Aegir Startet 22.Januar.2012 Del på Facebook Startet 22.Januar.2012 Det er ikke så fryktelig mye informasjon om disse båtene på Båtplassen, eller på nettet. Jeg ønsker litt råd ang kjøp av disse. Hva er normal pris for et ok eksemplar med en original md5 motor. Er det spesielle styrker/ svakheter med disse båtene som man bør være obs på? Sitér dette innlegget Link to post
Aegir Svart 2.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2012 Ingen som har kjennskap til denne båttypen? Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 2.Mars.2012 Del på Facebook Svart 2.Mars.2012 Her står det litt: http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=46 Her står det noen brukererfaringer: http://www.sailguide.com/batfakta/comments.php?id=46 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Mars.2012 Del på Facebook Svart 2.Mars.2012 Tja, hva er det å si om denne båten? Det er vanskelig å komme med noen råd, da det ikke finnes to som er like. Det eksisterer svært få verftsbyggede. De ble nesten alle levert som selvbyggerbåter, fra skrog og dekk til seil avgårde versjon hvor man monterte innredningen selv. Noen er rene møbelet, og andre er nærmest ei røys. Motor: Hvis du kun skal ha motor til å komme ut fra eller inn i båsen, så er påhenger greit nok. Men forvent ikke noen fremdrift hvis det er litt sjø. Majoriteten av disse hadde VP MD5B, nyere MD5C. Noen ble utstyrt med BMW og noen med Honda innenbordsmotor. Styr unna. MD5 er en skikkelig sliter og går lenge med litt stell. Båten finnes i to versjoner, MkI og MkII. Forskjellen er overbygget som er lavere på den eldre. Den nyere har skyveluke ned til hytta. Pussig nok er det nyere overbygget assymetrisk, men det synes ikke dersom du ikke vet det. De første båtene hadde 750 kg. kjøl. Viste seg å være alt for lite så en større på 1225 kg. er å finne på de fleste. Dette gir en svært sluttstiv båt da deplasementet ligger fra 2500 til 2800 kg. Som sagt, mye selvbygger så rigger kommer fra alle prestegjeld. De fleste har rigg fra With, med du vil også finne Selden og John Mast. Båten er meget solid bygget. Overdimensjonert på alle hold og tåler mye juling. Bortsett fra to punkter. Det ene er mastestøtta. Den originale i aluminium er for svakt dimensjonert, og har ført til kompresjon med påfølgende mastehavari. Må byttes til samme dimensjon syrefast. Punkt to er roret. Det er bygget som en vingeprofil i syrefast og skummet opp under svært høyt trykk. Er dette gjort feil kan det føre til at roret bøyer seg under press. Bank på det med en trekloss. Har du samme stumpe lyden overalt så er det OK. Så hvordan seiler den? Som en Maxi 77 inntil det begynner å blåse litt. Da går Aloen ifra. Iallefall på kryss. På slør og lens er den litt vinglete og broacher lett dersom man er uoppmerksom. Dette kommer mye av skrogfasongen. Den skulle måle inn til kvarttonnregelen. Det gjør at den også er litt kilen for trim. Skal trimmes lett forover for å gå optimalt. Lay-out av båten er nesten perfekt. Dyp trygg cockpit og brede rene dekksflater som gjør det lett å bevege seg. Som turbåt er den helt OK. Den har ikke innredningen til M77, men den tåler mye mer vær. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 2.Mars.2012 Del på Facebook Svart 2.Mars.2012 Jeg tror vi har diskutert denne båten her tidligere. Jeg hadde Alo Mikkel 26 som min andre seilbåt. Byttet fra en Maxi 68, - og følte jeg gikk over til yacht. Den fikk prøvd seg på mye rart i mitt eie, og den føles trygg, - men noe racer er den ikke. Jeg utbedret mastestøtten på min. ( Jeg pusset vel egentlig opp hele båten med ny motor, skroggjennomføringer, stående rigg og toalett) En annen svakhet er dreneringen fra cocpit. Det går to slanger rett ned fra cocpit og rett ned i skutebunn i motorrommet. Særdeles sårbart hvis du vil ha båten på bobler om vinteren eller om du skulle få en overopphetninig i motorrommet. Forøvrig synes jeg er en av de penere båtene som ble produsert i det tidsrommet. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 2.Mars.2012 Del på Facebook Svart 2.Mars.2012 En annen svakhet er dreneringen fra cocpit. Det går to slanger rett ned fra cocpit og rett ned i skutebunn i motorrommet. Særdeles sårbart hvis ....... Dette må jo være en selvinredet båt, en rar form for selvlensende cocpit må jeg si. Tok pengene slutt, eller var det en "forglemmelse" og ikke koble slangene sammen og til en overbordkran til sjø? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.Mars.2012 Del på Facebook Svart 2.Mars.2012 Har også hatt en slik. Bare gode ord om den. Det finnes noen rehabiliterte med nye motorer, men da er prisen høy. Mitt råd vil være å finne en som ikke er muggen innvendig, og hvor forrige eier har kostet på ny seilgarderobe ognkanskje til og med rulleforseil. Så gamle motorer ville jeg ikke satt verdi på. Jeg hadde 7,5 hk volvo bensin i min, men kjørte en periode med tohatsu 8 hk utenbords, hvlke gikk vesentlig fortere. Om innenbordsen skulle svikte er det bare 5 til 10 tusen for en utenbords som vil virke helt greit. Men nye seil koster fort litt mer... Ville sjekket kjølboltene innvendig. Noen eksemplarer har veldig veldig rustne bolter. Opplevde aloen til å være en diger skute sammenlignet med maxien Sitér dette innlegget Link to post
Aegir Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Takk for tilbakemeldinger. Mtp de to svakhetene med ror og mastestøtte så er det sikkert en grei sak å montere en syrefast mastestøtte istedet for den originale . Båten jeg har fått et tilbud på har et ror av rustfritt stål, så det er nok byttet i ettertid. Hvordan kan man best sjekke om kjølboltene har alvorlig rust, eller om det kun er overflaterust? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Ror i rustfritt er standard på denne båten. Sjekk også at Delrinringen mellom midtre rorlager og roret er på plass. Hvis ikke løfter roret seg fra nedre rorlager da det flyter. Sitér dette innlegget Link to post
Aegir Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Ok, virker som det er stort ror på disse båtene i forhold til båtstørrelsen. Er det denne ringen du tenker på? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Det roret er ikke originalt. Roret til denne båten er vingeformet, hult og skummet opp. Sitér dette innlegget Link to post
Aegir Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 I følge selger er det av massivt rustfritt stål, om det er en fordel kontra det originale roret vet jeg ikke Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.