svein petter Startet 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2018 J Sun Odysse 409 2013: Batteriene lades på landstrøm, men det ser ut til at de ikke lades under motorgang. Årsaker til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Morten90 Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Mål spenning ut fra dynamo når motor går, å ladelampa er slukket. Skal ligge mellom 14,3 å 14,8 ca. Er den nede i 12V så er dynamo problemet. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Morten1989 Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Var borti lignende på en kompis sin båt, da måtte vi ta av hovedsikringa itil landstrøm skapet for at den skulle begynne og lade fra motor igjen. prøv det for gøy ? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Hei Svein Petter, - velkommen til forumet! Du vil få betre hjelp om du beskriv anlegget /situasjonen litt meir detaljert. Eks: - Kva består ladesystemet ditt av? ( hovedkomponentar ) - Korleis er dette sett saman? - Kor mykje har du feilsøkt / eliminert? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Du har en ladeseparator en plass på vei fra dynamo til batteribankene. Mål på denne om du får samme inn og ut. Se bildet, så skjønner du sikker hvor du bør måle. Jording, så pluss på Input og samme volt på Battery 1 og 2. Denne var røket hos meg i år grunnet en kortslutning. Sitér dette innlegget Link to post
Knuthf Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Du kan også ha "BMS". Du bør ha et eget batteri for motor, som alltid er toppet. Jeg har batteri for motor og så et for baugen - winch, septiktank, lanterne, mastelys, fjernstyring og sidepropell. Så er kabin på egne batterier. Se på tegningen over: batteriene henger ikke sammen, det styres av lade-relet. Dette vil sørge for at lading går til det batteriet med lavest spenning - og dette behøver ikke koste en formue, 100,- på Aliexpress. Mitt fra "Volvo" koster mange tusen. Da setter du batteri for motor først, så baugen og så kabinen. Dropper du ladereleet / separatoren / dioden så vil batteriene "tømme hverandre" - de med høyest spenning vil bruke strøm på de andre og holde hverandre varme. Det er noe tull at batteri kan være like, de er nok det i butikken men etter bruk så dannes det krysteller - store molekyler i batteriene. Du kan "behandle" batteriene for dette, sende høyfrekvente spenninger gjennom batteriene om vinteren og de blir "mye bedre". Men de blir ikke like. Jeg har to alternatorer, som kan gi over 150Amp når de lader. Om du lader med landstrøm, vil du trekke max 600W - 50Amp. Du lever godt i en Sun Odysse, jeg har fryser og kjøleskap som går hele tiden - du trenger flere batterier, solceller - kaffetrakter, USB uttak i alle kabiner.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.