Jump to content

Skibsplast 660 med Mercruiser 2,8 distronic, vanskelig å få i plan


Kårkællen

Recommended Posts

Ohhhh, Hva skal man si ?  holder på med samme problemstilling. Tips ?  Sjekk lagringen på turbo, Sjekk at utløpet på turboen ikke er kokset igjen, Sjekk for luftlekasje om turbo funker som den skal . 

Siden denne maskinen har elektronisk røykreduksjon kan flere ting til at du f eks ikke ser mengder mes sort røyk. 

Videre, Wastegate kan være et problem. Men aller først ?  Lån et Rida tool og les ut elektronikken, Hvis ikke den har noen feilkoder lagret, Sjekk ladetrykk med et manometer . 

Har selv sjekket alt over untatt ladetrykk, Pumpe og dyser testet i benk og funnet ok .. Skal ha med meg en godt erfaren Mercrusier mekaniker på prøvetur i neste uke... 

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post
freelander2002 skrev for 1 time siden:

Ohhhh, Hva skal man si ?  holder på med samme problemstilling. Tips ?  Sjekk lagringen på turbo, Sjekk at utløpet på turboen ikke er kokset igjen, Sjekk for luftlekasje om turbo funker som den skal . 

Siden denne maskinen har elektronisk røykreduksjon kan flere ting til at du f eks ikke ser mengder mes sort røyk. 

Videre, Wastegate kan være et problem. Men aller først ?  Lån et Rida tool og les ut elektronikken, Hvis ikke den har noen feilkoder lagret, Sjekk ladetrykk med et manometer . 

Har selv sjekket alt over untatt ladetrykk, Pumpe og dyser testet i benk og funnet ok .. Skal ha med meg en godt erfaren Mercrusier mekaniker på prøvetur i neste uke... 

Interessant. Håper du kan fortelle hvordan det går.

Link to post
Kårkællen skrev 7 minutter siden:

Det er satt inn en annen turtalls måler enn orginal. Den viser 2500 omd. på fuldt turtall, men tror ikke dette er riktig da båten gjør ca 30 knop når jeg får den opp i plan.

 

Hmmm, Merc D-2,8 er vel 200hk diesel. I følge Skibsplast gjør 660 med 1,7en  godt og vel 30 knop. Så det er nok noe med motoren ja.

Link to post
ivar skrev for 15 timer siden:

mener å ha hørt at treg wastegate ikke er uvanlig på mercruiser  - men det gjalt kanskje først og fremst 1,7 literen..? 

 

Har vært noen som har hatt problemer med wastegaten på QSD 2.8 , som at selve ventiltallerkenen har knekt, eller at den har hengt seg opp i åpen/halv åpen stilling, Men på D-tronic 165/ IL4 utgavne har jeg ikke funnet noe info på nett om dette, kun en ufulstendig tråd på et amerikansk forum hvoe en spør om wastegate ventilen kan repareres 

 

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post
freelander2002 skrev On 30.5.2018 at 20.57:

Fasiten her var  turbo som "lagger" altså sliter med å spinne opp i  turtall, ny bytteturbo er bestillt 

 

Sjekket t

 

freelander2002 skrev for 5 timer siden:

Har du kommet noe videre ?  

Turbotrykk kommer noe seint iflg servicemann fra Båt Holm Halden. De anbefaler å montere effektboks fremfor å bytte turbo med ukjent resultat,  Satte på mindre propell. og det hjalp en god del. Båten gjør fremdeles over 30 kn. så det er greit for meg. Skal undersøke hvor mye en effektboks koster til uka.

Solseng skrev On 16.5.2018 at 21.20:

Kan være feil propell også. Men ja: Alltid greit å eleminere motorfeil.

 

Link to post

Effektboks er vel en justering av dieselmengde. At effektboksen gir mer diesel. mer diesel=høyere temperatur hvis ikke turbo leverer nok luft til at alt brenner opp.  Jeg ville heller byttet turbo :-) Har ikke Mercruiser noen tabeller som sier hva trykket skal være ved hvilket turtall på den motoren?

 

 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Kårkællen skrev On 23.5.2018 at 8.10:

Nei, men har sjekket turtall og måleren viser feil. Motoren går opp på 3800 omd. uten belastning. Med 2 bak  stopper det på ca 2800.

 

 

Kan det ikke hende den viser riktig? Klarer 3800 i fri uten belastning, men bare 2800 med belastning.. for tung propell som gjør at den stopper der, eller noe feil med motor som gjør at den stopper der så klart.

 

burde jo klare opp mot 40 knop sikkert. Min 655 klarer 36-37 knop med 140 hk. Planer med 8 personer i båten..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
  • 2 uker senere...
Kårkællen skrev On 3.6.2018 at 19.37:

Sjekket t

 

Turbotrykk kommer noe seint iflg servicemann fra Båt Holm Halden. De anbefaler å montere effektboks fremfor å bytte turbo med ukjent resultat,  Satte på mindre propell. og det hjalp en god del. Båten gjør fremdeles over 30 kn. så det er greit for meg. Skal undersøke hvor mye en effektboks koster til uka.

 

Har du fått prøvd ny turbo ?

Link to post

Du har altså kjøpt en båt som antageligvis har en motorfeil. Du må ha en korrekt turteller og korrekt turbotrykk for å kunne si noe om hva feilen er. Hvis båt-holm tar ansvar for evt følgeskader kan de gjerne prøve en effektboks for å teste men du risikerer motorhavari hvis det er noe feil, for eksempel med en injektor. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...