Alubaat Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Hulda skrev 3 minutter siden: Feil tankegang. Har du polbryter rett etter batteriet, og denne er åpen, så kan det ikke gå strøm fra batteriet. Men da har du heller ikke lensepumpe eller nivåbryter. Disse produserer problemer fra tid til annen. Sammen med dusjpumper, kondensere for kjøleutstyr senket i sjøvann og annet. Har kun selbsugende lensepumpe på manuell bryter. Denne, kjøleskap og dieselvarmer er eneste utstyr som er koblet utenom hovedbrytere. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 En enkel lekkasjetest kan jo utføres som vist under. Test 1 : Ta minuskabel av alle batteri. Koble prøvelampe mellom minuspol og minuskabel som er tatt av. Hvis nå alle strømforbrukere er avslått skal prøvelampe ikke lyse. Lyser den er det noe som er påslått eller lekker strøm. (krypstrøm) Husk at selv en minnekabel til radio er nok til at prøvelampen lyser. Test 2 : Nå skal man sette på noen forbrukere, mens minuskabel fremdeles er av. Prøvelampe vil da lyse når den er koblet som i test 1. Men nå kobler man prøvelampe mellom batteri minuspol og metallskrog. Lyser lampen fremdeles er det kontakt mellom kabelnettet og skroget. Jo mer følsom prøvelampe man har, jo lettere er det og oppdage selv små strømlekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Alubaat Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Hulda skrev for 3 timer siden: Se Hulda, mener jeg la ut bilder og beskrivelse. Skjønner det sånn at jeg skal måle en differanse mellom sølv i sjøen +120mV og skroget. Du skriver sink - 780mV, (120-(-780)), dær ramler jeg av. Er det stål du mener kanskje og jeg skal bruke aluminium som refferansetall? Sitér dette innlegget Link to post
Alubaat Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 hegra skrev 51 minutter siden: En enkel lekkasjetest kan jo utføres som vist under. Test 1 : Ta minuskabel av alle batteri. Koble prøvelampe mellom minuspol og minuskabel som er tatt av. Hvis nå alle strømforbrukere er avslått skal prøvelampe ikke lyse. Lyser den er det noe som er påslått eller lekker strøm. (krypstrøm) Husk at selv en minnekabel til radio er nok til at prøvelampen lyser. Test 2 : Nå skal man sette på noen forbrukere, mens minuskabel fremdeles er av. Prøvelampe vil da lyse når den er koblet som i test 1. Men nå kobler man prøvelampe mellom batteri minuspol og metallskrog. Lyser lampen fremdeles er det kontakt mellom kabelnettet og skroget. Jo mer følsom prøvelampe man har, jo lettere er det og oppdage selv små strømlekkasjer. Har gjort noe lignende som i test 1 men da over avslåtte hovedbrytere (over pluss med påslått minus og motsatt) høyeste avlesning jeg fikk da var 0,001 mv altså ingen strømtrekk,. Men skal prøve det sånn som du har skissert også. Test 2 vil som du sier avsløre lekkasjer Og skal absolutt prøves ? Sitér dette innlegget Link to post
Alubaat Svart 23.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2018 Har ingen strømtrekk på oppkoblingen min så den delen friskmeldes ? Men så over til målingen mellom sølvskje og skrog, dær har jeg - 850 mV. Ser hulda skriver at sølv har +120mV og om det stemmer ligger da skroget på - 730mV. Finner ikke noen plass at sølv er +120mV, er det noen som har en tabell over Spenningsrekka i saltvann som jeg kan bruke? Kanskje er det verdt å kjøpe en refferanseelektrode? Er det noen som har brukt det før? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.