LosBarcos Startet 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2018 Heihei. Etter å lest opp og ned på sider og akkurat bestått båtførerprøven, legger jeg inn en post her for litt hjelp til båtvalg. Fakta om bruk: -Vi er ett samboerpar med 2 stk firbente som vil ta helgeturer med overnatting i båt. -Vil ha noe som er stabilt og ikke må skrus på hver helg. -Minst 25 knop -Budsjett: Her har jeg foreløpig satt max på rundt 50k. Har fortsatt ikke helt følelsen på hva jeg får for dette. Følgende båter har jeg funnet og syns virker som gode kjøp: Bayliner 2155 Ciera Sunbridge: https://www.finn.no/105857062 Dårlig motor/drev kombo? Sea Ray Century 3500 https://www.finn.no/93798887 Draco 2000 DC https://www.finn.no/100814989 Virker veldig bra priset sammenlignet med de andre? Fabler litt i blinde her, så alle innspill mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Hei, min første tanke rundt de båtene du har linket til, mtp alder, så er nok sannsynligheten for at du må fikse på noe større enn om du går for nyere. Uansett hvor godt holdt de er. Dess eldre, dess mer slitasje. Da bør du nok gå for nyere, men med det budsjettet så er det litt begrenset hva du kan få av overnattingsbåter, dessverre. Så du må nesten vurdere hva som er viktigst, overnatting/størrelse eller alder/redusere risiko for å måtte skru. (Eller justere budsjett, men det er jo ikke alltid like lett). Evt kan du også justere på fart og få en saktegående båt med mindre motor. Men innenfor 50k så vil du nok også innenfor dette segmentet opp i alder. Så du får konkretisere hva du vil prioritere, så vil du nok få mye tips om forskjellige alternativ. ? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
LosBarcos Svart 15.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Takk for svar! Hvor langt kommer vi ved å doble budsjettet? Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 du får jo f.eks noe slik; https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101046413 Med tanke på vedlikehold, og den størrelse du mest sannsynlig sikter deg inn på, så ville jeg nok kanskje anbefalt deg å se etter en båt med utenbordsmotor. Letter og rimeligere å vedlikeholde. Nå er det mange meninger om hva som klassifiseres som nytt og gammelt, men for min egen del så regner jeg nyere enn 10 år som relativt "nytt". Så om du starter med å sette finn-søket på daycruiser, mellom 18-23 fot (om du skal ha overnatting) og makspris 100k, så er det fortsatt et relativt begrenset utvalg, OM du skal ha nytt vel og merke. Kan du leve med litt eldre båt, kanskje med nyere motor og litt mer beskjeden størrelse, så er det plutselig flere muligheter. F eks denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=114496166 . Skal du ha med litt bedre overnattingsmulighet/Daycruiser-egenskap så må du nok fort litt til opp. Feks som denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=120512817 . Så igjen, selv med 100k, så vil du nok fortsatt slite litt med å få i både pose og sekk mtp størrelse for overnatting, alder og vedlikeholdsfri. Men med litt kompromiss på det ene og/eller det andre, så er det en flere fine muligheter. Så det koker litt ned til hva du vil prioritere. Evt. øke budsjettet ytterlig for å få noe i den gaten som siste jeg viste. Merk nå at jeg bare tok noen eksempler som jeg fant fra finn nå med et rask søk, så utvalget et større enn disse tre, bare så det er sagt. :) Men ønsker du både overnatting (og en størrelse som gjør det litt komfortablet å sove ombord), nyere årsmodell, rask osv. så tror jeg nok at budsjettet må ytterlig opp fra 100, dessverre. Et tips er forresten nå som førstegangskjøper å kanskje kjøpe en båt som er litt kjent og lett å omsette. Da får du lettere selge den igjen om du du tidlig ser at behovet/lysten for større/mindre, raskere/saktere osv båt har endret seg, slik at kan redusere risiko for å ikke få solgt så lett (til en grei pris). Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Komodo Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 (redigert) Heisann, og velkommen til dette eminente forumet Jeg vil ønske deg lykke til i valget av båt, men det du skriver her er i utgangspunktet en selvmotsigelse: Sitat -Vi er ett samboerpar med 2 stk firbente som vil ta helgeturer med overnatting i båt. -Vil ha noe som er stabilt og ikke må skrus på hver helg. -Minst 25 knop -Budsjett: Her har jeg foreløpig satt max på rundt 50k. Noen vil vel si at du må legge på en eller to nuller for å komme i mål med de kravene du har, men vi har jo alle ulike krav Men når du skal ha en båt som både går fort, og er i så god stand så du ikke må påregne skruing, så må du regne med å gå en god del opp i pris. Hvis det viktigste for deg er disse to tingene ville jeg sett etter en eldre båt som har fått ny motor de senere årene. Dracoen du linket til f.eks. med eldgammel Volvo Penta og 280 drev er jo en potensiell utgiftsbombe. Dette er jo ting som i prinsippet er utlevt. Redigert 15.Mai.2018 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Nero II Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Hei, og velkommen til forumet LosBarcos! Det som er mest kostnadsdrivende i kravspesifikasjonen din er fartskravet på minst 25 knop. Gitt at statistiske undersøkelser av båtbrukere bevegelser til sier at klart det meste av båtbevegelse skjer i 6-7 knops fart, så ville jeg tenke på å revurdere her. Bor du langt inne i en fjord, og vil ut til havet, er kravet er forståelig, det blir ellers mange timer med kjedelig transportetappe. F.eks. Hvis du vil holde fast ved kravet, vil mitt råd være at skrog er mye mer varig enn motor. Du får med andre ord mye mer for pengene med en nyere motor i et gammelt skrog enn omvendt. Du sier også fra om en forutsetning som kan påvirke planene dine sterkt, at dere har to hunder med i båt. Det er med hunder som med folk, noen trivs bedre i båt enn andre. Så her ville jeg sjekka ut litt før jeg investerte. Kan du få låne en båt, kan du få være med noen på noen turer? Evt. hund i båt har vært tema få endel tråder her på BP, så du kan sikkert sjekke ut andres erfaringer før du handler. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Hei, og spennende fase du er i, kikke etter båt ? Som så mange andre så vil du ha ALT i din båt. Som nevnt, kanskje ikke så lett med ditt budsjett. Med mindre du er over snittet kunnskapsrik på motor og mekanikk, da er det kanskje gode kjøp i den klassen. Du sier du har et budsjett på 50000 på kjøp. Hva er ditt budsjett på drift? -Havneleie -Vedlilehold -Drivstoff -Opplag om vinteren, innendørs/utendørs, kranbil/henger -Forsikring -Avskriving/kapitalkostnadert -Uforutsette reparasjoner -Diverse Hvis du finner svar på nevnte poster er du i nerheten av et årlig budsjett. Du vil se at innkjøpspris er en liten del av budsjettet. Mitt tips er: kjøp nyest mulig. Husk sesongen er kort. En kan ha mye glede av en landsdel båt innenfor ditt budsjett. Viktig at ting funker når solskinnsdagene kommer. Lykke til - Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Noe sånt gir mye båt for pengene , samt motor er "ny"https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=118796111 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.