Knallipadden Startet 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2018 Glemte å slå av VHF når jeg kom til bilen, så jeg fikk inn Mayday relay angående båt med 4 personer som holdt på å synke utenfor Flesland (Bergen). Hadde akkurat kommet på land og satt meg i bilen. Jeg var dessverre for langt unna til å gjøre noe. Både rødekors båten og flere andre båter var innen minutters rekkevidde, og svarte med en gang, mens jeg var 1 time pluss unna i snekkefart. Først måtte jeg ha returnert til båten også. Hadde ikke noen svart måtte jeg naturligvis ha gått ut, men Marinebasen Haakonsvern er også i nabolaget der båten hadde problemer, så det sto ikke på resurser. Jeg stoppet bilen til jeg hørte at resurser var på vei og forholdt meg nøytal. Ville ikke blokkere kanalen med anrop siden jeg var så langt unna. Som sagt hadde ikke folk svart hadde jeg returnert til båten og meldt meg. Noen som vet hvordan det gikk? Kunne ikke se noe på nettet om episoden. Kanskje ikke alt som kommer i avisen. Brann eller stor akutt lekkasje på sjøen er bare skrekken. Sitér dette innlegget Link to post
kjibba Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Vi gikk på utsiden av Hellesøy når vi hørte samme Mayday Relay. Tror ikke det tok mer enn vel ti minutter før noen hadde lagt seg longside og fått stoppet lekkasjen. RS meldte at båten ble tauet inn til Straume. Når vi gikk inn i Nordåsen et par timer senere ble en eldre Nimbus buksert inn til kaien ved Bergens Motorbåtforening av RS. Jeg regner med at dette var samme båt. Imponerende respons i dag. Selv MS Bergensfjord meldte seg tilgjengelig, men fikk beskjed om å gå videre da situasjonen var under kontroll. Jeg vet ikke noe om hvorfor båten tok inn vann. Det gir litt god følelse å oppleve at noen blir tatt hånd om så fort, og så godt, når de kommer ut for det som virket å ha vært en temmelig dramatisk situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Dette var kanskje til ettertanke for de mange som sier: "Jeg har så god mobil at jeg trenger ikke VHF ...."? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
joachimo Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 15 hours ago, Poseidon said: Dette var kanskje til ettertanke for de mange som sier: "Jeg har så god mobil at jeg trenger ikke VHF ...."? Kan ikke annet enn å skrive under på denne. Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
VannTro Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Poseidon skrev for 16 timer siden: Dette var kanskje til ettertanke for de mange som sier: "Jeg har så god mobil at jeg trenger ikke VHF ...."? ??? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Barbaria Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Poseidon skrev for 17 timer siden: Dette var kanskje til ettertanke for de mange som sier: "Jeg har så god mobil at jeg trenger ikke VHF ...."? Helt enig! Er det virkelig noen som sier det? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Poseidon Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 (redigert) Barbaria skrev for 3 timer siden: Helt enig! Er det virkelig noen som sier det? Ja, faktisk. Jeg har stått overfor det samme utsagnet flere ganger i forbindelse med nye VHF-kurs. Da sier jeg: "Bra, da kan vi starte med at alle holder sin flotte mobil rett ut, på strak arm ca to meter over gulvet. Så gjør jeg det samme med min gamle bærebare VHF. Når jeg sier SLIPP, da slipper vi alle samtidig rett i gulvet"! Jeg slipper selvfølgelig VHF'en og den "spiller" like bra på gulvet, men ingen slipper mobilene - er det ikke merkelig? ? Redigert 15.Mai.2018 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ida Marie III Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Poseidon skrev 1 minutt siden: Ja, faktisk. Jeg har stått overfor det samme utsagnet flere ganger i forbindelse med starten av nye VHF-kurs. Da sier jeg: "Bra, da kan vi starte med at alle holder sin flotte mobil rett ut, på strak arm ca to meter over gulvet. Så gjør jeg det samme med min gamle bærebare VHF. Når jeg sier SLIPP, da slipper vi alle samtidig rett i gulvet"! Jeg slipper selvfølgelig VHF'en og den "spiller" like bra på gulvet, men ingen slipper mobilene - er det ikke merkelig? ? Pysete folk på VHF kurset ditt ... masse mobiler tåler det med letthet... har mistet min i dørken utallige ganger... Så vist det er beste argumentet ditt for VHF, så er jeg betenkt... Men det er det selvfølgelig ikke.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Dette får meg til å minnast den gangen då det ganske plutselig kom krav om VHF på alle fartøy med passasjersertifikat. Hvis eg husker heilt feil so var det ei bilferje som hadde rent på ein skyssbåt, skyssbåten ropte på ferja på VHF, men ferja hadde ingen VHF, den hadde mobiltelefon, Dermed kom kravet ganske kjapt om VHF, og vi installerte VHF på ferjer og passasjerbåter omtrent etterkvart som dei blei produsert. Kva desse båtane involvert den gangen heite, husker eg ikkje, og kva rederia heite fortel eg ikkje. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 (redigert) Normalt burde vel hendelser som TS spør etter vært nevnt på twitter-kanalen til HRS, men kan ikke se at den er det. https://twitter.com/hrssornorge Redigert 15.Mai.2018 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjibba Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Kystradio Sør tvitret om det. https://twitter.com/kystradio_sor/status/995660848533262336 https://twitter.com/kystradio_sor/status/995661657937530880 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.