Fjellbåt Startet 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2018 (redigert) Har en amerikansk cabincriuser på 30 fot som har en kad 44 montert. Tidligere eiere mener båten skal ha en fart på 31 knop og motor skal da ha 3900 omdr. Nå gjør den 25 knop og ligger på 3400/3500 omdr. Motoren har fin gange og verksted mener at alt er i orden men at jeg kan gå ned på propell størrelse for å få høyere omdreining. Skiftet turbo i fjor uten at det hjalp. I den senere tid har oljetrykksmåleren vist 2-6 bar. Ingen alarmer løses ut. Noen som kan ha en forklaring på dette og kan punktene ha en sammenheng. Lavt oljetrykk kan forekomme om olja er tynn har jeg hørt. Har også et lanterneProblem som jeg ser mørkt på. Demonterte lanterna i høst på grunn av vinterlagring av båten. Ved montering i år så er det ingen strøm i kablene. Sidelanternene er Ok. Sikring er Ok. Hva skjer ? På forhånd takk for innspill. Redigert 14.Mai.2018 av Fjellbåt Måtte føye til noe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Dobbelsjekk om denne båten virkelig klarer 31 knop med denne motoren. Selgere har en tendens til å legge litt på ev ikke tenke på medstrøm osv. Du må også sjekke om det er ekstra vekt i båten. Skrog må også være helt rent. Drevet og trimklasse må justeres til maks hastighet. Når dette er gjort må motoren sjekkes. Får du over 4000 rpm uten belastning? Er filter og matepumpe OK? Mål ladetrykk. Sjekk mot Volvos tall. Finner du ikke noe bytt til lettere stigning på propellen så overlever motoren i alle fall. Ang strømproblemer er det bare å følge ledning og måle spenning. Ett eller annet sted er det dårlig kontakt eller brudd. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Amerikanske båter er generelt følsomme for trim av drev, og bruk av flaps. Jeg har hatt en del av disse før. Dersom du durer avgårde med drev i innerste posisjon så når du aldri toppfart. Det er viktig å lære seg å kjenne båten med forskjellig last og forskjellig bruk av trim. Som ulyden påpeker er det også andre faktorer som spiller inn. Personlig har jeg en tendens til å fylle båten med diverse utstyr som verktøy, griller med mer. Det bæres stadig nye innkjøp om bord, det bæres aldri noe ut... Når jeg solgte min 37 foter i fjor så bar jeg ut 2 fulle tilhengerlass ut av båten... Plassering av skrotet du drar ombord har også stor betydning. Særlig mye vekt i hekken utgjør mye. Når båter har fått en hvis alder er det mange lass med bunnstoff under. Dette taper man litt på, men ikke 500 rpm alene... Men toppfarten faller signifikant. Hvis jeg ikke husker feil er 2-6 bar innenfor tillatt intervall med varm motor. Ellers så er det standard ting man kan sjekke som ulyden nevner. Drivstoffiltere, lufttilførsel, som luftfilter med mer. Det har også forkommet at slange fra luftfilter og andre slanger som gir luft har kollapset innvendig eller blir nesten flate ved pådrag. Dette kan du ofte merke ved litt sort røyk ved høyere turtall. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.