Jump to content

Ryggsekk


Stranna

Recommended Posts

I marinen for 25 år siden lærte jeg tre ting:

 

Ikke ta med ombord:

 

1) Ryggsekk

2) Paraply

3) Sjøstøvler

 

Dette betyr ulykke. Det gjør kvinnfolk ombord også, men den sjansen får vi ta.

 

Admiralinnen pakket en stor ryggsekk til årets ferietur til sjøs, jeg ba henne innstendig om å pakke om. Men dengang ei, slik overtro trodde hun ikke tro på.

 

Etter å ha kjørt en halvtime fylte vi diesel. Som alltid tar jeg en kjapp titt i motorrommet når anledningen byr seg, hva ser jeg? En fin vannstråle fra sjøvannspumpen. Ferieplanene endres umiddelbart, Nordfjord får vente. Vi tar sjansen på å fortsette til noen venner 2 timer unna, ingen endring i vannstrålen, men peilepinnen til oljen har fått et grått belegg når vi kommer frem....

 

Etter en hyggelig dag settes kursen sporenstreks sørover igjen mot hjemmehavnen.

 

30 minutter før vi er fremme skjer det, oljetrykksmåler og temperaturmåler går bananas. Åpner motorlokket, der nede er det helt svart - av 14 liter motorolje blandet med med sjøvann -> som skulle sirkulert i varmeveksleren og ikke i motorrommet.

 

:cryin::cryin:

 

Etter å ha øst ut 60 liter svart seig væske fra båten i dag, høytrykksspylt motorrommet og meg selv x antall ganger håper jeg at simmer ringen som er bestilt passer...

 

Simmer ringen hentes i morgen kl 0800 - enten blir det båttur :cheers: eller blir det båtliv på nettet i ferien :headbang:

 

Moralen er: la admiralinnen (tro) at hun bestemmer alt ombord. MEN den dagen hun stiller med ryggsekk og paraply må du som kaptein ta kommandoen og hive utøyet (sekken og paraplyen altså) på land!

Link to post
Share on other sites

Har først disse ulykkestingene kommet ombord så hjelper det ikke å hive det på land. Jeg observerte en hel MTB skvadron på utsiden av Ramsund som gravla en ryggsekk ved å senke den i vannet. Båtene lå i ring med baugen mot hverandre - og ryggsekken ble senket i midten. Ulykke gjelder også plystring, prat om hester m.m.

 

Enten så tror man på det eller så har man ulykke for alltid :blush:

 

Se bare hvordan Divemaster døpte om båten sin - du må nok ofre ryggsekken til havgudene - og kanskje til og med duppe kona ned til livet slik at havgudene roer seg. Lykke til med ferien!

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi tar sjansen på å fortsette til noen venner 2 timer unna, ingen endring i vannstrålen, men peilepinnen til oljen har fått et grått belegg når vi kommer frem....

 

Etter en hyggelig dag settes kursen sporenstreks sørover igjen mot hjemmehavnen.

Slik jeg leser det har du brukt motoren i 4 timer etter at du oppdaget vannstrålen - og minst 2 timer etter at du oppdaget belegget på peilepinnen.

 

Jeg ville ikke lagt hele skylden på ryggsekken :nono: :wink:

Link to post
Share on other sites

Kom akkurat på følgende:

 

Hver eneste arbeidsdag går jeg - og flere titalls andre menesker, kanskje flere hundre? - om bord Nesoddbåten - med ryggsekk på ryggen.

 

Og jeg har til og med en liten paraply i ryggsekken

 

:lol:  :lol:  :lol:  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Du trosser alle farer altså.... hehehhe :lol:

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hadde på sjøstøvler i går, og hva skjedde? Jo, i en normalt heftig bølge revna glassfiberen over en meter langs dørkplata og skroget i 14-foteren. :headbang:

 

En annen mulig årsak er at jeg skulle hatt rib til ferden, da jeg er noe stiv og støl i dag... :lol:

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Vel, vel, admiralinnen er ikke bebreidet for det som skjedde.

 

Har brukt dagen til å farte Bergen rundt etter simmer ringer, lagre, pakninger osv. osv. Nå viser det seg at akslingen har fått en stygg ripe ca 5 mm bred og 1 mm dyp. Metalock skal legge på nytt metall i morgen og deretter slipe den ned til riktig diameter. De hevder at akslingen blir god som ny. Så få jeg håpe at bæreposen med deler passer i morgen, slik at jeg slipper å få båtferie på nettet...

 

Nå tar jeg meg en velfortjent :drink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...