roger707 Startet 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2018 hei har akkurat kjøpt mg årø 28 fin fiskebåt..når jg starter dn går dn ugjevnt og vibrerer veldig..gir litt gas så går dn fint mens dn står i fri...lurer på hva problemet kan være...dyser mulig...virker som dn ikke går på alle sylindrene på tomgang samme greia når motoren er varm...noen som har tips...eldre kar som har hatt båten og har hatt service på motoren regelmessig....takker for tips ... Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 sviver den greit når du kjører den til vanlig? er det kun på tomgang? Hvor mange rpm har den på tomgang? Har du sjekket om motorlabbene er fine? Sitér dette innlegget Link to post
roger707 Svart 15.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 hei morten sviver fint når jg kjører dn på litt over tomgang og oppover ...tomgangen ligger på 6-7 hundre går veldig ujevnt så detter lenger ned oxo på turtallet...rister i hele skuta....vet ikk kjøpte båten i går...har ikk skjekka så mye ennå..mulig tomgangen kan stilles litt opp... Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 600 hundred er vel litt lite. 750 tenker jeg er bedre. Har sjøl samme motor, å den ligger på ca 750 i tomgang. Så ville prøve å justere opp tomgang litt om jeg var deg. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
roger707 Svart 15.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 da skal prøve dt....og gi tilbake mld på åssen dt ble....her er båten Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 roger707 skrev 54 minutter siden: mulig tomgangen kan stilles litt opp... hvis du finner en manual på motoren din, står det ofte hvor mye tomgangen skal være, du finner det nok på nettet og hvis du søker på modell navn og nummer ? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Kjekk båt du har kjøpt deg. Gratulerer! At en 3 syl Yanmar vibrerer noe på tomgang og kanskje litt over og er ikke helt uvanlig. Andre har nevnt gummilabber, alder og tilstand? Når verkstedene får litt bedre tid utover høsten ville jeg vurdert dysetesting, kompresjonstest og evt sjekk av dieselpumpe hvis dysene er gode.. Men serviceoversikten har kanskje forrige eier overlevert?. I mange tilfeller er vibrasjonen helt normal og noe du bare må leve med. Det kan en annen båteier med samme motor i dine nærområder kanskje svare deg på når man er oppi båten din! Du kan i mellomtiden søke på youtube om det finnes noen der. Ja en som er montert ombord og ikke står på bakken. Fått deg en grei motor hvis forrige eiere har stelt den. Sitér dette innlegget Link to post
roger707 Svart 15.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 fått fiksa dt nå...var fjæra på gaspådraget som var slakk så noen har stilt stoppervaieren litt stram eller tomgangen ble litt lav.....var ikk verre gitt....motorn har gått 3300 timer ca....er vel litt motor igjen dr håper jg...har ikk blitt brukt så mye di siste åra....eldre kar som har hatt dn siden dn var ny...har sikkkert bytta motor en eller gang sider 79....takk for dn ...kjekk båt...ha en fin kveld gudrun Sitér dette innlegget Link to post
roger707 Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Sitér dette innlegget Link to post
roger707 Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 noen som vet di 3 skruene m fjær på som sitter på toppdekselet er for noe ...finner ikke noen glødeplugger heller....har vel gløderplugger 33 hk yanmar...roger... Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 roger707 skrev 54 minutter siden: noen som vet di 3 skruene m fjær på som sitter på toppdekselet er for noe ...finner ikke noen glødeplugger heller....har vel gløderplugger 33 hk yanmar...roger... er ikke så kjent med denne men kan det være dekompression ? at du kan trykke de inn for dekomp? Sitér dette innlegget Link to post
roger707 Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 ja jg vet ikke morten....er vel ikke no kaldstart annording...har ikk trua på dt heller....kanskje dt er selvjusterene ventiler....haha Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Tror Morten1989 er inne på noe. Husker det var noen yanmarmotorer med en anordning på toppen som minnet om et flattjern som vred litt på de tre du nevner. Gikk mellom toppdeksel og dyser. Men om det er slik for din motor er jeg ikke sikker på. Hvis du skriver ned hele betegnelsen på motoren i søkefeltet på en søkemotor finner du kanskje noe mer? Ja kanskje bilde og. Du har vel instruksjonsboken? Spurt selger? Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 roger707 skrev 49 minutter siden: r vel ikke no kaldstart annordi tviler på det, det pleier vel og være en knapp på diesel pumpa? ? Kan du koble til sveiv til denne motoren? i såfall tipper jeg dekomp ? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 (redigert) Muligens du finner den anordningen jeg tenker på i dette klippet? Redigert 16.Mai.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Jeg hadde en 3gmd før. Da var det tre hendler for dekomprisjon. Sitér dette innlegget Link to post
roger707 Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Gudrun skrev for 6 timer siden: Tror Morten1989 er inne på noe. Husker det var noen yanmarmotorer med en anordning på toppen som minnet om et flattjern som vred litt på de tre du nevner. Gikk mellom toppdeksel og dyser. Men om det er slik for din motor er jeg ikke sikker på. Hvis du skriver ned hele betegnelsen på motoren i søkefeltet på en søkemotor finner du kanskje noe mer? Ja kanskje bilde og. Du har vel instruksjonsboken? Spurt selger? selger vet ikke så mye om båten..firma som solgte båten for han eldre karen ikkno bok på motorn heller....han hadde bare prøvekjørt dn før salg....se om jg finner noe nr på motorn...er affal utvendige kjølerør på dn...er vel ikke helt vanlig lenger dt heller... Sitér dette innlegget Link to post
roger707 Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 jørn skrev 3 minutter siden: Jeg hadde en 3gmd før. Da var det tre hendler for dekomprisjon. Gudrun skrev for 5 timer siden: Muligens du finner den anordningen jeg tenker på i dette klippet? ligner veldig på motorn jg har.... Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Ser ut som en 3QM30 men med noe hjemme snekret kjøling/kjølepumpe. Kan ikke se for meg at dette er noe originalt nei. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Gunnari Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 De tre er dekomp. De kan kobles sammen med et stag slik at du kan dekomprimere alle sylinderene med en hendel. Er vel brukt i noen utgaver av denne motoren da det er mulig å ha sveiv også på den. Ser at den heldigvis har hjemmesnekret ferskvannssløyfe. Om du hadde hatt saltvannskjøling så hadde den sannsynligvis hatt tæring i toppen. Dette førte ofte til sprekk mellom ventilsetene på sylinderen i midten med påfølgende lekkasje av sjøvann inn i sylinderen og dermed hvit damp i eksosen. Dette skjedde vel omtrent med "alle" de saltvannskjølte motorene av denne typen etterhvert. Det er derfor også omtrent umulig å skaffe en brukt topp som ikke har sprekk. Har vært borte i seriøse forhandler som skulle selge meg brukt topp som skulle være helt fin. Jeg ba om å få ta med penetrant og påvisningsutstyr for å sjekke den før jeg betalte. Den viste seg også å ha en sprekk mellom ventilsetene som gikk inn i kjølekanalen men var helt usynlig for det blotte øyet. Jeg endte opp med å sveise og varmebehandle min topp før jeg bygde den om til ferskvannskjøling. Som sagt, godt du har hjemmesnekret ferskvannskjøling :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.