haakondi Startet 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2018 (redigert) Heisann båtplassen! Jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av en seilbåt. Jeg har sett meg blå på finn i min prisklasse, og tror jeg vil gå for en Alo Mikkel 26. Forumhistorikken har vært til stor hjelp, men jeg har noen spørsmål. På forumet beskrives dette som en helt kurant båt (Kildetråd), men med tre store ting å passe på. Spørsmål følger: 1. Sprekker i skroget rundt kjølen. -Kan jeg se disse innenifra, eller må båten opp på kran? 2. Mastestøtte som har lett for å knekke. -Er dette enkelt å fikse mens båten ligger på vannet, eller bør jeg få den opp på land for å fikse dette? 3. Båten er levert med både 750 og 1220 kg kjøl, der en del av de med 750kg fikk satt på 1220 i etterkant. Selger vet ikke hvilken som er på båten. Et dokument i båtens papirer sier den er bygget i 1980, og at kjølvekten er 1100kg, noe som ikke gir mening for meg i det hele tatt. Dette stemmer forsåvidt overens med denne artikkelen hos sailboatdata, uten at det gjør meg noe klokere. -Hvordan sjekker jeg dette? 4. (Bonus) Båten trenger en ny fokk. Jeg skal bare seile rundt i fjorden og kose meg, så jeg trenger ikke "regattakvalitet". Hva koster dette på en slik båt? Hva koster en rullegenoa? Også verdt å nevne at kjølboltene bar preg av litt rust. Takk for all hjelp ? Redigert 15.Mai.2018 av haakondi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haakondi Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 bump Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 4. Pris på seil: http://www.boding.se/modeller/alo-mikkel-26/ Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Alo mikkel ble vel levert som halv fabrikat, mao. kan være litt varierende kvaliteter der ute. Er flere tråder på forumet om alo mikkel hvis du søker. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Mulligan Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Svaret her istedet for på IM da det kan ha almen interesse. Du ser på kjølen hvilken det er. Den tunge kjølen er en Scheel kjøl. Den er bredere i bunnen enn midt på. Forskjellen på MK1 og MK2 er at sistnevnte har høyere over bygg. MK1 har ikke skyveluke eller lukegarasje, men ei luke av stoff med spiler. Masta må av for å bytte mastestøtta. Fjerner du mastestøtta med riggen på kommer hele greia inn i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.