Jump to content

Jollemotor, eldre 2t eller ny 4t?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har et lite dilemma ? Har gummijolle med platedørk, mao ikke noe fartsmonster men planer fint. Så sitter jeg med to motorer, en Mariner 5hk 2t og en Mercury 3.5 hk 4t. 

 

Har prøvd begge på jolla og oppsummert er jeg sånn ca her:

 

Mariner 5hk 2t:

Negativt:

- Gammel (men alt virker som de skal)

- Bråker, ikke mer enn andre 2t motorer men mer enn 4t motor. Går stille på lave turtall. 

- Må ha ekstern tank, må blande olje i bensinen, oljeblanda bensin som står blir dårlig

- Vond å løfte og bære ifht Mercuryen

- Bråker mye hvis en er flere i jolla og ikke går i plan, dvs full jolle og masse gass for å "skubbe" gjengen avgårde. Må rope til hverandre

 

Positivt:

- Har gear forover-bakover

- Går som ei kule, planer med en voksen og ett barn, evt varer osv

- Starter lett men må "kunne" motoren mtp choke osv. Vanskelig for ungene og kona å starte

- Driftsikker, har aldri opplevd stopp

- Lite vedlikehold. Har ikke gjort noe med den før i år, etter 10 år i mitt eie

- Kan tiltes helt opp for kjøring på grunt vann

- Tror ikke noen gidder å stjele en så gammel motor, har hengt på båten på opplagsplasser osv i x år uten å ha blitt rørt

 

Mercury 3.5 4t

Negativt: 

- Har ikke gear bakover, må vri motoren rundt og gassen blir "motsatt"

- Vet at jeg kommer til å legge den på "feil side" før eller siden og få olje i forgasser osv

- Ikke fast tilt

- Attraktiv for tyveri?

- Vedlikehold. Oljefilter, oljeskift osv...

 

Positivt

- Ny

- Går stille

- Planer akkurat med en voksen

- Starter lett, men må også "kjenne" denne motoren mtp choke og gass ved halvarm motor osv. Lett å dra i snora pga dekompresjon, men må allikevel ha god dra- teknikk for å få startet

- Slipper ekstern tank og oljeblanding, samt oljeblanda bensin som blir gammel 

- Gode bærehåndtak osv som gjør den "lettere" å løfte

- Hvis det er flere i jolla så den ikke planer så går det fortsatt å snakke selv om en har full guffe. Mye mer "familievennlig" når hele gjengen er i jolla

----

Mercuryen veier 17kg, men med bensin og olje så blir den ca like tung som Marineren som veier 19kg. Så vekta spiller mindre rolle. Mercuryen har bedre bærehåndtak osv så den er bedre å løfte på. 

 

Så samlet sett vet jeg ikke. Er kjekt med ny motor som bråker lite. Men liker farten til 5hk, men ikke oljeblandingen og bråket. 

 

For å gjøre det enda vanskeligere så har vi en 2hk Yamaha som alle kan starte, som kun veier 10kg og har intern tank. Dvs en "superlett" motor som alle kan bruke. Den er så enkel å hive på jolla at vi i praksis bruker den mest, mens vi hekter på "stormotoren" hvis vi skal på lengre tur for å handle eller noe. Så vi skal altså ha to motorer uansett. 

 

Så "what to do". Vil en ha "gammel" Mariner med futt, bråk og oljeblanding eller ny Mercury uten oljeblanding og ekstern tank som går stille? 

 

Jeg var på en måte veldig overbevist om at 4t skulle være så heidundranes mye bedre, men etter å ha prøvd så er jeg ikke helt overbevist i det hele tatt kjenner jeg. Samtidig syns jeg det er litt for dumt å sette unna en ny motor "bare fordi". 

Link to post

Interessant problemstilling. 

 

Har vært der. Gikk fra totakt til firtakt. Det varte akkurat en sesong. Så tilbake til totakter rett og slett fordi den gir mer kraft fra lavt turtall. Seks hester firtakt klarte jeg å plane alene, men ikke med guttungen ombord. 

 

Nå bråker det litt mer, men vi er i plan med det samme. 

Link to post
Guest Avmønstret#
Tor Arild skrev 14 minutter siden:

Interessant problemstilling. 

 

Har vært der. Gikk fra totakt til firtakt. Det varte akkurat en sesong. Så tilbake til totakter rett og slett fordi den gir mer kraft fra lavt turtall. Seks hester firtakt klarte jeg å plane alene, men ikke med guttungen ombord. 

 

Nå bråker det litt mer, men vi er i plan med det samme. 

 

Hadde firetakteren vært ordentlig lettstartet, noe jeg trodde de var, så hadde det ikke vært noe å lure på. Men den er jo akkurat like "lur" som totakteren mtp når en skal bruke choke, hvor mye gass osv. Lettere å dra i snora da men... det er også det eneste. 

 

 

Link to post

Har vurdert/vurderer dette selv. Må oppbevare motoren liggende i moderskipet, så da kommer jo 2-takt fort frem som best alternativ. Når det gjelder støy så har jeg testet mine 5hk tohatsu og Yamaha (2001 mod.) mot naboen sin 6 hk suzuki 4-takt. På lavt pådrag støyer suzukien minst, men da er det jo heller ikke mye lyd i noen av dem. Ved større pådrag så bråker suzukien mest, vibrerer mer, og er dauere i starten. Mulig det er noe spesielt med denne, har ikke testet andre 4-taktere i denne størrelsen. 2-takten krever også mindre vedlikehold. Ift tyveri så er det 9.9 2 takterene som er blitt stjålet i båthavnen til hytteområder.

Link to post

Jeg må innrømme jeg har et horn i siden til våre amerikanske venner som produserer disse Mercury og Mariner påhengsmotorene på 4-6 HK. Det virker ikke som noe har skjedd på 30 år, de bråker enten det er 2- eller 4-takter, de er tungstartede og fulle av lyter. Akkurat nå har jeg en Mercury 6 HK 4-takt som jollemltor. Jeg håper stadig den skal ta kvelden, men det gjør den neppe, jeg vedlikeholder den jo og disse motorene overlever jo selv de som satser på at de er vedlikeholdsfrie. Skal jeg ha noe nytt blir det enten en elektrisk av litt kvalitet (som dessverre er dyrt) eller en Yamaha eller Suzuki 4-takt som er lettstartet og går (relativt) stille.

 

Husker du forresten den lille påhengeren Yamaha hadde på 90-tallet som het noe med eco eller noe slikt, hadde en slags grønn strek og skulle signalisere miljøprofil. Tror ikke den var merket med ant HK, men mener den ga rundt 3.5 HK med totakt. Gikk overraskende stille, trakk bra, brukte nesten ikke bensin og startet bare du så hardt på den. Produserer de noe slikt fremdeles? Var jo et funn for joller.

Link to post

Utenfor Europa selges 2t påhenegere fortsatt. 

 

Jeg kjøpte 20hk 4t suzuki i fjor. Batterifri injection. Starter på 1/2snortrekk og er nesten lydløs på tomgang. 

Men tar den kvelden når vi er utenfor Europa så er det Yamaha 2takt som gjelder. Gjerne 30hk selvom den veier mer enn dagens motor.....

 

På småmåtorer er svaret det samme. Få tak i en Yamaha 5 hk to takt. Plei den vel. Lev lykkelig. ?

 

Jeg har en johnson 4 hk 2 syl totakt stående. Lurer på'å teste den på zodiac riben   Er redd for at den er skuffende bra. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Har alltid hatt forkjærlighet for 2t, og argumentert lenge og vel for dem. Gruet meg derfor til «nederlaget» i fjor da den nye jolla kom med 4t.

 

Sånn sett i ettertid lurer jeg mest på hvorfor i all verden jeg ikke gikk over til 4t tidligere. Klarer ikke lengre å se noen av de gode argumentene jeg selv var tilhenger av ved 2t. 

 

Men men. Det er ulike meninger om det meste - jeg skiftet religion i dette spørsmålet.

Link to post
vindmann skrev for 11 timer siden:

Jeg må innrømme jeg har et horn i siden til våre amerikanske venner som produserer disse Mercury og Mariner påhengsmotorene på 4-6 HK. Det virker ikke som noe har skjedd på 30 år, de bråker enten det er 2- eller 4-takter, de er tungstartede og fulle av lyter.

 

Er ikke disse produsert av Tohatsu da..?  

 

Sitat

Husker du forresten den lille påhengeren Yamaha hadde på 90-tallet som het noe med eco eller noe slikt,

Yamaha Malta?   Den har jeg utelukkende hørt godord om

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du har sikkert rett i det med Tohatsu, så kanskje jeg ikke skal skylde på amerikanere. Med mindre de bruker noen gamle patenter fra den kanten fra 1982 eller noe slikt i produksjonen. Skeptisk er jeg uansett. ?

 

Malta var det, ja. Artig sak.

 

Men har dere troen på elpåhengsmotor. Da mener jeg ikke Biltema-typen, men en reell elpåhengsmotor som kan erstatte en vanlig påhengsmotor, eks Torqeedo. De er dyre, men det lille jeg har sett av disse i drift virker de som et fantastisk alternativ mht vekt, dreiemoment, ikke noe vedlikehold, ikke noe startproblemer osv.

 

Eks denne (trykk på «les mer» for å få detaljer):

https://www.westsystem.no/p/13259/torqeedo-travel-1003

Link to post

Selv byttet jeg ut ca 2005 modell Mercury 5hk totakt med en ca 2011 modell Suzuki 6hk firetakt på grunn av det infernalske støynivået på Mercuryen. Har ikke angret på det, men er skuffet over at de ikke skal være enklere å få den til å gå. Det har vært produsert bensinmotorer i langt over hundre år og fortsatt vil de ikke starte uten at jeg må hjelpe ungene. Enig med @vindmann. Ser fram til elektriske motorer som Torqeedo får en overkommelig pris.

Link to post

Jeg har en Malta liggende, dvs lånt bort til en kompis for tiden. Liten, lett og driftssikker:) Har også en Yamaha 5HK 2takt  2006 og 8HK 2takt 2005, begge de er også supre. Skulle gjerne byttet til en Torqeedo Cruise 4, men med batteri blir det ca 70 000, så jeg venter nok en stund til.

 

Edit: Cruise 4 krever to lithium-batterier, så skal jeg gå for Torqeedo-batteriene blir det totalt 100 000,-

 

Edit 2: To slike batterier veier 50kg. Med motor blir det dobbelt så mye som min 8-hester pluss 10 liter bensin. Det gjør ikke akkurat underverker for planingsegenskapene. Det jo an å bygge en mindre pakke selv slik en annen her på forumet har gjort, et fint vinterprosjekt kanskje.

 

Edit 3: De har fått et nytt 48V batteri på 35kg med samme totale kapasitet. Dessverre også fortsatt samme totale pris:(

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post

Jeg går god for den nye Honda 6-hesteren. Unntaket som nevnt i tidligere tråd, er bærehåndtaket som er litt for kantete så en bør bruke hanske eller noe i mellom når den bæres. Det er ellers kvalitet i alle detaljer på denne, men den er ikke lettere å starte enn de andre 4-takterne på markedet. 

 

 

 

 

DSC_0503.JPG

Link to post

Veksler mellom Yamaha 9,9 (15) to-takt (39 kg) fra 2002 og en Honda 2,3 hk firetakt (11 kg...) fra 2016 på Zodiac 310-jolla.  Yamaha`en gir glatt 24-25 knop og løfter lett 3-4 voksne med handleposer i jolla, mens Honda`en er uslåelig på vekt og håndtering, men da kun "framdriftsfart" og ikke planing. Begge starter på "halv snor", så treg start er  ikke-tema på disse to.

Dette er to motorer med helt ulike egenskaper og bruksområder, og som blir brukt ut fra behov. På lengre turer er som regel Yamaha`en valget, mens Honda`en er all-round  ...  og omvendt.... så ja.... av og til er det vanskelig å velge ...  ?

 

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Lurer på om "speed is king" så det blir gammal 19 kg 5hk 2t som "stormotor" og 10 kg 2hk 2t som lettmotor og 3.5 4t i garasjen til "modning".

 

Kjekt med nytt men må ha litt flere fordeler enn at den er god å ta i, penere å ha hengende på rekka og går stille ?

Link to post
Guest Avmønstret#

Her må du vel være høyt til fjells? Jeg byttet til 2t motor i dag og kjørte meg en lang tur. Har "juksa litt" og kjører nå på alkylatbensin for å slippe lukta. Fungerer som ei kule. Men får vel skrell nå pga bensinen, den er sikkert laget på olje fra nypressa pandaunger og kattunger eller noe ? 

Link to post
Pinkvin skrev for 11 timer siden:

Her må du vel være høyt til fjells? Jeg byttet til 2t motor i dag og kjørte meg en lang tur. Har "juksa litt" og kjører nå på alkylatbensin for å slippe lukta. Fungerer som ei kule. Men får vel skrell nå pga bensinen, den er sikkert laget på olje fra nypressa pandaunger og kattunger eller noe ? 

Stemmer det. På Oppdal. Isen gikk forrige uke. Mangler noen liter vann der fortsatt..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Guest Avmønstret#

Veldig vanskelig å argumentere mot det praktiske med 2t motor. Koble fra bensinen og la den gå tom så er den skvær tom for div fludium som kan komme på feil plass. Bare å hive på skuldra, eller i trillebåren, eller i bagasjerommet osv ? 

Link to post

Den tohatsuen kjøpte vi for 20 år siden. Betalte 300 og så sliten ut. Min første båtmotor.. den har gått trofast i ferskvann siden. I fjor låste den seg helt i girhus. Skulle sjekke oljen, og da hadde vi glemt å fylle girolje før vi kjørte. Sto uten skruen i girhus? fylte litt olje og lirket det løst igjen og nå funker den igjen... 

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Guest Avmønstret#

Kjøpte vår 5hk Mariner fra en kar på Rygge som hadde brukt den på hytta i et ferskvann. Må vel være for over 10 år siden. Tipper motoren er fra begynnelsen av 80 tallet. I mitt eie har jeg..... ikke gjort noe før i år når det ene og det andre begynte å gå trengt, feks tiltinga. Så jeg tok den hjem, løsna og smurte opp bevegelige deler og skifta olje på gearhuset for første gang. Og ja, rensa forgasseren iom at den ikke har gått uten å måtte ha litt choke de siste to årene. Dvs jeg monterte en sånn nødstopp for noen år tilbake mtp at ungene skulle bruke den.  Nå purrer den som ei katte. 

 

Eneste er at jeg har blitt vant med at den er litt tung å tilte opp så nå får jeg nesten motoren i fanget når jeg røsker i for å få den opp ? 

--

Har litt dårlig samvittighet for å ikke vedlikeholde den mer jevnlig. Pleier bare å henge den på rekka og fyre den opp om våren. Men tror jeg skal gi den litt mer omsorg fra nå av. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...