Jump to content

Eksosmanifoil Perkins 6.354??


Gringol

Recommended Posts

Hei

 

Desverre så måtte båten til kompis opp på land da motor havarerte i arendal.... her er hva vi søker etter, funnet ut at man her må inn med ny eksosmanifoil, her er vi redd det kan bli vanskelig å finne da det er en 30 år gammel perkins motor i denne liggende rekkesekser perkins 6.354. Hvis det er noen som har tips om hvor vi kan kontakte /få tak i en eksosmanifoil til denne så hadde det vori kjekt å finne ut av det:

 

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

Universal Diesel hadde disse på lager på forsommeren. Jeg monterte inn en ny manifold da. Men,.... kameraten din må regne med +/- NOK 23 000,- for hovedmanifolden om det er den som har gått. Den lille aluminiumsmanifolden som bærer turboen koster "bare" +/- NOK 17 000. Lykke til med skruingen, håper dere har god plass under motoren. :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde oppdraget for min far med å hente en slik manifold i London i 1992. Den var bestilt direkte hos Perkins og ble levert med motorsykkelbud til byen. Det morsomme var å ta den med som håndbagasje inn i flyet til Norge. Den veide 23 kilo, og jeg måtte late som om bagen var lett. Jeg plasserte den trygt under setet foran meg, men så kom det en mannlig flyvertinne som gjerne ville ha den et annet sted. Da han skulle løfte den så det ut som om den var skrudd fast i flyet...

 

Den gangen kostet den 7-8.000 kroner i England og 11-12.000 kroner i Norge.

 

Nå, 13 år senere, har det rustet hull i den igjen, men vannet har ennå ikke lekket inn i sylindrene.

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Desverre så måtte båten til kompis opp på land da motor havarerte  i arendal.... her er hva vi søker etter, funnet ut at man her må inn med ny eksosmanifoil, her er vi redd det kan bli vanskelig å finne da det er en 30 år gammel perkins motor i denne liggende rekkesekser perkins 6.354. Hvis det er noen som har tips om hvor vi kan kontakte /få tak i en eksosmanifoil til denne så hadde det vori kjekt å finne ut av det:

 

MVH

Gringol

<{POST_SNAPBACK}>

Naboen i båthavna hadde samme problem og bestillte ny manifold fra Universal Diesel før Jul, med lovet leveringstid i Mai. Delene måtte støpes på nytt da de ikke lenger ble lagerført. Manifoldet ankom 15/7, i den siste ferieuka hans. Ferien gikk fløyten og han ble 25000,- fattigere. Moral? Legg inn godt med slakk og bestill i tide. Engelske leverandører er ikke verdens mest pålitelige.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hallo igjen........

Her har vi nå fått heisa motor opp på bukk, og fått stadfestet problemet, det var "bare" eksosmanifoilen som er rusta hull. Så da er det på jakt etter den delen og det var jo svindyrt å bestille den i Norge så her må det tenkes ut andre løsninger,,, som å reise direkte til england å få tak i den direkte der F.eks, er det noen som har tips om andre steder eller hva som helst :cryin:

 

Takk for alle svar her på Båtplassen :flag:

 

MVH

GRingol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke få lagd en i syrefast, det burde gå hvis det ikke er for mye leamikk på den. Burde komme langt med de summene som det er snakk om på denne manifolden.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg sjekket mulighetene, fant et telefonnummer til en kar på vestlandet som lager sånt på bestilling i Båtbørsen. Han averterer vist stadig der. Jeg snakket med vedkommende, og uten å kunne si noe sikkert trodde han han kunne lage en til meg for ca kr 8 000,-. Snakket litt rundt, og fikk høre at tilpassing til motoren fort kunne bli litt unøyaktig, og man kunne risikere et visst effekttap ved en slik løsning. Jeg valget derfor å kjøpe en helt ny originaldel. Men, dette var heller ikke problemfritt. Da den første delen jeg fikk, viste det seg at den var feilproduksjon som ikke ble oppdaget i produksjonskontrollen. Universal Diesel og jeg anså mottakskontroll unødvendig, og det kostet meg 20 timer ekstra arbeide.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...