Jump to content

Oppkobling av 12v i Alu båt


Alubaat

Recommended Posts

Hei. 

Holder på med oppkobling av ny hovedstrøm i en 36 fot aluminiumsbåt, motor er 2 polt men måler forbindelse til skrog uten kabler koblet til motoren (mistenker fremre motorfeste). Skal ha hovedstrømsbryter på minus også.

 

Det jeg ønsker svar på er om det vil tære på skroget når det er elektrisk forbindelse mellom motor og skrog.

 

Vurderer å koble motor og skrog med en kabel så man vet at det er god kontakt om det ikke framskynder tæring.  

 

 

For å få byttet til "rett" type motorfester må motor bort for å sveise nytt fundament, det blir nok heller en fleksibel Aksel løsning dær i fremtiden med større motorlabber.

 

Håper noen kan komme med anbefalinger på hvordan dette best kan løses ?

 

Link to post

eg har eit minne frå forrige årtusen, då styrehus av aluminium blei satt på stålskrog, med gummipakning og skruer. Alle skruene blei elektrisk isolert frå aluminiumen, med spesielle plastskiver. Desse styrehusa blei forbundet med stålskroget, med koparlasker som blei skrudd fast i både stål og aluminium på innvendige plasser som ikkje skulle bli fuktig. Desse forbindelsane blei so spraya med tectyl for å holda tett, og holda korrosjon vekke. Dette var rundt nittenhundre og nokre og sytti

Link to post

Jeg kan skrive litt om dette, men ikke akkurat nå. Det Dinamo referer til er en litt underlig prosedyre. Først bruker man isolasjonssett for å fjerne overføring av elektoner. Deretter lasker man over for å overføre elektroner. Prosedyren må være for å oppnå uniform tæring på aluminiumet. Og ikke punkttæring rundt boltene. Har ikke stor relevans for trådstarter.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Trur du skal arbeida lenge om du vil ha motor isolert frå skrog. Ser heller ikkje at det har betydning?  Sikrer du båten med offeranoder så tåler den normalt at legeringer blandes litt.   

 Mange har kraftig relé på motor slik at den frikoblast frå resten av båtens el når du stopper den.  Eg har 2 hovedstraumsbrytere som eg slår av når eg stoppar motor.   Evt tæring når eg går for motor tenker eg ikkje på.    Eg har aldri målt noko, kanskje i frykt for å konstantere straumlekkasje til skrog ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Tror også det er veldig vanskelig å få motor og skrog fullstendig isolert. 

 

Min tanke er da at det kanskje var bedre med en stabil tilkobling i form av ledning. ?

 

Legger opp til 2 forbruksbanker, 1 batteri til baugthruster/ankervins og 1 startbatteri.   Det er 2 batterivelgerbrytere , 1 bryter mellom startbatteri og baug batteri , pluss og minus bryter etter baug batteri og en felles bryter på all annen batteri minus. 

 

 

 

Link to post

Grunnen til nervøsiteten når det gjelder aluminium, er at materialet står lavt i spenningsrekken. Det vil ofre seg til de fleste andre materialer. Korrosjonsegenskapene til aluminium betinges av materialets meget tette oksidbelegg, som samtidig er mekanisk meget svakt. Korrosjon er et forhold der materialets elektroner stikker av, 2 av gangen, og etterlater et ion som mangler to elektroner. Om man hindrer ionene å legge ut på vandring, eller hindrer elektroner å stikke av, så skjer ingen korrosjon. Om man har en ren sinuskurve, like mange plusser og minuser pr tidsenhet, skjer det ingen korrosjon. Problemet med aluminium, så vidt jeg husker, er at det i tillegg kan opptre som en begrenset halvleder. Altså, slipper gjennom elektroner den ene veien, men ikke den andre. Viktig om man jorder eks. VHF. Så derfor, topolet anlegg er en opplagt sak. I Hulda kjører jeg en-polet. Rett og slett fordi jeg kjører katodisk beskyttelse med påtrykt spenning. På en aluminiumsbåt ville jeg hatt alle skrogjennomføringer i plast, slipper bonding, koble alle gjennomføringer til felles anode via ledningsnett. Alle brytere to-polet. Dynamo 'sann topolet', det holder ikke med kun to-polet elektrisk. Dynamoen bør også skilles fra motor/skrog med isolasjonssett. Generelt: Elektromotorer som avgir kull (kullbørster) vil broe over. Samme med selvstarter, men den kan kun kjøres som elektrisk to-polet. Motorfester, vanskelig å få dem til å være fullt isolerte over tid. Samme gjelder propell/akselsystem. Men alle motorfølere må (vanntemp etc.) må være topolet. Jeg vil tro at uansett hva du gjør, så vil du, når båten ligger på vannet, kunne måle forbindelse mellom motor/propell og skrog. Riktige anoder meget viktig. Send meg en IM om du vil ha mer detaljer for hvordan fikse saker. Kan prøve å hjelpe med detaljer. Nå må jeg ut å jobbe.

Link to post

Et topolt anlegg er selvsagt det beste enten det er aluminiumsbåt eller ikke. Men å få til noe slikt med å isolere motoren fra skroget blir nå bare tull det vil vel aldri kunne fungere. Skal du ha topolet anlegg må du ha en motor som er topolet eller bygge om motoren du har til topolet. Jeg har hatt aluminiumsbåt med både enpolt og topolt elanlegg og opplevde vel ikke å ha teringsproblemer på noen av de.

Om du skal gå for topolt opplegg er en slik sak et svært nyttig hjelpemiddel for å holde kontroll med tilstanden.

http://nordkontakt.no/tekst/Isolation guard brosjyre.pdf

 

Link to post
  • 4 uker senere...

Løfter denne litt. 

 

Har 2 koblingspungt i båten for for forbruksstøm og selv med ingen forbrukere tilkoblet (verken pluss eller minus) måler jeg ca 5V mellom pluss og skrog, ca 0,5V mellom minus og skrog. Er lagt nye 35 kvadrat kabler frem til koblingspungt med krympestrømpe over kabelsko.  Måler 0,000-0,001 mA så ingen strømtrekk. 

 

Har så langt ikke funnet ut hvor spenningen lekker over, burde jeg være bekymret over dette? 

Link to post

Alle batteri er koblet sammen på minus siden men har egen bryter til motor, måler 5V uten at denne er påslått.  Får fortsette å måle og se om jeg kan finne en synder. 

 

Er det noen som har en mening om dette vil kunne føre til korrosjon? 

 

Så til et annet spørsmål, vindusviskermotorer har minus i "chassi". 

Har relee koblet minus til denne sånn at det er kun under bruk den kan lekke minus til skrog. 

Er dette en god løsning? 

 

Takk til alle som har tatt seg tid til å svare. 

Link to post

Du må gå over... det du skriv er at alle laster er avkoblet og motor er avkoblet. I så fall skal du få samme måling mellom batteri + og skrog som om batteriet stod på brygga..såvidt eg forstår då. 

    2polte viskermotorer er sikkert svindyrt...  er veit mange forsøker isolere de fra skrog med nylonforinger ol. Eg trur at det er god nok løsning å gi de egen minus slik du skisserer. Mine (3stk) har direkte minus utan rele, og truleg er dei ikkje lenger isolert frå skrog pga slitte foringer eller liknande,(iallefall den eine av de starter fortsatt om eg kobler av minusledning) så evt krypstrøm i elektronikk under bruk vil kunne gå til skrog. Tenker litt høgt no...   I parkert tilstand er + avkoblet fysisk i bryter, og då burde det ikkje spille noko rolle om minus er brutt eller ikkje? 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Alubaat skrev for 1 time siden:

Har 2 koblingspungt i båten for for forbruksstøm og selv med ingen forbrukere tilkoblet (verken pluss eller minus) måler jeg ca 5V mellom pluss og skrog, ca 0,5V mellom minus og skrog.

Helt naturlig at det er spenningsforskjell mellom + på batteri og skrog. Det er også bra at det er 0,5v mellom batteri minus og skrog. Hadde det vært 0v kunne man mistenke at det var kontakt mellom minus og skrog som det ikke skal være i et topolet anlegg. At det er spenning betyr ikke at det går strøm. Det er spenning mellom+ på bilbatteriet mitt og spaden i hagen, men ingen lys som ville tent av den grunn. Det er vel amper som må måles og ikke spenning. Alternativ kan være en følsom prøvelampe mellom + og skrog. Biltema har en rimelig med to diodepærer som jeg mener lyser selv på den minste kontakt mellom batteripoler. 

Link to post

Jeg har beklageligvis ikke orket å lese noe særlig her. Du bør forstå formelen U=R*I. Det vil si at spenningen du måler er en funksjon av motstanden. Spenningen er i og for seg dønn uinteressant, som hegra er inne på. Interessen bør være konsentrert om 'I', altså hvor mye strøm (antall elektroner pr. tidsenhet) som passerer. Dernest er det polariteten som er greia. Om skroget er i minus, så er det generelt greit. Da er det et overskudd av elektroner som kan avgis til elementer som kan motta. Går skroget i pluss, så er det en katastrofe. Den gangen jeg jobbet i Caterpillar, var 'sanne' to-polede motorer utstyrt med ikke-elektriske selvstartere. Dynamo ikke montert. Oljetrykk og temperatur overført mekanisk/kjemisk, ingen elektrisitet, turteller rent mekanisk- som et gammeldags speedometer. Teknikken har kommet et skritt videre. Fysikken er den samme.

Link to post

Prøver å forstå målingene mine, mener jeg måler skroget som 0,5V i pluss mot batteri minus. Vil det si at skroget er i pluss? 

 

Har målt I over hovedstrømsbrytere uten å måle at det går noen strøm. 

Men har ikke målt direkte mellom batteri poler og kabel enda. 

 

Tidligere har denne båten vært oppkoblet som 1 polet, ingen tegn til tæring men kanskje bare flaks? 

Link to post

Neida, ikke flaks. Det har vært overskudd av elektoner. Som er bra. Du kan ikke måle slik du gjør. Jeg laget meg en sølvelektrode. En sølvskje med påsurret ledning. Senket skjeen (ikke kopperlederen) i sjøen. Målte potensialet mellom skjeen og skroget. Skroget var minus et antall mV. Tror jeg har skrevet om det under 'byggingen av Hulda...'. i den senere delen. Problemet med slike tråder er å kunne uttrykke eksakt på noen linjer hva de som har greie på det bruker lærebøker på 1000 sider på å beskrive. Og jeg har glemt mer enn jeg har lært. Ved å lese 10 000 sider, og tatt diverse eksamener. Beklager.

Link to post
Sjeldenutpå skrev 1 time siden:

Du må gå over... det du skriv er at alle laster er avkoblet og motor er avkoblet. I så fall skal du få samme måling mellom batteri + og skrog som om batteriet stod på brygga..såvidt eg forstår då. 

    2polte viskermotorer er sikkert svindyrt...  er veit mange forsøker isolere de fra skrog med nylonforinger ol. Eg trur at det er god nok løsning å gi de egen minus slik du skisserer. Mine (3stk) har direkte minus utan rele, og truleg er dei ikkje lenger isolert frå skrog pga slitte foringer eller liknande,(iallefall den eine av de starter fortsatt om eg kobler av minusledning) så evt krypstrøm i elektronikk under bruk vil kunne gå til skrog. Tenker litt høgt no...   I parkert tilstand er + avkoblet fysisk i bryter, og då burde det ikkje spille noko rolle om minus er brutt eller ikkje? 

Min tanke bak å koble bort minus når de ikke er i bruk er at det ville ødelegge for hele 2 polet oppkoblingen. 

Tenker at om minus er koblet hele tiden vil annet utstyr som tilfeldigvis skulle få kontakt med skrog og samtidig ha en dårlig minusforbindelse ville sendt strøm gjennom denne lille ledningen. F.eks baugpropell eller ankerwins. 

Er amatør når det kommer til dette og prøver å forstå. 

Link to post
Hulda skrev 4 minutter siden:

Neida, ikke flaks. Det har vært overskudd av elektoner. Som er bra. Du kan ikke måle slik du gjør. Jeg laget meg en sølvelektrode. En sølvskje med påsurret ledning. Senket skjeen (ikke kopperlederen) i sjøen. Målte potensialet mellom skjeen og skroget. Skroget var minus et antall mV. Tror jeg har skrevet om det under 'byggingen av Hulda...'. i den senere delen. Problemet med slike tråder er å kunne uttrykke eksakt på noen linjer hva de som har greie på det bruker lærebøker på 1000 sider på å beskrive. Og jeg har glemt mer enn jeg har lært. Ved å lese 10 000 sider, og tatt diverse eksamener. Beklager.

 

Dette skal jeg prøve.  

Takk. 

Hvordan gjør du denne målingen? 

Med eller uten brytere påslått, kanskje begge deler? 

Hva gjør man om skroget er +? 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...