freelander2002 Svart 23.Juni.2018 Del på Facebook Svart 23.Juni.2018 (redigert) Da er ny turbo montert og det har hjulpet en god del... Det som gjennnstår nå er å finne ut hvorfor jeg har en sløv motor opp til ca 1800 når turbo setter inn. På 1800 rpm sparker turboen båten ut av sjøen og opp i plan på et blunk. Men jeg har fortsatt max rpm 3200-3300 på WOT. Mulige syndere er som følger: - Dårlig fødepumpe - Begrensning i drivstoff tilførselen. - Feil i ecu Redigert 23.Juni.2018 av freelander2002 (see edit history) Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
DieselDahl Svart 23.Juni.2018 Del på Facebook Svart 23.Juni.2018 Jeg får spørre igjen, hvilket turbotrykk har du? Er Waste gate ventilen riktig grunninnstilt? Høres ut som slapp Waste gate eller røykbegrenser som ikke virker, altså begrenser for tidlig. Kan være dieseltilførsel også, sjekk at det kommer rikelig i retur med en klar slange når motoren belastes. Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 23.Juni.2018 Del på Facebook Svart 23.Juni.2018 DieselDahl skrev for 2 timer siden: Jeg får spørre igjen, hvilket turbotrykk har du? Er Waste gate ventilen riktig grunninnstilt? Høres ut som slapp Waste gate eller røykbegrenser som ikke virker, altså begrenser for tidlig. Kan være dieseltilførsel også, sjekk at det kommer rikelig i retur med en klar slange når motoren belastes. Wastegate... Fungerer, er den åpen skal stålslangen fra wastegaten til eksosbendet blir rimelig varm, det blir den ikke. Røykbegrenser... I følge prinsipp for røybegrensning på denne motoren er det MAPT sensor som gir dette signalet, Har en liggend, skal prøve og bytte denne , men tviler på det hjelper da ¨bytte har vært prøvd før. Har hatt med meg en dyktig mercruiser mekaniker men lang erfaring på D-tronic motorer og han heller mot fødepumpe eller feil i ECU ... Blir ny prøveturmed seperat tank først, men har blåst i både tur og retur slangene og de virker åpne, lett å blåse tilbake til tanken..... Turbotrykk tviler jeg på er problet nå, da kraften kommer momentant når den begynner å lade på rundt 1800 rpm... Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
DieselDahl Svart 23.Juni.2018 Del på Facebook Svart 23.Juni.2018 Jeg vet ikke hvordan det er gjort på denne motoren men ofte er det manifoldtrykket som går til klokka på Waste gaten og ofte er dette trykket igjen styrt av en solenoidventil. Noen Waste gater styres av eksostrykket, andre opererer vha vakuum fra en liten pumpe. Uansett må stanga fra Waste gate klokka til spjeldet ha riktig grunninnstilling, ellers blåser trykket ut når den skal være stengt på lavt turtall. Hvis du får lest av manifoldtrykk på instrumentpanelet og dette stemmer med faktisk trykk går det an å si noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 23.Juni.2018 Del på Facebook Svart 23.Juni.2018 (redigert) Denne motoren har seperat wategate... ingen arm å justere,,, men skal sjekke trykket lell, Redigert 23.Juni.2018 av freelander2002 (see edit history) Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Teerex Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 (redigert) Wastegaten er av denne typen (p) Redigert 24.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
freelander2002 Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 Intet gæli med turbotrykk eller diesel .... Byttet MAPT sensor og alt ser bra ut . 3600 rpm på WOT og 32 knop på GPS'n :) Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
DieselDahl Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 Bygger trykk på 1800 rpm skriver du. Det virker ikke riktig, derfor mistenker jeg at wastegate lekker. Når motoren kommer opp på turtall skal jo ventilen åpne og slippe eksostrykket forbi turbinen, så da kan den godt lekke. Men at båten ikke går fortere skyldes noe annet. Har den gått fortere før? Går det diesel i retur ved fullast? Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 DieselDahl skrev 22 minutter siden: Bygger trykk på 1800 rpm skriver du. Det virker ikke riktig, derfor mistenker jeg at wastegate lekker. Når motoren kommer opp på turtall skal jo ventilen åpne og slippe eksostrykket forbi turbinen, så da kan den godt lekke. Men at båten ikke går fortere skyldes noe annet. Har den gått fortere før? Går det diesel i retur ved fullast? Alt som det skal være nå DieselDahl :) Og i følge boka skal boosten komme på 1800 ish omdreininger. Men i mitt tilfeller var det nok feil i MAPT sensor som ga for lite suppe opp til 1800 prm .... Men skal koble på laptop i løpet av uka og logge parametere under akselerasjon. Kommer en kar med software og rett kabel... Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Kårkællen Svart 16.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2019 freelander2002 skrev On 25.6.2018 at 21.33: Alt som det skal være nå DieselDahl :) Og i følge boka skal boosten komme på 1800 ish omdreininger. Men i mitt tilfeller var det nok feil i MAPT sensor som ga for lite suppe opp til 1800 prm .... Men skal koble på laptop i løpet av uka og logge parametere under akselerasjon. Kommer en kar med software og rett kabel... Fikk du noe ut av laptopen ? Sitér dette innlegget Link to post
Skippy660 Svart 10.Juli.2022 Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 Har nylig kjøpt en tilsvarende båt (Skibsplast 660) med samme motor (Mercruiser 2.8 D-tronic 165 hk), og opplever lignende problem med å bruke lang tid opp i plan, særlig med last, mens toppfart er OK. Mistenker feil propell og / eller problem med turbo. Topper ut på ca. 3500 omdreininger, ser at den helst skal kunne komme opp på 3800. Hva er original / anbefalt propell på denne? Hvordan kan jeg evt. sjekke wastegate? Ser enkelte har hatt problemer med denne. Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Skippy660 Svart 10.Juli.2022 Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 freelander2002 skrev On 25.6.2018 at 21.33: Alt som det skal være nå DieselDahl :) Og i følge boka skal boosten komme på 1800 ish omdreininger. Men i mitt tilfeller var det nok feil i MAPT sensor som ga for lite suppe opp til 1800 prm .... Men skal koble på laptop i løpet av uka og logge parametere under akselerasjon. Kommer en kar med software og rett kabel... Har nylig kjøpt en tilsvarende båt (Skibsplast 660) med samme motor (Mercruiser 2.8 D-tronic 165 hk), og opplever lignende problem med å bruke lang tid opp i plan, særlig med last, mens toppfart er OK. Mistenker feil propell og / eller problem med turbo. Topper ut på ca. 3500 omdreininger, ser at den helst skal kunne komme opp på 3800. Hva er original / anbefalt propell på denne? Hvordan kan jeg evt. sjekke wastegate? Ser enkelte har hatt problemer med denne. Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.