Jump to content

Flipper 630 DC Med Yamaha 200 hk hpdi V-Max Bytte propell

Roy Johansen

Recommended Posts

Jeg skal bytte propell men trenger litt hjelp til valg av dimensjon. Jeg har en Flipper 630 DC 21fot daycruiser med en 200 hk  Yamaha Hpdi V-Max 2006 mod. Den gamle propellen har blitt borte så får defor ikke sjekket dimensjonen som sto på fra tidligere. Er det noen som har samme båt/motor evt andre som vet hvilken dimensjon jeg trenger?  På forhånd takk.

Redigert av Roy Johansen (see edit history)

Prøv å søk opp Yamaha Kjørefakta på nett  , der kan du finne slik info.   

Jeg fant en her fra 2004, og der har de testet med 200HPDI på en Yamarin 6420, propell 13 3/8 x 21M - SS

Fart 47 knop / 5400 rpm , 1,54 l/nm

Vil tro flipperen ikke blir så veldig langt unna denne i dimensjoner og vekt etc.  

Med fartspotensiale på over 45 knop så ville jeg gått for stål, samt holdt meg rundt 21" i stigning.   

Her er det sikkert noe som passer:   
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=59229678

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 25 minutter siden:

Jeg fant en her fra 2004, og der har de testet med 200HPDI på en Yamarin 6420, propell 13 3/8 x 21M - SS

Vil tro flipperen ikke blir så veldig langt unna denne i dimensjoner og vekt etc.  

Med fartspotensiale på over 45 knop så ville jeg gått for stål, samt holdt meg rundt 21" i stigning.   

ivar skrev 26 minutter siden:

Takker for raskt svar :) skal sjekke litt rundt nå som jeg har størrelsen på propell :)

Det er jo en pekepinn/utgangspunkt men ikke fasit.  Kan være stor forskjell på propeller med samme oppgitte dimensjon , men med forskjellige utforminger og egenskaper.    Noen er feks best på toppfart og andre bedre i marsjfart.   

Endel av propellene som er i salg nå er litt større i diameter (14"-14.5")  enn den som er nevnt over , noe som vil gi bedre grep i vannet men også kan trekke ned turtallet litt på topp.   Jeg ville lagt meg tett opp til 5500 som topp turtall 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=119729219

Jeg tror denne propellen ville passet bra. Turbo-propeller er eid av Yamaha, og er mer eller mindre like Yamahas egne. Regner med at det bare er å bestille orginale skiver/propellmutter hvis du ikke har det. I listen ivar linket til var det en 22" av samme type - men jeg er enig med ivar at det er best å unngå for mye pitch/tung propell. Med 21" tror jeg du får en grei propell som motoren klarer å dra uanstrengt.

Redigert av Solseng (see edit history)

Ja, valg av propell er nesten en liten vitenskap i seg selv. Det er nesten umulig å forutsi eksakt hvordan en bestemt propell vil oppføre seg i detalj i en gitt situasjon (båt/motor-kombo). Dessuten er det et subjektivt aspekt også. Hvordan man bruker, laster og kjører båten.

Jeg har for tiden 3 stk. stålpropeller som jeg kan veksle på. Dette er verdifullt. Det gir en god baseline for å sirkle inn de egenskapene og den ytelsen man er på jakt etter. En stålpropell koster selvsagt litt, men hvis man tenker litt over det: Man har gjerne motorer til 100K og oppover, og hvis en propell til 2-3K brukt eller 4-10K ny kan gi merkbar forbedret ytelse, så er det kanskje verdt å teste/prøve?

Det viktigste er å skaffe seg en baseline. I dette tilfellet er gamlepropellen borte og man vet ikke noenting om hvordan motoren drev båten tidligere. Det samme var tilfelle i denne tråden for en liten tid tilbake.

Vi vet heller ikke hvordan det gikk med propell, så da er vi vel omtrent på startstreken. Basert på Grønngylts erfaringer, er det mulig å hente ganske bra fart med optimal propell/setup. Det kommer litt an på hvor villig man er til å fintune oppsettet.

Redigert av Solseng (see edit history)
Solseng skrev for 13 timer siden:

Ja, valg av propell er nesten en liten vitenskap i seg selv. Det er nesten umulig å forutsi eksakt hvordan en bestemt propell vil oppføre seg i detalj i en gitt situasjon (båt/motor-kombo). Dessuten er det et subjektivt aspekt også. Hvordan man bruker, laster og kjører båten.

Jeg har for tiden 3 stk. stålpropeller som jeg kan veksle på. Dette er verdifullt. Det gir en god baseline for å sirkle inn de egenskapene og den ytelsen man er på jakt etter. En stålpropell koster selvsagt litt, men hvis man tenker litt over det: Man har gjerne motorer til 100K og oppover, og hvis en propell til 2-3K brukt eller 4-10K ny kan gi merkbar forbedret ytelse, så er det kanskje verdt å teste/prøve?

Det viktigste er å skaffe seg en baseline. I dette tilfellet er gamlepropellen borte og man vet ikke noenting om hvordan motoren drev båten tidligere. Det samme var tilfelle i denne tråden for en liten tid tilbake.

Vi vet heller ikke hvordan det gikk med propell, så da er vi vel omtrent på startstreken. Basert på Grønngylts erfaringer, er det mulig å hente ganske bra fart med optimal propell/setup. Det kommer litt an på hvor villig man er til å fintune oppsettet.

Hei takker for svar ? hadde tenkt og gå før turbo 21 propellen på Finn.no men den var solgt ?vet du hvem Som selger disse i Norge ?

TruTor skrev for 12 timer siden:

Hei, 

Jeg hadde en slik Flipper med en Verado 135 på. På denne satte jeg på en Mercury Enertia 18p på denne. Etter mitt skjønn en fantastisk propell til denne båten, men du må nok opp litt i pitch! Husker du litt hva slags turtall og fart du hadde maks på forrige propell? 

Hei nei dessverre kjøpte båten i fjord fikk bare prøvd noen timer før den ble ødelagt kan som sakt ikke finne propellen så jeg er på bar bakke fikk båten opp i 48 knop.

Solseng skrev 42 minutter siden:

Hei. Her til lands er det Winrace Propellers som fører Turbo.

http://www.winracepropellers.no/

Kanskje har de på lager. Hvis ikke kan det være litt leveringstid. Har hørt rykter om at både Yamaha/Turbo og Mercury ligger litt bakpå i produksjonen av enkelte propeller.

Takk skal sjekke om den er på lager ? ser det ligger en propell på Finn med de samme målene som turbo modellen kan den være noe for oppsettet mitt ? Finn kode 120101829

Den kan nok funke greit. Prisen var ingenting å si på, så om den ikke er helt optimal så kan du ha den som reservepropell om du finner noe bedre

ivar skrev for 5 timer siden:

Den kan nok funke greit. Prisen var ingenting å si på, så om den ikke er helt optimal så kan du ha den som reservepropell om du finner noe bedre

Takker da ble det denne propellen på Finn ?dere skal få oppdatering av status når båten er på vannet ?takk for all god hjelp??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...