Jump to content

Dieselkvalitet


hschrde

Recommended Posts

Jeg har en mistanke om at årsaken til at Yanmaren min soter kan være dieselkvaliteten. Etter å ha renset vannutskiller, byttet finfilter, stilt ventiler og diverse arbeid så soter den mer enn i høst, ser det ut til. Motoren er virkelig lite brukt og i topp stand.

 

Hvor mye kan kvaliteten på dieselen påvirke motoren? Fylte i påska, og har en mistanke om at dette kan ha vært vannfylt, overvintret diesel... Motoren ser ut til å dra dårligere også.

 

Er det noen som har erfaring med steder i Oslofjorden med gjennomgående upåklagelig kvalitet på dieselen slik at jeg kan sjekke ut denne teorien? Eller steder som absolutt må unngås....

Link to post
Share on other sites

Oslofjorden skal jeg ikke uttale meg om, men jeg kan ikke tro at der er andre forhold enn på resten av kysten.

 

Da jeg for over 30 år siden kjørte tankbil var det mer enn en gang at jeg hadde vondt av kundene når jeg så vannperlene .....

 

Spesielt i de tilfellene hvor vi nettopp hadde hatt tankbåt ved kaien som hadde pumpet opp noen tusen tonn diesel og bensin i lagertankene som stod litt oppe i høyden bak anlegget. De lange rørlinjene mellom lagertankene og kaien fulgte nemlig fysikkens lover  -  og der samlet seg anseelige mengder med kondens. Når bensin og diesel ble pumpet opp fra kaien vasket den med seg kondensen, som havnet i lagertankene  -  og dette kjørte vi ut til kundene......

 

At vi også leverte fyringsolje 2, fyringsolje 1, solar, diesel og toppkvaliteten autodiesel til 5 forskjellige priser, men tappet fra samme tanken, det er en annen historie.

 

Konklusjon: handel med drivstoff, har som all annen handel elementer av tillit og moral.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Tankanlegget som jeg kjørte fra er nedlagt for noen år siden, men det har neppe noe med vanninnhold å gjøre, nå er hele området bebygget med attraktive boliger.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei

På Filtvedt er det tankanlegg som har bra og billig diesel.

Men, etter min erfaring er det billigste og beste å fylle direkte fra

tankbil. Gå gjerne flere sammen i båthavnen. Kombinerer du det

med fyringstanken hjemme blir det enda billigere.

(Dette har vi vært gjennom før i en annen tråd).

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Jeg har trøbbel med volvo'n min om dagen. VP 2020 ca. 19 HK. Motoren starter, men mister ofte turtallet når den blir belastet. Turtallet varierer som en jojo mellom 1000 og 2000 RPM.

Første gang dette skjedde var på vei ut fra Skudeneshavn søndag for 14 dager siden i stiv kuling rett inn i innseilingen. De som er kjent der kan vel forstå hvor festlig det var, i 2-3 m bølger rett inn. Sjøen slo over moloen ved den vestlige innseilingen til Skudenes - som en referanse.

 

Jeg mistenkte luft - det hoppet og bykset friskt utover der - gikk inn til Skudenes igjen, la til kai, kom på at det er lurt å puste litt om man ikke skal besvime - og så luftet jeg motoren skikkelig. Lot den deretter stå i spring ved brygga å gå - i gir - i en halvtimes tid for å teste at problemet ikke kom tilbake. Det gikk greit hjem til Stavanger fra Skudenes - for seil, men forrige helg var det bare tull og tøys og turtall opp og ned igjen. Det ødela ikke turen i og med at jeg bare bruker motoren 10 min ved avgang og 10 min ved tillegging, men selvfølgelig irriterende.

 

Byttet finfilteret og renset vannavskiller/grovfilter 16. mai. Det gamle finfilteret satt så hardt at jeg måtte ødelegge det for å få det løs. Noe brun guffe som hadde størknet rundt pakningen. Filteret i seg selv så ikke så værst ut - tror ikke på dieseldyr, siden jeg ikke fant noe 'brun gele' eller lignende. Kun dette størknede brune stoffet. Har glassfiber dieseltank, så tror neppe det er korrosjon heller.

 

Den dieselen jeg tømte ut av finfilteret og grovfilteret var imidlertid veldig grumsete. Dieselen rett fra tanken ser klar og fin ut, men det skal jo noe til å se grums her da.

 

Nå har jeg kjørt en test med belastning på motoren igjen. Det ser bra ut.

 

Kan det være dårlig dieselkvalitet? Kan det være 'falsk luft' (er dette et problem på dieselmotorer?). Det var en pipelyd i motoren etter at jeg hadde stanset den. Pipinga ble borte etter at jeg dro til alle muttere og bolter på trykksiden is drivstofftilførselen. Vet ikke akkurat hvilken mutter som gjorde susen.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Fint at dere bekrefter det jeg trodde - at diesel er mye forskjellig!

 

Til du med det siste innlegget - det er vel gjerne ofte sånn at mange små ting som ikke er hundre prosent i motoren på en måte slår seg sammen og skaper et eller annet problem som er vanskelig å finne. For eksempel vann i diesel, utette pakninger, soting eller feiljustert motor.

 

Husker jeg hadde en gammel Anglia som jeg ikke engang turde tenke på å mekke på motoren på... Den skranglet og gikk nede i en sort haug av olje og sand - og stoppet den så var det bare å nappe forsiktig i ledninger, slanger og annet... Lærte meg senere å fikse det meste - men denne hadde så mange småfeil som sammenlagt kunne skape trøbbel om de ble provosert!

 

Uansett, det føles godt å ha renset og sjekket alt på motoren samt å ha luftet den alene i moderat sjø på autopilot på kryss mellom Dyna og Nesoddtangen! Motoren fikk selvsagt falsk luft i det jeg la fra - så da er det bare å seile da!

 

Det beste jeg fikk ut av fire sesonger med lunefulle motorer og båter, er at jeg alltid planlegger at den kan kutte når som helst! Men nå er det godt å ha en relativt ny motor jeg kan stole på.

Link to post
Share on other sites

...At vi også leverte fyringsolje 2, fyringsolje 1, solar, diesel og toppkvaliteten autodiesel til 5 forskjellige priser, men tappet fra samme tanken, det er en annen historie.

Det var jo litt volsomt da, men bensin til biler er det ikke så forsvinnende stor forskjell på, trass i at de har ganske forskjellig navn (med samme oktan vel og merke).

All bensinen som selges i Bergensområdet, og sikkert meste parten av Hordaland, kommer fra Statoil Mongstad. Men inne på rafeneriet har hvert oljeselskap en liten tank med noen magiske dråper, og når det kommer en tankbilbil fra Shell, så blander han noen slike dråper i bensinen, og vipps, så har man Formel V, spesialutviklet i sammarbeid med Ferari teamet!  :confused:  Etter min mening må disse dråpene vere veldig magiske dersom det skal ha så stor betydning.

Link to post
Share on other sites

HH,

 

Ja, men slik er det nå engang her i denne verden....

 

De 5 kvalitetene vi kjørte fra samme tank ble gjort på den måten fordi det var rimeligere å la alle få den beste kvaliteten, fremfor å ligge med 5 forskjellige lagertanker. Han som gjorde det best var den lokale handelsmannen som konsekvent kjøpte fyringsolje 2  -  og like konsekvent solgte kun den fineste autodiesel.

 

Men rett skal være rett; hvis noen ba om svære kvanta av fyringsolje 2, da kjørte man igang blandeverket og laget en mix av 4-olje og autodiesel, men det ble ihvertfall ikke gjort for mindre enn 20.000 liter i slengen.

 

Det med de magiske dråpene i bensinen minner jo unektelig om homeopati; jo færre dråper og jo mere uttynnet de er  -  jo bedre skal de virke.  . . . .

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...