Jump to content

Skibsplast 660 med Mercruiser 2,8 distronic, vanskelig å få i plan


Kårkællen

Recommended Posts

Da er ny turbo montert og det har hjulpet en god del...  Det som gjennnstår nå er å finne ut hvorfor jeg har en sløv motor opp til ca 1800 når turbo setter inn. På 1800 rpm sparker turboen båten ut av sjøen og opp i plan på et blunk. Men jeg har fortsatt max rpm 3200-3300 på WOT.

Mulige syndere er som følger:

- Dårlig fødepumpe

- Begrensning i drivstoff tilførselen. 

- Feil i ecu

Redigert av freelander2002 (see edit history)

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post

Jeg får spørre igjen, hvilket turbotrykk har du? Er Waste gate ventilen riktig grunninnstilt? Høres ut som slapp Waste gate eller røykbegrenser som ikke virker, altså begrenser for tidlig. Kan være dieseltilførsel også, sjekk at det kommer rikelig i retur med en klar slange når motoren belastes.

Link to post
DieselDahl skrev for 2 timer siden:

Jeg får spørre igjen, hvilket turbotrykk har du? Er Waste gate ventilen riktig grunninnstilt? Høres ut som slapp Waste gate eller røykbegrenser som ikke virker, altså begrenser for tidlig. Kan være dieseltilførsel også, sjekk at det kommer rikelig i retur med en klar slange når motoren belastes.

 

Wastegate...  Fungerer, er den åpen skal stålslangen fra wastegaten til eksosbendet blir rimelig varm, det blir den ikke. 

Røykbegrenser... I følge  prinsipp for røybegrensning på denne motoren er det MAPT sensor som gir dette signalet, Har en liggend, skal prøve og bytte denne , men tviler på det hjelper da ¨bytte har vært prøvd før. 

 

Har hatt med meg en dyktig mercruiser mekaniker men lang erfaring på D-tronic motorer og han heller mot fødepumpe eller feil i ECU ...  Blir ny prøveturmed seperat tank først, men har blåst i både tur og retur slangene og de virker åpne, lett å blåse tilbake til tanken.....

 

Turbotrykk tviler jeg på er problet nå, da kraften kommer momentant når den begynner å lade på rundt 1800 rpm...  

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post

Jeg vet ikke hvordan det er gjort på denne motoren men ofte er det manifoldtrykket som går til klokka på Waste gaten og ofte er dette trykket igjen styrt av en solenoidventil. Noen Waste gater styres av eksostrykket, andre opererer vha vakuum fra en liten pumpe. Uansett må stanga fra Waste gate klokka til spjeldet ha riktig grunninnstilling, ellers blåser trykket ut når den skal være stengt på lavt turtall. Hvis du får lest av manifoldtrykk på instrumentpanelet og dette stemmer med faktisk trykk går det an å si noe mer.

Link to post

Wastegaten er av denne typen (p)

 

 

qsd1.jpg

 

 

cmd2.8.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Bygger trykk på 1800 rpm skriver du. Det virker ikke riktig, derfor mistenker jeg at wastegate lekker. Når motoren kommer opp på turtall skal jo ventilen åpne og slippe eksostrykket forbi turbinen, så da kan den godt lekke.

Men at båten ikke går fortere skyldes noe annet. Har den gått fortere før? Går det diesel i retur ved fullast?

Link to post
DieselDahl skrev 22 minutter siden:

Bygger trykk på 1800 rpm skriver du. Det virker ikke riktig, derfor mistenker jeg at wastegate lekker. Når motoren kommer opp på turtall skal jo ventilen åpne og slippe eksostrykket forbi turbinen, så da kan den godt lekke.

Men at båten ikke går fortere skyldes noe annet. Har den gått fortere før? Går det diesel i retur ved fullast?

 

Alt som det skal være nå DieselDahl :) Og i følge  boka skal boosten komme på 1800 ish omdreininger. Men i mitt tilfeller var det nok feil i MAPT sensor som ga for lite suppe opp til 1800 prm ....  Men skal koble på laptop i løpet av uka og logge parametere under akselerasjon. Kommer en kar med software og rett kabel...

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post
  • 8 måneder senere...
freelander2002 skrev On 25.6.2018 at 21.33:

 

Alt som det skal være nå DieselDahl :) Og i følge  boka skal boosten komme på 1800 ish omdreininger. Men i mitt tilfeller var det nok feil i MAPT sensor som ga for lite suppe opp til 1800 prm ....  Men skal koble på laptop i løpet av uka og logge parametere under akselerasjon. Kommer en kar med software og rett kabel...

Fikk du noe ut av laptopen ?

Link to post
  • 3 år senere...

Har nylig kjøpt en tilsvarende båt (Skibsplast 660) med samme motor (Mercruiser 2.8 D-tronic 165 hk), og opplever lignende problem med å bruke lang tid opp i plan, særlig med last, mens toppfart er OK. Mistenker feil propell og / eller problem med turbo. Topper ut på ca. 3500 omdreininger, ser at den helst skal kunne komme opp på 3800.

 

Hva er original / anbefalt propell på denne?

 

Hvordan kan jeg evt. sjekke wastegate? Ser enkelte har hatt problemer med denne.

 

Takk for svar!

Link to post
freelander2002 skrev On 25.6.2018 at 21.33:

 

Alt som det skal være nå DieselDahl :) Og i følge  boka skal boosten komme på 1800 ish omdreininger. Men i mitt tilfeller var det nok feil i MAPT sensor som ga for lite suppe opp til 1800 prm ....  Men skal koble på laptop i løpet av uka og logge parametere under akselerasjon. Kommer en kar med software og rett kabel...

Har nylig kjøpt en tilsvarende båt (Skibsplast 660) med samme motor (Mercruiser 2.8 D-tronic 165 hk), og opplever lignende problem med å bruke lang tid opp i plan, særlig med last, mens toppfart er OK. Mistenker feil propell og / eller problem med turbo. Topper ut på ca. 3500 omdreininger, ser at den helst skal kunne komme opp på 3800.

 

Hva er original / anbefalt propell på denne?

 

Hvordan kan jeg evt. sjekke wastegate? Ser enkelte har hatt problemer med denne.

 

Takk for svar!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...