Jump to content

Installasjon av Victron BMV-712 Smart Batterimonitor

Horst

Recommended Posts

Jeg skal begynne å installere en batterimonitor. Dagens situasjon er at alle negative kabler fra tre forbruksbatterier går i en kabel (fra ett av batteriene) til en felles minusskinne (bortsett fra kjøleboks, men den skal jeg trekke til minusskinne). Batteriladeren jeg har kan lade to batterier og er tilkoblet to av forbrukbatteriene direkte på batteripolene, jeg har et spenningsrele mellom bankene som gjør at startbatteriet også mottar lading fra batterilader eller dynamo. (håper dette er forståelig)

Spørsmålet, Kan batteriladeren (og dynamo) fortsatt stå tilkoblet direkte på batteripolene eller bør jeg flytte den til forbrukssiden av "shunten"?

Enten kjøper du noe fra butikkene, ellers kan du jo bygge selv.
Skinne (skrotnisse?), bor, gjengetapp.

Er jo moro det også. :smiley:

Det eneste du må gjøre er å se på tverrsnittet.
Den blir avhengig maksimal forventet strøm, som jo varierer fra båt til båt, pluss "mye" for senere.
Men kraftig material er alltid best og tverrsnittberegningen enkelt.

:seeya:
Jørg

red: Kjell kom da på samme ideen og skriver raskere enn jeg. :jollyroger:

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Vært og kjøpt meg nye tilpassede batterikabler og BEP skinne, jeg har en eldre PulsOtronic trestegs lader tilpasset blybatteri. Det er 10 mm2 kabler til batteriene fra laderen, det har tidligere vært festet til batteripolklemmer, nå må jeg ha ringkabelsko til skinna i rett dimensjon med krympestrømpe. Denne kabeldimensjonen trenger egnet verktøy for terminering. Finnes det andre gode alternativer?

Alle kabelsko trenger egnet verktøy for å presses ordentlig.
Alternativene kalles enten "ordentlig håndverk av noen som kan" eller "fusk".

Anbefalingen er å kjøpe eget, eller å låne ordentlig verktøy når det snakk om bare engangs gjerning.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Joerg Becker skrev for 9 timer siden:

Alle kabelsko trenger egnet verktøy for å presses ordentlig.
Alternativene kalles enten "ordentlig håndverk av noen som kan" eller "fusk".

Anbefalingen er å kjøpe eget, eller å låne ordentlig verktøy når det snakk om bare engangs gjerning.

Jørg

Det ante meg så jeg gikk og kjøpte brukbart verktøy, verktøy er kjekt å ha uansett. 

Like greit å gjøre det skikkelig når man først er i gang.

Redigert av Horst (see edit history)

Takk, hjelper med gode råd her inne. Jobben er i utgangspunktet såre enkel, men det tar tid og gjøre skikkelig arbeid. Installasjonen var veldig enkel, men trekking av kabler og opprydding av gammel morro er tidkrevende. Nå har jeg fått merket alt og ikke minst har jeg mye mer kompetanse på eget anlegg i min båt.

I tillegg er det en åpenbaring med batterimonitor, etter diverse testing har jeg tilnærmet full kontroll på strømforbrukerne ombord. Lurer på hvorfor jeg ille gjorde dette tidligere.... genialt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...