Kårkællen Startet 16.Mai.2018 Del på Facebook Startet 16.Mai.2018 Har en Skibsplast 660 2002 mod med mercuiser 2,8 distronic, som jeg kjøpte forrige år Lurer på om noe er galt da det er vanskelig å få den opp i plan, selv med bare en i baksetet. Er det noen med erfaring her? Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 16.Mai.2018 Del på Facebook Svart 16.Mai.2018 Ohhhh, Hva skal man si ? holder på med samme problemstilling. Tips ? Sjekk lagringen på turbo, Sjekk at utløpet på turboen ikke er kokset igjen, Sjekk for luftlekasje om turbo funker som den skal . Siden denne maskinen har elektronisk røykreduksjon kan flere ting til at du f eks ikke ser mengder mes sort røyk. Videre, Wastegate kan være et problem. Men aller først ? Lån et Rida tool og les ut elektronikken, Hvis ikke den har noen feilkoder lagret, Sjekk ladetrykk med et manometer . Har selv sjekket alt over untatt ladetrykk, Pumpe og dyser testet i benk og funnet ok .. Skal ha med meg en godt erfaren Mercrusier mekaniker på prøvetur i neste uke... Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Solseng Svart 16.Mai.2018 Del på Facebook Svart 16.Mai.2018 Kan være feil propell også. Men ja: Alltid greit å eleminere motorfeil. Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 16.Mai.2018 Del på Facebook Svart 16.Mai.2018 Første bud, sjekk om du har det turtallet du skal ha, ikke for høyt(for lett propell) ikke for lavt(for tung propell eller feil med motor) Sitér dette innlegget Link to post
Kårkællen Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2018 Det er satt inn en annen turtalls måler enn orginal. Den viser 2500 omd. på fuldt turtall, men tror ikke dette er riktig da båten gjør ca 30 knop når jeg får den opp i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Kårkællen Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2018 freelander2002 skrev for 1 time siden: Ohhhh, Hva skal man si ? holder på med samme problemstilling. Tips ? Sjekk lagringen på turbo, Sjekk at utløpet på turboen ikke er kokset igjen, Sjekk for luftlekasje om turbo funker som den skal . Siden denne maskinen har elektronisk røykreduksjon kan flere ting til at du f eks ikke ser mengder mes sort røyk. Videre, Wastegate kan være et problem. Men aller først ? Lån et Rida tool og les ut elektronikken, Hvis ikke den har noen feilkoder lagret, Sjekk ladetrykk med et manometer . Har selv sjekket alt over untatt ladetrykk, Pumpe og dyser testet i benk og funnet ok .. Skal ha med meg en godt erfaren Mercrusier mekaniker på prøvetur i neste uke... Interessant. Håper du kan fortelle hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 16.Mai.2018 Del på Facebook Svart 16.Mai.2018 Kårkællen skrev 7 minutter siden: Det er satt inn en annen turtalls måler enn orginal. Den viser 2500 omd. på fuldt turtall, men tror ikke dette er riktig da båten gjør ca 30 knop når jeg får den opp i plan. Hmmm, Merc D-2,8 er vel 200hk diesel. I følge Skibsplast gjør 660 med 1,7en godt og vel 30 knop. Så det er nok noe med motoren ja. Sitér dette innlegget Link to post
Kårkællen Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2018 165 hk Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 16.Mai.2018 Del på Facebook Svart 16.Mai.2018 Hmmm, hvis propellen er/ser uskadet ut; ville jeg nok tenkt at det er noe med motor som lugger. Sitér dette innlegget Link to post
Kårkællen Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2018 Magefølelsen sier at det er noe tull med motor eller motorstyring. Propell er ikke skadet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Mai.2018 Del på Facebook Svart 16.Mai.2018 mener å ha hørt at treg wastegate ikke er uvanlig på mercruiser - men det gjalt kanskje først og fremst 1,7 literen..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
freelander2002 Svart 17.Mai.2018 Del på Facebook Svart 17.Mai.2018 ivar skrev for 15 timer siden: mener å ha hørt at treg wastegate ikke er uvanlig på mercruiser - men det gjalt kanskje først og fremst 1,7 literen..? Har vært noen som har hatt problemer med wastegaten på QSD 2.8 , som at selve ventiltallerkenen har knekt, eller at den har hengt seg opp i åpen/halv åpen stilling, Men på D-tronic 165/ IL4 utgavne har jeg ikke funnet noe info på nett om dette, kun en ufulstendig tråd på et amerikansk forum hvoe en spør om wastegate ventilen kan repareres Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
freelander2002 Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Har du funnet ut noe ? Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Kårkællen Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Nei, men har sjekket turtall og måleren viser feil. Motoren går opp på 3800 omd. uten belastning. Med 2 bak stopper det på ca 2800. Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 30.Mai.2018 Del på Facebook Svart 30.Mai.2018 Fasiten her var turbo som "lagger" altså sliter med å spinne opp i turtall, ny bytteturbo er bestillt Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
freelander2002 Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Har du kommet noe videre ? Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Kårkællen Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 freelander2002 skrev On 30.5.2018 at 20.57: Fasiten her var turbo som "lagger" altså sliter med å spinne opp i turtall, ny bytteturbo er bestillt Sjekket t freelander2002 skrev for 5 timer siden: Har du kommet noe videre ? Turbotrykk kommer noe seint iflg servicemann fra Båt Holm Halden. De anbefaler å montere effektboks fremfor å bytte turbo med ukjent resultat, Satte på mindre propell. og det hjalp en god del. Båten gjør fremdeles over 30 kn. så det er greit for meg. Skal undersøke hvor mye en effektboks koster til uka. Solseng skrev On 16.5.2018 at 21.20: Kan være feil propell også. Men ja: Alltid greit å eleminere motorfeil. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Effektboks er vel en justering av dieselmengde. At effektboksen gir mer diesel. mer diesel=høyere temperatur hvis ikke turbo leverer nok luft til at alt brenner opp. Jeg ville heller byttet turbo :-) Har ikke Mercruiser noen tabeller som sier hva trykket skal være ved hvilket turtall på den motoren? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
glalaks Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Kårkællen skrev On 23.5.2018 at 8.10: Nei, men har sjekket turtall og måleren viser feil. Motoren går opp på 3800 omd. uten belastning. Med 2 bak stopper det på ca 2800. Kan det ikke hende den viser riktig? Klarer 3800 i fri uten belastning, men bare 2800 med belastning.. for tung propell som gjør at den stopper der, eller noe feil med motor som gjør at den stopper der så klart. burde jo klare opp mot 40 knop sikkert. Min 655 klarer 36-37 knop med 140 hk. Planer med 8 personer i båten.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Kårkællen Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Kårkællen skrev On 3.6.2018 at 19.37: Sjekket t Turbotrykk kommer noe seint iflg servicemann fra Båt Holm Halden. De anbefaler å montere effektboks fremfor å bytte turbo med ukjent resultat, Satte på mindre propell. og det hjalp en god del. Båten gjør fremdeles over 30 kn. så det er greit for meg. Skal undersøke hvor mye en effektboks koster til uka. Har du fått prøvd ny turbo ? Sitér dette innlegget Link to post
Kårkællen Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 (redigert) freelander2002 skrev On 30.5.2018 at 20.57: Fasiten her var turbo som "lagger" altså sliter med å spinne opp i turtall, ny bytteturbo er bestillt Har du fått prøvd ny turbo ? Redigert 16.Juni.2018 av Kårkællen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Har motoren virket ordentlig mens du har hatt den? Sitér dette innlegget Link to post
Kårkællen Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2018 (redigert) Medlem 10 innlegg Rapportér innlegget Svart Akkurat nå Litt vanskelig å si. Vi kjøpte båten i fjor sommer og den første tiden var det bare kona og jeg som brukte den, og med to i båten fungerer den ok. Redigert 19.Juni.2018 av Kårkællen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Juni.2018 Del på Facebook Svart 19.Juni.2018 Du har altså kjøpt en båt som antageligvis har en motorfeil. Du må ha en korrekt turteller og korrekt turbotrykk for å kunne si noe om hva feilen er. Hvis båt-holm tar ansvar for evt følgeskader kan de gjerne prøve en effektboks for å teste men du risikerer motorhavari hvis det er noe feil, for eksempel med en injektor. Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 21.Juni.2018 Del på Facebook Svart 21.Juni.2018 Kårkællen skrev On 16.6.2018 at 9.32: Har du fått prøvd ny turbo ? Ny turbo monteres i dag og skal rapportere så raskt prøveturen er unnagjort :) Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.