Jump to content

Anker - hvor stort til 34 fot / 6-7 tonn?

thomasd

Recommended Posts

Vurderer å bytte ut M-ankeret akter med et polert og syrefast av rent jålete hensyn. Har kjetting på vinsjen. Båten er 34 fot og veier 6-7 tonn avhengig av last. Med regelen 0,5 kg per fot havner jeg på 17 kg. Det er selvfølgelig lett å tenke at det er tryggest å runde av oppover til 20 kg, samtidig så er 20 kg både dyrere og mindre praktisk (er litt i veien) enn 15. Så da er spørsmålet - hvor dumt er det å gå ned til 15 kg?

Kan jo vurdere å la 20 kg'en ligge i båten for de tilfellene hvor det er risiko for ruskevær og man ligger litt eksponert...

-Thomas

Bitteliten skrev 11 minutter siden:

Eneste problemet med Rocna er at det sitter så godt at om du feilberegner avstand til land må du gå ut igjen - ikke mulig å dra ankeret med seg innover.

Hehe...om jeg skal ha syrefast Rocna tilsvarende det Bruce ankeret jeg har nå(20 kg), så ser jeg et problem til: nette sum av 20.000,- ?

Har ikke opplevd problemer med feste til Bruce(kopi eller ei) og jeg har bra vindfang.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har ikke hatt problemer som jeg sier, men kanskje jeg hadde fått en aha-opplevelse med Rocna, neste investering større vinsj ?

En annen ting som kanskje er vesentlig er om det er baug eller hekk-anker.

Vi ligger 99,9% med hekkanker med baug i land, det kan jo være at det er stor forskjell på Rocna og Bruce når det kommer til å ligge på svai, slik at man må vurdere litt forskjellig i baug og akter.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

larshans1 skrev 1 time siden:

Svenska Kryssarklubben er ikke helt enige at Rocna er så overlegent i leirebunn som vi ofte ankrer i...

Kan leses mer om her: http://www.poly.se/images/dokument/se/ankartest_force_SXK.pdf

Interessant! Jeg hadde egentlig tenkt å investere i et Rocna selv, men det er vel stort sett leire i Indre Oslofjord.

Kanskje Bruce-kopi er et bedre valg da. Litt urovekkende er det jo at en Bruce-kopi får god score mens originalen havner på jumboplass. Hvordan vet man hvilken Brucekopi som er "bra"? Det får meg til å lure på hvor mye tilfeldigheter som er ute og går i slike tester.

Det originale Bruce-ankeret var i galvanisert, mens det uoriginale var i syrefast.

Jeg tenker vel at når man skal ankre i leire, så er det stor forskjell på syrefast og galvanisert og hvor lett de graver seg ned i leiren.

Syrefast er ikke bare for et pent utseende, men også for å kunne skjære seg lett ned i kompakt leire uten for mye friksjon.

Har vært med å ankre utallige rigger i Nordsjøen .... det ble alltid brukt Bruce anker...

Selv har jeg et Bruce anker på 15 kg til båt på drøyt 7 tonn...aldri noe problem...

Sitter enten det er sandbunn eller mudder... kjetting er viktig...

Vi ankrer mye...

Du kan trygt gå for et 15 kg Bruce til båten din... holder i massevis..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...