Jump to content

Ny liten 4-takt påhengs, nei takk


Allan E

Recommended Posts

Har i sommer blitt oppmerksom på det spetakkel som disse små 4 takterne bråker. Det er først i år som jeg har lagt merke til dette men de har vel ikke vært så lenge på markedet. Må si at jeg ble negativt overrasket, er jo vant til at de knapt høres på lave turtall så dette var nedtur. Takke meg til 2taktere da. Er jeg alene om denne observasjonen?

Link to post
Share on other sites

Hm, det var en test av småmotorer (3-5 hk) i fjor tror jeg i et båtblad. Her kom Mercury 4/5 hk 4 takter bra ut. Det var bakgrunnen for at jeg kjøpte en slik til jolla vår. Bortsett fra til dels intense ryggsmerter etter å ha løftet motoren fra jolla til braketten bakpå "moderskipet" en gang for mye er vi godt fornøyd med motoren. Den putrer i vei uten lyd omtrent på lavt turtall. På høyt turtall er den ikke akkurat lydløs - men jeg opplever den som relativt stille - men jeg har ikke vitenskapelige ører med db måler - så jeg kan jo ta feil.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hm, det var en test av småmotorer (3-5 hk) i fjor tror jeg i et båtblad. Her kom Mercury 4/5 hk 4 takter bra ut. Det var bakgrunnen for at jeg kjøpte en slik til jolla vår. Bortsett fra til dels intense ryggsmerter etter å ha løftet motoren fra jolla til braketten bakpå "moderskipet" en gang for mye er vi godt fornøyd med motoren. Den putrer i vei uten lyd omtrent på lavt turtall. På høyt turtall er den ikke akkurat lydløs - men jeg opplever den som relativt stille - men jeg har ikke vitenskapelige ører med db måler - så jeg kan jo ta feil.

<{POST_SNAPBACK}>

Kjøpte samme motor, grei stillegående motor. Synes heller ikke den er spesielt tung (20Kg). Har hørt mange små 4 taktere i sommer og de sviver rett og slett stygt og bråker gjør de også.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte ny motor, 10kh, til gummibåt i vår. Jeg var da innom de fleste forhandlere, men alle anbefalte 2 takter. Disse er lettere og har bedre akselrasjon, og passet bedre til joller og gummibåter ble jeg fortalt.

At de er billigere er jo også bare positivt.

 

 

 

Baisiken

Redigert av Baisiken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er 2 stk Johnson 9.9hk 4t i havna vår, de har en ganske dyp , "knurrende" lyd, og det høres samtidig ut som at det er et eller annet løst som ligger å skrangler under dekslet på de.

De har iallefall langt ifra den silkemyke, nesten lydløse gangen på lave turtall som man ellers forbinder med suzuki's firetaktere.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...