?

 

Er ikke så mange liter i timen jeg forbruker, og av og til ville det vært mer praktisk å ta med en 20 liters kanne fra nærmeste Bensinstasjon, enn å reise lange omveier for å tanke på en marina.

 

Er vel i praksis samme diesel, bare forskjellig pris, eller ??

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Du får avgifts fri diesel på di fleste bensin stasjoner.

<{POST_SNAPBACK}>

Åhh..

 

Må man ikke ha løyve o.l for å fylle det da (ellers kunne jo hvem som helst fylt det på bilen sin ?? ) :confused: .

 

Men er det greit å blande avgifts fri og avgifts belastet Diesel, er det andre forskjeller på dem enn prisen ?

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Åhh..

 

(ellers kunne jo hvem som helst fylt det på bilen sin ?? ) :confused: .

 

Erik.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan man jo også, men blir man tatt med fargerester i tanken så vanker det skyhøye bøter...

 

Vet om flere transportselskaper som har fått bøter i hundretusenkronersklassen for dette..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg fyller som regel avgiftsfri diesel til båten på vanlig bensinstasjon. Til min lille snekke er det ok å ta med en 20 liter i ny og ne. Er ofte litt billigere også. Men det er klart at om man har en båt som bruker en del drivstoff er jo dette tungvint.

 

Ellers så kan jeg anbefale tilsetningsstoffet "Hammerdown". (diskutert i mange tråder her tidligere)

Min Yanmar har blitt MYE lettere å starte, ryker mindre+ at dieselsystemet virker renere enn tidligere.

 

Anabelle :cool:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Siden man kjøper diesel i liter og ikke i kilo, er egenvekten alfa og omega. Motoren sprøyter inn en viss mengde diesel i sylinderene, avhengig av gasspådrag, også denne målt i liter. Er denne dieselen lettere, inneholder den mindre energi. Det betyr at du bruker mer av den. Det betyr ikke at dieselen er av dårligere kvalitet. Det er den altså ikke. Så litt synsing: Jeg tror også at miljødieselen i noen tilfeller ryker mindere, da man får en magrere blanding, men det gjør antagelig ikke noe utslag når sylinderen inneholder mer enn nok luft til en fullstendig forbrenning uansett.

 

Mener bestemt at den grønne dieselen du fyller, egentlig er autodiesel med egenvekt 835. Nå står det riktignok 845 i tabellen jeg la inn, men den er gammel. Noen får rette hvis jeg skulle ta feil av egenvekta. Dieselen er visstnok det samme som fyringsolje klasse 1 fordi det ikke er verdt bryet å skille på produktene.

 

Forskjellen i effekt er tilnærmet forskjellen i egenvekt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

7000 i bot fyste gang du blir tatt og so dobbler dei det kvar gong etter det.

<{POST_SNAPBACK}>

Ville ikke gamblet på det. I fjor stod det å lese i lokalavisa om en uførepensjonist som hadde vært så uheldig å fylle avgiftsfri diesel på sin ombyggede tankbil (For anledningen ombygd til mobilt lydstudio med studioet inne i tanken). Pumpen var veldig dårlig merket og det skjedde visstnok daglig at folk fylte fra feil pumpe pga for dårlig merking. Forskjellen for pensjonisten var at han var så uheldig å bli observert samtidig som han fylte fra feil pumpe. Boten det var snakk om var i størrelsesorden veldig stor. Mener det var 60 000,-, hvilket vedkommende ikke hadde råd til og stod i fare for å miste både gård og grunn. Fikk ikke med meg hvordan saken sluttet.
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan det er med "svenskediesel", men en i havna har begynt å fylle vanlig avgiftsbelagt diesel i stedet for avgiftsfri diesel på båten. Han på påstår at båten går bedre og motoren går penere.

Noen som forklare dette?

 

Motoren er en VP aqad 41a, og toppturttall øker med mer enn 100 o/min, og går som nevnt penere.

 

Har også hørt at forhandlere har problemer med at avgiftsfri diesel gjør at båtene ikke oppnår den fart som kunden er er lovet.

 

Om det har med densitet eller ennet å gjøre vet jeg ikke, men forskjell er det i hvertfall i følge flere kilder.

 

 

 

 

 

 

:cryin:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det va en på jobben so vart tatt. Det kan ver at politiet behandler saken ulikt slik dei har gjort med so mange andre saker.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan virke som det er åpent for lokale fortolkninger av botens størrelse. Mener å ha lest/hørt at botens størrelse også vil variere om det er en privatperson eller om det er til inntekts ervervelse man forbryter seg. Spesielt transportnæringen har mye å spare på å fylle avgiftsfri, og da settes bøtene deretter. Men det merkelige i saken jeg refererte til var hvordan myndighetene fant det rimelig å legge nivået på boten opp mot det transportnæringen får, all den tid det var snakk om en uførepensjonist som skulle en tur med bobilen sin. Det var dette debatten gikk rundt i avisen. Men nå er vi utenfor tema for tråden, så vi får vel gi oss. Tenkte bare det var greit å opplyse at man risikererer en klekkelig bot ved å bruke feil diesel på riktig kjøretøy, eller omvendt.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...