Allan E Posted July 31, 2005 Share Posted July 31, 2005 Har i sommer blitt oppmerksom på det spetakkel som disse små 4 takterne bråker. Det er først i år som jeg har lagt merke til dette men de har vel ikke vært så lenge på markedet. Må si at jeg ble negativt overrasket, er jo vant til at de knapt høres på lave turtall så dette var nedtur. Takke meg til 2taktere da. Er jeg alene om denne observasjonen? Quote Link to post
Janoho Posted July 31, 2005 Share Posted July 31, 2005 tror du må være alene om det ? Min Honda 9.9 er iallefall veldig stillegående, behagelig på alle turtall. Hva slags motorer tenker du på ? JOH Quote Link to post
Allan E Posted August 1, 2005 Author Share Posted August 1, 2005 Det er motorer på 4 og 6 hk som jeg har lagt merke til. Quote Link to post
Sail S Posted August 1, 2005 Share Posted August 1, 2005 Jeg vet hva du mener. En venn av meg kjøpte en slik for noen år siden fordi han trodde den var stillegående, men det var helt til han fant ut at den var luftavkjølt..... Quote Link to post
Sinus_nor Posted August 1, 2005 Share Posted August 1, 2005 Det er vel stor forskjell på om motoren er 1-cyl eller 2-cyl også? Quote Link to post
Bitteliten Posted August 1, 2005 Share Posted August 1, 2005 (edited) Hm, det var en test av småmotorer (3-5 hk) i fjor tror jeg i et båtblad. Her kom Mercury 4/5 hk 4 takter bra ut. Det var bakgrunnen for at jeg kjøpte en slik til jolla vår. Bortsett fra til dels intense ryggsmerter etter å ha løftet motoren fra jolla til braketten bakpå "moderskipet" en gang for mye er vi godt fornøyd med motoren. Den putrer i vei uten lyd omtrent på lavt turtall. På høyt turtall er den ikke akkurat lydløs - men jeg opplever den som relativt stille - men jeg har ikke vitenskapelige ører med db måler - så jeg kan jo ta feil. Edited August 1, 2005 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
Blue_Dragon Posted August 2, 2005 Share Posted August 2, 2005 Hm, det var en test av småmotorer (3-5 hk) i fjor tror jeg i et båtblad. Her kom Mercury 4/5 hk 4 takter bra ut. Det var bakgrunnen for at jeg kjøpte en slik til jolla vår. Bortsett fra til dels intense ryggsmerter etter å ha løftet motoren fra jolla til braketten bakpå "moderskipet" en gang for mye er vi godt fornøyd med motoren. Den putrer i vei uten lyd omtrent på lavt turtall. På høyt turtall er den ikke akkurat lydløs - men jeg opplever den som relativt stille - men jeg har ikke vitenskapelige ører med db måler - så jeg kan jo ta feil. <{POST_SNAPBACK}> Kjøpte samme motor, grei stillegående motor. Synes heller ikke den er spesielt tung (20Kg). Har hørt mange små 4 taktere i sommer og de sviver rett og slett stygt og bråker gjør de også. Quote Link to post
Fjordutsikt Posted August 2, 2005 Share Posted August 2, 2005 Det er motorer på 4 og 6 hk som jeg har lagt merke til. <{POST_SNAPBACK}> Da er jeg spent på å¨prøvekjøre min Mariner 6 Hk 4-takt (vannavkjølt) som jeg akkurat har kjøpt - siste modell. Quote Link to post
Baisiken Posted August 3, 2005 Share Posted August 3, 2005 (edited) Jeg kjøpte ny motor, 10kh, til gummibåt i vår. Jeg var da innom de fleste forhandlere, men alle anbefalte 2 takter. Disse er lettere og har bedre akselrasjon, og passet bedre til joller og gummibåter ble jeg fortalt. At de er billigere er jo også bare positivt. Baisiken Edited August 3, 2005 by Baisiken (see edit history) Quote Link to post
ivar Posted August 3, 2005 Share Posted August 3, 2005 Det er 2 stk Johnson 9.9hk 4t i havna vår, de har en ganske dyp , "knurrende" lyd, og det høres samtidig ut som at det er et eller annet løst som ligger å skrangler under dekslet på de. De har iallefall langt ifra den silkemyke, nesten lydløse gangen på lave turtall som man ellers forbinder med suzuki's firetaktere. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts