Billa Startet 14.Mai.2018 Del på Facebook Startet 14.Mai.2018 (redigert) Den 10 år gamle Raymarine C80 starter som normalt, men tar ikke lenger i mot GPS signaler. Den sluttet plutselig å virke. Batteriet i antenna er byttet tidligere og er mindre enn 3 år gammelt. Sannsynligvis har den takmonterte antenna sviktet. Ny antenne med kabel koster ca 3500 kr i tillegg til trekking, kryping og mas med ny kabel så velger jeg å bytte plotteren. Koster ikke på 3500 kr på en plotter som kan svikte når som helst. Når jeg nå bytter skal den nye ha tilgang til ekkolodd. Skjermen må være god og integrering med kart troverdig samt at den må være tilstrekkelig hurtig. Utover det har jeg ingen spesielle fordyrende krav. Et ønske er at den kan levere GPS signaler til VHF. Jeg har sett på denne med kart inkludert https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/simrad-go9-xse-29 Finnes det et bedre valg? NB! Det er mulig at utsparingen i konsollen for C80 er så stor at den nye plotteren faller gjennom. I så fall planlegger jeg å benytte en plate fra: www.plastbutikken.no som innfellingsplate. Finnes det andre og enda bedre alternativer? Redigert 14.Mai.2018 av Billa (see edit history) Sitér dette innlegget Sushi Link to post
alfaalfa Svart 14.Mai.2018 Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 Raymarine Axiom er relativt lik den du har foreslått og du kan få plate som er ferdig for å bruke monteringshull fra C80 Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 14.Mai.2018 Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 (redigert) Har nettopp kjøpt Simrad med kart og den kan anbefales. Den har NMEA2000 som kan sende gps data til vhf. Men om vhf'en er av eldre dato har den kanskje bare Nmea0183, da må du ha en overgang til Nmea2000 og montere et nettverk. Det følger med monterings brakett som alternativ til innfelling. Den selges her og men med en rimeligere HDI svinger. https://www.maritim.no/simrad-go9-xse-9-kartplotter-lodd-inkl-hdi-hekksvinger#.Wvmh8KSFPZ4 Redigert 14.Mai.2018 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Cheyenne Svart 14.Mai.2018 Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 (redigert) Lowrance hds carbon har både nmea0183 og nmea2000 utganger til f.eks vhf. Redigert 14.Mai.2018 av Cheyenne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 alfaalfa skrev for 1 time siden: Raymarine Axiom er relativt lik den du har foreslått og du kan få plate som er ferdig for å bruke monteringshull fra C80 Det er et godt alternativ til litt høyere pris inkl ekkolodd og svinger. ?. Raymarine sin plate er unødvendig dyr.? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Billa Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 Chris284 skrev 59 minutter siden: Har nettopp kjøpt Simrad med kart og den kan anbefales. Den har NMEA2000 som kan sende gps data til vhf. Men om vhf'en er av eldre dato har den kanskje bare Nmea0183, da må du ha en overgang til Nmea2000 og montere et nettverk. Det følger med monterings brakett som alternativ til innfelling. Den selges her og men med en rimeligere HDI svinger. https://www.maritim.no/simrad-go9-xse-9-kartplotter-lodd-inkl-hdi-hekksvinger#.Wvmh8KSFPZ4 Det er en 5 år gammel Raymarine VHF. Skal sjekke den i kveld. Kan jeg se om den har Nmea2000 på kontaktene? Hvilket kart valgte du? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Billa Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 Cheyenne skrev 10 minutter siden: Lowrance hds carbon har både nmea0183 og nmea2000 utganger til f.eks vhf. Skal diskuttere dette med Seatronic? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Chris284 Svart 14.Mai.2018 Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 (redigert) Kart jeg valgte er C-Map (300), dekker hele Norge opp til Svalbard, Sverige vest kyst og Danmark, har det jeg trenger. Har C Map fra før og det har fungert veldig bra, så nå er kartene oppdatert også. SKulle hatt totalscan svinger, men HDI gir brukbart resultat. Skal inverstere senere i en innvendig Airmar totalscan svinger. Det vil stå på kontakten om det er Nmea2000. Men ikke stor deal å bruke Nmea overgang fra 0183 til 2000 som er den nye standard og alle bruker nå. Simrad'en har wifi og internett tilkobling, pluss radar mulighet. Redigert 14.Mai.2018 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Billa Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 (redigert) Det er en RAY 49 E og slik ser kontakten som går inn i plotteren ut: (står ikke noe på den), men i spec står det: NMEA IN Sentences supported (NMEA 0183 ver 3.01) Redigert 14.Mai.2018 av Billa (see edit history) Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Chris284 Svart 14.Mai.2018 Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 (redigert) Det er 5 pin på Nmea2000, så den kontakten ligner. Er det Nmea2000 på den gamle plotteren ? Skal være gjenger på den skru delen. Men Nmea0183 og 2000 er ikke kompatibelt så du må ha en overgang til Nmea2000. Vanligvis så er Nmea0183 tilkobling med løse ledninger og ikke en kontakt. Redigert 14.Mai.2018 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Zhik Svart 14.Mai.2018 Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 RAY 49 E skal ha NMEA 0183 inn for GPS informasjon. Originalt er det løse ledninger ut fra VHF. Med en moderne plotter som bare har NMEA2000 må du bygge et lite nettverk og sette inn en overgang fra NMEA2000 > NMEA0183 i nettverket. Kjøp et "Backbone starter kit" sammen med plotteren og kartet. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Billa Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 Ok, skal innom Seatronic i morgen. Hører om de har «starter kit» Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Bruflaat Svart 14.Mai.2018 Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 Kan legge til at jeg kjøpte Garmin ECHOMAP Plus 72cv hos Seatronic for noen uker siden! Ikke fått brukt den veldig mye, men fornøyd så langt. Ble valgt fremfor Simrad pga kjekt med knapper for zoom og slikt. Mener karen der borte sa alle hadde innebygd antenne om dagen i den prisklassen. Virker riktignok ikke som han hadde fullt så god peiling da. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Mai.2018 Del på Facebook Svart 15.Mai.2018 Har du vurdert PC og OpenCPN og Android? Kart Hele Norge 21€ oppgradering hver uke i et år PC og Android. Kart hele Sverige 59€ kommer i snart. se her http://www.frihavne.com/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Billa Svart 15.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2018 Jeg skal ha innebygd antenne siden jeg er lei av krype rundt med kabler. I dag finnes antenna på vingen bak og kabel må trekkes rundt et trangt vankelig hjørne. I tillegg så er det til stadig feil på antenna. Keep it simple. Seatronic hevder intern antenne er god nok. Om de tar feil så kan jeg ettermontere ekstern antenne. Jeg benytter iPad med Navionics som back-up i dag. Denne løsningen ville ha vært tilfredsstillende om båten hadde tak, men siden det er en åpen båt så blir i Pad ikke lyssterk nok med baksol. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Worry II Svart 15.Mai.2018 Del på Facebook Svart 15.Mai.2018 Du vet at du har er CR2032-batteri i antenna du har i dag, Billa ? Kan hende det løser problemet om du bytter dette, så kan du kjøpe noe annet spennende for penga ? Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 15.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2018 Ja jeg byttet batteri for noen få år siden. Antenna sluttet plutselig å virke og det tyder ikke på at batteriet er langsomt svekket. Ved batteriutløp så vil den bruke lengre tid på å finne satelittene og etterhvert svikte. Det var i allefall forløpet sist gang batteriet gikk tomt. I tillegg kjører jeg på 10 år gamle kart og jeg stoler mere på iPad med Navionics som er langt bedre. Nå sitter jeg her med splitter ny GO 9XSE. Det gjennstår å lage en innlegsplate siden 9XSE har mindre mål enn 8,4 tommers C80 som den erstatter. Har en idee på hvordan dette kan gjøres. www.plastbutikken.no skjærer til sort akrylplast og annen plast på mål. Jeg lager en ramme som dekker C80 og hvor 9XSE passer inn. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.