OtaK Startet 14.Mai.2018 Del på Facebook Startet 14.Mai.2018 Er det uproblematisk å slepe ein færing etter ein seglbåt over ein lengre distanse, over åpent hav? Korleis avlaste tau? Kor langt tau? Andre ting eg bør tenke over ved sleping? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 14.Mai.2018 Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 Færingen skjærer lett i sjøen når den slepes. tror du må ha litt skakk hanefot på den slik at den skjærer litt ut til ene siden hele tiden. Kanskje surre roret med litt sving. Baugen holder ikke kraftige rykk under sleping, så jeg ville satt på 2-4 jekkestropper passe stramt til bunnen av spant langt bak. Hvis det er en stødig seilbåt og det er mulig ville jeg vurdert å trekke baugen litt opp på seilbåthekken slik at færingen blir en "tilhenger". Sitér dette innlegget Mons Link to post
LALUNA II Svart 14.Mai.2018 Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 (redigert) I åpen sjø viile jeg hatt langt slepetau for å unngå rykking 30-50 m ved dønninger vil det ellers rykke hele tiden eller gjerne prøve dere frem når den blir rolig uten rykk Redigert 14.Mai.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bårdp Svart 14.Mai.2018 Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 Hiv noe vekt bak i færingen så slipper du ar den ligger å skjærer frem og tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.Mai.2018 Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 ..bør det være en ombord i slepet for å styre..? Sitér dette innlegget Link to post
aleksbe Svart 14.Mai.2018 Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 Har den ror? Me slepte ein Oselvar over ein kort distanse, med heilt stille sjø. Den hadde ror, og me måtte ha ein til å styre. Skjærte for mykje sjølv om me prøvd å låse roret.. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Mai.2018 Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 Ha nå hatt færing på slep fra Bodø til Tromsø uten folk om bord, ingen problem i det hele tatt. Slepet gikk i 8 kn i noe sjø. Måtte stoppe noen ganger for å øse færingen men ellers helt uproblematsk. Sitér dette innlegget Link to post
OtaK Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 aleksbe skrev 33 minutter siden: Har den ror? Me slepte ein Oselvar over ein kort distanse, med heilt stille sjø. Den hadde ror, og me måtte ha ein til å styre. Skjærte for mykje sjølv om me prøvd å låse roret.. Den har lett avtagbart ror ja. Sitér dette innlegget Link to post
OtaK Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 Bårdp skrev for 10 timer siden: Hiv noe vekt bak i færingen så slipper du ar den ligger å skjærer frem og tilbake. Vekt bak i færingen, og langt slepetau ja. Eit lodd på midten av slepetauet som tar opp rykk? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.