NorDan_780 Startet 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2018 Nylig kjøpt båt med Mercruiser Cummins 4.2 320HK (Hvit). Første båt med dieselmotor, så lydnivået er jo en del høyere enn den gamle båten med V6 bensin. Ingen erfaring med diesel fra før, men merker meg ett par lyder fra motor som jeg mener ikke burde være der. Kommer en ikke så høy, men høyfrekvent hvinelyd når jeg ligger i plan >3000rpm. Etter å ha ligget i plan en liten stund kommer det gradvis i tillegg en slags ulende lyd, vanskelig å forklare. Det virket som den forsvant ved kraftig sving til høyre, ellers stabil ift rattutslag. Forsøkte å lytte i motorrommet i plan, men der er det så mye lyd at det ble umulig å lokalisere hvor disse "ulydene" kommer fra. Båten kommer rett fra service hvor bl.a. komplett transom også ble byttet. Noen som har noen tips til hva det kan være? Motor går ellers fint , ryker ikke, og mangler ikke kraft. Sitér dette innlegget Link to post
Norddron Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Kan det være turboen du hører? Ville trodd den kom ved lavere turtall ( rundt 2000), men det er i alle fall en høyfrekvent hvinelyd. Ser forøvrig flere som har kommentert dette her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Ule lyden kommer nokk fra knuten eller lagret i svinghjulshuset og skall ikke være der. Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Ser at har fått skiftet transom, regner med at motor ble liniert? Turboen plystrer veldig på rund 3000. Så det en vanesak, men siden lyden varierer i henhold til rattutsalag så mistenker jeg knuter eller transom lager. Hvilket agregat har du? Sitér dette innlegget Link to post
NorDan_780 Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Må vel anta at verkstedet har liniert motor, alt er utført på en velrennomert marina. De hadde sett over knutene og mente de var ok, og transom lager er nytt sammen med transom. Men noe kan jo selfølgelig ha oppstått allikevel. Om båten må på land igjen er det greit å få gjordt det med en gang og før ferien begynner.. Drevet ble byttet i 2013 til Bravo 3 XR. Hvinelyden er nok turboen som flere nevner, og noe jeg antagelig må venne meg til om jeg forstår rett. Blir nok en oppgang av lydisolering til vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
NorDan_780 Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Norddron skrev 16 minutter siden: Kan det være turboen du hører? Ville trodd den kom ved lavere turtall ( rundt 2000), men det er i alle fall en høyfrekvent hvinelyd. Ser forøvrig flere som har kommentert dette her på forumet. Er mye lyd fra maskinen når man drar på fra 2000 og oppover hvor turboen slår inn. Mulig lyden er der da også men blir overdøvet. Blir nok bare mer fremtredende når maskinen og båten "roer seg" i plan. Lyden blir også svakere mot maks turtall. Sitér dette innlegget Link to post
NorDan_780 Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Bårdp skrev 17 minutter siden: Ule lyden kommer nokk fra knuten eller lagret i svinghjulshuset og skall ikke være der. Kan knuten lage ulelyd i høy hastighet uten å lage dunkelyd ved sving i lav hastighet? Byttet knuter på forrige båt, det hørte jeg kun i lav fart og sving (begge veier). Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Har samme drev som du. Har litt lyd ved fult rattutslag ved lav hastighet, og litt vibrering på tur opp i plan når drevet virkelig må jobbe. Har nettopp vært av med aggregat uten noe tegn til slakke i knuter. Har tidligere hatt volvo drev og der var det også litt lyder. Personlig så tror jeg at jo mer man lytter jo mer hører man .... Sitér dette innlegget Link to post
NorDan_780 Svart 15.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Kayb skrev for 2 timer siden: Har samme drev som du. Har litt lyd ved fult rattutslag ved lav hastighet, og litt vibrering på tur opp i plan når drevet virkelig må jobbe. Har nettopp vært av med aggregat uten noe tegn til slakke i knuter. Har tidligere hatt volvo drev og der var det også litt lyder. Personlig så tror jeg at jo mer man lytter jo mer hører man .... He he, ja du har nok rett i det at jo mer man hører etter jo værre blir det. Forrige båt måtte til slutt opp første dag i ferien pga en feilmontert simring i topp av drevet, så er kanskje litt vel mye "på vakt" denne gangen! Har ingen lyder ved lav hastighet, og heller ingen vibrasjoner. Kun denne ulende lyden som kommer etter å ha ligget i plan en stund. Kjørte den hjem fra Oslo til Bamble forrige helg, da ble lyden ganske intens mot slutten. Vi hadde en times stopp, og da var lyden borte når vi startet opp igjen, men kom gradhvis tilbake. Hvordan er det med varmgang i topp av disse drevene? Har du montert drevdusj på din? Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Kan jo høres ut som lagerlyd siden det blir borte når det har blitt kaldt.... Har du mange timer på aggregatet? Har ikke drevdusj.. Blir ikke helt enig med meg selv om behovet er reelt eller om det handler om fornuftig bruk når man går opp i plan.. Er ganske kraftig kjøleribber på xr drev så en så lenge så har jeg satt den ideen på vent til at jeg ev finner mere info om behovet. Er ikke store jobben å skifte lagret i toppen, ang pris så kan vel ravnsgarage ha prisliste Hvis du nettopp har kjøpt så ville jeg ha hatt en liten dialog med selger..? Sitér dette innlegget Link to post
NorDan_780 Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Heller mot at det må være en lagerlyd jeg også, og fra drevet siden lyden virker å komme derifra. Har ikke timetallet på kun drevet siden det ble byttet i 2013, men det går ann å finne ut. Båten er fra 2008 og har gått ca. 850 timer totalt. Har vært i kontakt med selger og marinaen som hadde service på den før overtakelse. Må vel finne en fagkyndig i nærheten som kan se på det for å ha noe å vise til... Kom frem til samme konklusjon som deg angående drevdusj, kunne ikke finne at det skal være nødvendig på XR drevet. Men grunn til at man monterer drevdusjen er vel å kjøle ned toppen av drevet når man ligger i plan over lengere tid slik jeg har tolket det. Toppen blir spesiellt varm fordi denne blir liggende over vann i plan, og da får mindre kjøling enn resten av drevet. Det vil antagelig også variere litt ift båttype. Fornuft når man skal opp i plan bør vel utøves både med å uten drevdusj i mitt hode. Båten jeg har nå ble levert med Bravo 3 i 2008, har vært å sett på tre like båter, alle hadde byttet drev i 2013 pga havari. Da har de fått XR modellen som jo er en del kraftigere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.