Jump to content

Plast VS trebåt


strawberry

Recommended Posts

Hei, der ute i cyberspeis!

 

Jeg har levd en stund og hatt et utvalg av båter. Det startet med en pram av tre, som var drømmen på jord! Deretter fulgte det et utvalg av snekker, den ene vakrere enn den andre, som et resultat av iherdig pussing, oljing og lakking! Etterhvert skle det over i glassfiberbåter! I dag måtte jeg over i en eldre trebåt for å redde den fra å synke! Lukten, følelsen og annet gjorde meg IKKE glad! Jeg, som i sin tid hadde et messingskilt i mitt smykke av en trebåt, der det stod: If God had ment us to build fiberglass boats, he world have groen fiberglass trees!

 

Idag setter jeg min ære i en luktfri båt, det være seg fri for parfyme, eller septik! I den kategorien hører ikke trebåter! Der lukter det bensin/oljeprodukter, mugg og deri iblandete lukter!

 

Er det noe jeg har gått glipp Av på veien, eller er jeg på rett spor?

 

Regards Strawberry

 

 

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Jeg har også levd en stund. Jeg har nå både tresnekke (24 fot grimstadsnekke fra 1967) og plastbåt. Tresnekka er hobby for å kjenne lukten av lakkert treverk og som påskudd for å snekre og stelle med nytt og gammelt treverk. Plastbåten (31+ fot motorbåt) er arbeidsbåt for fritid og fiske og hytte på sjøen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

OK, du er omvendt til plastbåt......

Lukten av septik, olje/bensin, mugg og andre ubehagelige lukter får du også i plastbåt hvis du ikke gidder å vedlikeholde. Arbeidet med trebåt er trolig mer krevende, men for dem som velger dette alternativet er nok gleden med arbeidet like stor som gleden ved resultatet.

Link to post
Share on other sites

Har faktisk vært i trebåter som er godt holdt, og mye i bruk, og ikke har "pumpe" lukt eller lignende dårlig odør...

 

Har en bekjent av meg som fyrer med ved ombord i en trebåten sin, (motorseiler)

lukter faktisk like godt ombord der som i hvilken som helst fjellhytte på Hardangervidda...

 

Men mye arbeid for holde dem slik...ingen tvil...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Må si at mye "båtlukt" forsvant når jeg reiv ut toalett, septikktanker og x meter septikkslanger en gang for alle. Og luftavfukter syns jeg også har positiv effekt ifht "båtlukt" generelt. Men med eldre engelsk dieselmotor så har jeg en utfordring mtp olje og diesellukt, men jeg bytter ikke motor pga lukta ?

Link to post
Share on other sites

Den er grei, Pinkvin, men det gjør det ikke lettere å ha en trebåtlukt; av og til er på grensen til stank, i tillegg! Jeg har tidligere i livet vent meg til en viss ´duft´, men ikke nå lenger! Gi meg en ren frisk luft, så blir jeg ren og frisk selv også! ???

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
strawberry skrev 8 minutter siden:

Den er grei, Pinkvin, men det gjør det ikke lettere å ha en trebåtlukt; av og til er på grensen til stank, i tillegg! Jeg har tidligere i livet vent meg til en viss ´duft´, men ikke nå lenger! Gi meg en ren frisk luft, så blir jeg ren og frisk selv også! ???

 

Enig på alle måter.

 

Men er litt usikker mtp lukt i trebåt.. om en har en velholdt trebåt som er tørr i kjølen, stinker den da? Hadde ei plastsnekke med et kjølsvin som var dypt og vanskelig å komme til. Der lå det gammel svineri som hadde skvulpa rundt i åresvis. Det stinka helt forferdelig, råttent sjøvann, olje og drit. Når jeg fikk det ut så ble det rene frisklufta ombord ? Er ikke en stinkende trebåt en båt med fuktproblemer og gamal drit ett eller flere steder? Eller? 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 7 timer siden:

 

Er ikke en stinkende trebåt en båt med fuktproblemer og gamal drit ett eller flere steder? Eller? 

 

Helt riktig...

Men som sagt, mye mer arbeid og holde lekkasjer og lukt vekke fra en trebåt..

Men det går fint an...

Link to post
Share on other sites

Har vokst opp i trebåt og de først 49 år av mitt liv var trebåt. 

Har aldri kjent denne såkalte pumpe-lukten.

Hemmeligheten var lufting når båten ikke var i bruk, åpne dørker i hver ende og gjennomtrekk under dørker.

Ingen ulempe at båten var så tett at det ikke sto vann i bunn når båten ikke var i bruk.

Båtlukt for meg var lukten av lakk og trekke.

Utfordringen med vedlikehold av trebåt østafjells når opplag er ute er endringen i klima. Kaldt og fuktig helt til våren eksploderer, vanskelig å slipe og skrape når treverket er fuktig. Lakken flyter ikke når det bare er 10 grader. Derfor konverterte jeg til plast. Angrer ikke,  men savner trebåt når jeg er på tur om sommeren.

Ingenting kan måle seg med lyden av klinkbygget trebåt som glir sakte på småkruset sjø!?

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke greia med denne tråden. Poenget er, at om du kommer inn på en restsurant i fremmed havn, skal de øvrige gjester kjenne på kropslukta di hva slags båt du har. Om du ikke blir nektet adgang. For da har du sannsynligvis en råtaholk med semidisel. Og du er kledd i busserull, lue med blank skygge og mangler slips. Fetta tørkle i halsen holder ikke. 

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det var innlegg som skilte seg positivt ut, hverken den ene eller andre veien? Det som man kanskje kan enes om, er at det forskjellig smak, og LUKT! Jeg har eid en håndfull med båter siden starten på syttitallet! Åpne trebåter uten motor har vært en fryd for alle sanser! Semiåpne til lukkede trebåter har vært på hele skalaen for nesen, på tross av forsøk på godt vedlikehold! Har idag min tredje plastikkbåt, som lukter fint lite, men innrømmer at den kunne ha luktet j......, uten det gode vedlikehold! Ha en fortryllende aften!

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...