Jump to content

Båtbatteri lader ikke under motorgang (men lader på landstrøm). Mulige årsaker til dette?

svein petter

Recommended Posts

Du kan også ha "BMS". Du bør ha et eget batteri for motor, som alltid er toppet. Jeg har batteri for motor og så et for baugen - winch, septiktank, lanterne, mastelys, fjernstyring og sidepropell. Så er kabin på egne batterier. Se på tegningen over: batteriene henger ikke sammen, det styres av lade-relet. Dette vil sørge for at lading går til det batteriet med lavest spenning - og dette behøver ikke koste en formue, 100,- på Aliexpress. Mitt fra "Volvo" koster mange tusen. Da setter du batteri for motor først, så baugen og så kabinen. 
Dropper du ladereleet / separatoren / dioden så vil batteriene "tømme hverandre" - de med høyest spenning vil bruke strøm på de andre og holde hverandre varme. Det er noe tull at batteri kan være like, de er nok det i butikken men etter bruk så dannes det krysteller - store molekyler i batteriene. Du kan "behandle" batteriene for dette, sende høyfrekvente spenninger gjennom batteriene om vinteren og de blir "mye bedre". Men de blir ikke like. Jeg har to alternatorer, som kan gi over 150Amp når de lader. Om du lader med landstrøm, vil du trekke max 600W - 50Amp. Du lever godt i en Sun Odysse, jeg har fryser og kjøleskap som går hele tiden - du trenger flere batterier, solceller - kaffetrakter, USB uttak i alle kabiner..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...