Horst Startet 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2018 Jeg skal begynne å installere en batterimonitor. Dagens situasjon er at alle negative kabler fra tre forbruksbatterier går i en kabel (fra ett av batteriene) til en felles minusskinne (bortsett fra kjøleboks, men den skal jeg trekke til minusskinne). Batteriladeren jeg har kan lade to batterier og er tilkoblet to av forbrukbatteriene direkte på batteripolene, jeg har et spenningsrele mellom bankene som gjør at startbatteriet også mottar lading fra batterilader eller dynamo. (håper dette er forståelig) Spørsmålet, Kan batteriladeren (og dynamo) fortsatt stå tilkoblet direkte på batteripolene eller bør jeg flytte den til forbrukssiden av "shunten"? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Svaret er enkelt. Alt minus fra forbruksbatteriene på en side (og bare det), alle andre kabel slutter på andre side av shunten. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Horst Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Da her jeg en liten jobb å gjøre, men greit å få ryddet opp. Har noen anbefalinger til samleskinne jeg kan benytte på andre siden av shunten? (Batterilader, dynamo, solcelle, forbruk, kjøleaggregat og shunt; ca 6 tilkoblingspunkter) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Finnes hos alle båtutstyr forretninger, men de koster vel en del. Ønsker du å gjøre noe selv så kan du kjøpe deg en kopperskinne på eBay. Mye billigere ? https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=copper+bar&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xcopper+flat+bar.TRS0&_nkw=copper+flat+bar&_sacat=0 Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 (redigert) Enten kjøper du noe fra butikkene, ellers kan du jo bygge selv. Skinne (skrotnisse?), bor, gjengetapp. Er jo moro det også. Det eneste du må gjøre er å se på tverrsnittet. Den blir avhengig maksimal forventet strøm, som jo varierer fra båt til båt, pluss "mye" for senere. Men kraftig material er alltid best og tverrsnittberegningen enkelt. Jørg red: Kjell kom da på samme ideen og skriver raskere enn jeg. Redigert 16.Mai.2018 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Horst Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Vært og kjøpt meg nye tilpassede batterikabler og BEP skinne, jeg har en eldre PulsOtronic trestegs lader tilpasset blybatteri. Det er 10 mm2 kabler til batteriene fra laderen, det har tidligere vært festet til batteripolklemmer, nå må jeg ha ringkabelsko til skinna i rett dimensjon med krympestrømpe. Denne kabeldimensjonen trenger egnet verktøy for terminering. Finnes det andre gode alternativer? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Alle kabelsko trenger egnet verktøy for å presses ordentlig. Alternativene kalles enten "ordentlig håndverk av noen som kan" eller "fusk". Anbefalingen er å kjøpe eget, eller å låne ordentlig verktøy når det snakk om bare engangs gjerning. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Horst Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 (redigert) Joerg Becker skrev for 9 timer siden: Alle kabelsko trenger egnet verktøy for å presses ordentlig. Alternativene kalles enten "ordentlig håndverk av noen som kan" eller "fusk". Anbefalingen er å kjøpe eget, eller å låne ordentlig verktøy når det snakk om bare engangs gjerning. Jørg Det ante meg så jeg gikk og kjøpte brukbart verktøy, verktøy er kjekt å ha uansett. Like greit å gjøre det skikkelig når man først er i gang. Redigert 18.Mai.2018 av Horst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Horst Svart 19.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2018 Ferdig, passet rett i hullet der det gamle voltmeteret satt ?? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2018 Ja men så bra, da fikk du det til. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Horst Svart 19.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2018 Takk, hjelper med gode råd her inne. Jobben er i utgangspunktet såre enkel, men det tar tid og gjøre skikkelig arbeid. Installasjonen var veldig enkel, men trekking av kabler og opprydding av gammel morro er tidkrevende. Nå har jeg fått merket alt og ikke minst har jeg mye mer kompetanse på eget anlegg i min båt. I tillegg er det en åpenbaring med batterimonitor, etter diverse testing har jeg tilnærmet full kontroll på strømforbrukerne ombord. Lurer på hvorfor jeg ille gjorde dette tidligere.... genialt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2018 Det er sant. En ordentlig monitor hjelper mye, både for batteriene og ved å bedømme systemet. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Horst Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 I dag fikk jeg sjekket hvor mye ampere dynamo leverer gjennom shunten, jeg fikk montert en 100A dynamo. Batteimonitoren viser å at dynamoen kun leverer ca 35A, er dette normalt? Jeg har 330Ah blybatterier som var så å si fulladet da jeg testet dette. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 20.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 Ikke lett å få mye strøm inn i fulle batterier. Det er nok bedre å teste igjen når du har brukt 40-50 prosent av kapasiteten til batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 tilplan skrev for 10 timer siden: Ikke lett å få mye strøm inn i fulle batterier. Det er nok bedre å teste igjen når du har brukt 40-50 prosent av kapasiteten til batteriene. Takk, jeg ser nå at spørsmålet var ganske dumt... Nesten på nivå med hvordan få mer vann i en full bøtte ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.